| Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Leser her litt frem og tilbake, litt om sump og slikt. Så kommer jeg til ordet "refugium", hva pokkern er det?? Er det et kammer med litt levende stein? der skummern står i sumpen? kammeret mellom der vannet kommer ned og kammeret som returnerer vannet?
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
Et refugium kan være en bit av sumpen din eller et eget akvarie som er koblet inn i "systemet ditt" I refugiumet har man gjerne et dypt sandlag, macro alger etc. Tanken er at dyrene i refugiumet vil trekke ytterlig næring ut av vannet ditt som sakte flyter igjennom refugiumet. Det finnes også andre former for refugium men hovedpoenget skal være det samme.
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
Aha... noe i den rettningen som jeg tenkte. Jeg hadde planlagt å ha i sumpen min først ha kammer for der vannet kommer ned, samme kammer skal også skummeren stå, i mellomkammeret tenkte jeg å ha ne nlevende stein eller 2, og i 3. kammer så skal returpumpe stå. Det var planen hvertfall.
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Bygge refugium | Mack | D.I.Y Gjør det selv | 5 | 1st October 2007 12:59 |
| refugium | leffi | Lys, filtrering & annet utstyr | 4 | 25th February 2007 00:22 |
| Hva gjør egentlig et refugium? | janan | Lys, filtrering & annet utstyr | 2 | 5th September 2006 08:30 |
| Sump, refugium, filter, etc | Aquaria | D.I.Y Gjør det selv | 5 | 29th May 2006 01:04 |
| Refugium. | Chriss | Lys, filtrering & annet utstyr | 7 | 6th November 2005 15:35 |