| Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Har akkurat kjøpt meg et lite saltvannsakvarium og er rimelig ny i gamet, har fått gode råd i butikken om innkjøring som står i overenstemmelse med det jeg leser her inne, men må bare sjekke en ting med dere som er litt inne i det her.
Jeg ble rådet til å ta ut skumfilteret, de keramiske ringene og karbonet og la pumpa og bio ballene gjøre jobben. Hva synes dere om dette, er det et godt råd eller skal jeg la noe av dette bli værende igjen i filtersystemet? |
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Uff da :cheesy:
En liten tabbe her med tre innlegg, men svar gjerne i denne tråden. Sorry :shock: |
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Administrator
|
Ja ta ut alle filtrene, om pumpen stopper raskt danne seg en bakterie bombe som du ikke har lyst på.
|
|
|
#4 (permalink) | |
|
Sitat:
|
||
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
Metode for filtrering er det jo mange meninger om, i hovedsak må du bare ha nok overflate for alge og bakterievekst som bryter ned amoniakk og nitrit, osv. Sand, levende stein, svamper, bioballer, keramikk m.f. er alle medier som gjør dette på forskjellige måter. Akkurat hvorfor du skulle ta ut keramikk er jeg ikke sikker på, bruker ikke det selv uansett så har ikkenoe erfaring med det. Har nå bare svamper og levende stein og sand,, thats it.
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) | ||
|
Administrator
|
Sitat:
Sitat:
|
|
|
|
#7 (permalink) | |||
|
Senior Member
|
Sitat:
Jo det skjønner jeg, i bunn og grunn blir jo det det samme som en levende stein så hvorfor det skulle være noe negativt med det skjønner jeg ikke, kansje spesielt uønskede former som trives i akkurat de forholdene? Jeg har fylt alle mine kamre med levende stein grus, har hatt stort hell med det. |
|||
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Administrator
|
Problemet med nærings opphopning/forråtnelse oppstår om ikke det er sirkulasjon. I dette tilfellet når pumpen stopper. En slik forråtnelse går fort, og du kan lukte det. Om du er uheldig som meg og suger litt i slangen for å få fart på pumpen vi ldu også oppleve hvor dårlig slikt vann smaker.
Som med alle andre ting innen saltvann kan det selvfølgelig gå bra med filter i pumpen også, men hvorfor utfordre skjebnen ?
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Takker for innspillene
Jeg antar at mye av det utstyret jeg fikk med da ikke skal brukes alt for mye, det er en innebygget sump med skummer (4 rom), og skummeren ser ut til å fungere meget bra. Nå har jeg startet opp uten noe som helst i karet for å løse opp saltet, men burde jeg kanskje innføre noen organismer gjennom levende sand snart slik at bio prosessene settes i gang? |
|
|
|
|
|
|
#10 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Den opphopningen du sikter til skjønner jeg ikke, dette må brytes ned uansett, om det skjer i en svamp, kjeramikk, bioballer, i en stein, i sanden spiller ingen trille. For meg betyr et par svamper som jeg jeg vasker litt hver 2 uke at jeg får vridd ut endel grums og grapps og det er jo i såfall ikke noe annet en en ekstra måte å få avfall ut av karet på. |
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| 325 liter`n | joachimB | Akvarie 600L eller mindre | 20 | 10th April 2008 18:17 |
| 48 liter resun | Nanoman | Ny til Hobbyen | 4 | 11th June 2007 19:58 |
| resun 48 liter med innhold selges | edland | Selges | 1 | 7th February 2007 18:36 |
| 540 liter | Niccen | Ny til Hobbyen | 21 | 7th April 2006 21:53 |
| HQI til 200 liter | gomle69 | Lys, filtrering & annet utstyr | 5 | 3rd December 2005 19:15 |