Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 26th August 2006, 20:04   #1 (permalink)

Medlem siden: Aug 2006
Sted: Gran
Meldinger: 25
Standard HEEELT ny, trenger hjelp! vil vite alt :p

Hei

Jeg jobber i en dyrebutikk, men kan faktisk ingenting om saltvanns akvarium. Det er noe som ikke mange har her jeg bor, men jeg flytter til hus nå og har veldig lyst på det:P

men for å ha det må jeg ha hjelp.
hvordan er det? hvor stort burde akvariumet være? max stk liksom..

spr jeg lurer på:
1) hvordan starter jeg det?
2) hvor lenge må jeg vente til å ta opp i fisk?
3) vanlig ferskvanns fisk, går det ann å ha det i saltvann akvarium (kanskje dumt spr, men må spr, jeg regner med ikke med at det går da men) hehe.
4) må man ha innvendig el utvendig pumpe? hva er lønnsomt?
5) må man ha apua safe man har i vannet, for at det skal bli akvarium vann eller hvordan fungerer det?
6) Noe spesielt lys man må ha?
7) går det ann å ha vanlige ferskvanns planter i karet?

Er det noe jeg glemte? hehe..
send meg gjerne en mail på dette, jeg vil lære og jeg vil ha:P hehe.
Chris10na er offline   Svar med sitat
Gammel 26th August 2006, 22:01   #2 (permalink)
Senior Member

Mack sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: Tromsø
Meldinger: 779
Standard Re: HEEELT ny, trenger hjelp! vil vite alt :p

Hei, Cris10na! Mye av det du lurer på finner du nok svar på her:
http://www.saltvann.aquafreaks.no/Kn...se/cat=12.html

"We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!"

- Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839
Mack er offline   Svar med sitat
Gammel 26th August 2006, 22:39   #3 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Spikkestad
Meldinger: 508

Så stort som det er behagelig økonomisk og arbeidsmessig,, 50 - 300 l er håndterlig for de fleste, metoden er litt forskjellig for de under ca 150 liter enn de over.

spr jeg lurer på:

Fyll karet med levende stein, sand og vann og vent på at det biologiske ilteret etablerer seg,, tar fort 2 ukers tid, man kan jumpstarte det også men det kan gi noen ekstra utfordringer.

2) hvor lenge må jeg vente til å ta opp i fisk?Når det ikke er spor av amoniakk og nitrit i vannet og alt annet stemmer.

3) vanlig ferskvanns fisk, går det ann å ha det i saltvann akvarium (kanskje dumt spr, men må spr, jeg regner med ikke med at det går da men) hehe. Har hørt at de kan vennes til det ene og det andre, vet ikke om det går for alle arter.

4) må man ha innvendig el utvendig pumpe? hva er lønnsomt?Hot tips, det gjør seg utrolig bra å ha pumper og alt slikt utenfor karet i sump eller lignende, det ser bedre ut og du slipper mye uhell med fisk som kjører huet fast i pumper, snegler som saboterer osv.

5) må man ha apua safe man har i vannet, for at det skal bli akvarium vann eller hvordan fungerer det?
Tenker du påfylling? vannskifte? jeg bruker det ikke normalt.

Står mye på hva du skal ha oppi, men minimum må du ha dagslyspærer og gjerne blålys, somregel 3-4 ganger kraftigere enn i ferskvann. For mer avanserte koraller osv står vell krigen mellom T5 og HQI systemer,, eller begge.

Ikke nubbesjanse, men det finnes noe makroalger som kan se litt ut som planter.
stoffer er offline   Svar med sitat
Gammel 27th August 2006, 11:57   #4 (permalink)
Senior Member

Mack sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: Tromsø
Meldinger: 779

Et lite tips: Aqua Safe skummer noe infernalsk...

"We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!"

- Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839
Mack er offline   Svar med sitat
Gammel 27th August 2006, 21:02   #5 (permalink)
Forhandler

Reef sin avatar

Medlem siden: Apr 2005
Sted: Hundvåg
Meldinger: 233

Sitat:
Opprinnelig postet av Mack
Et lite tips: Aqua Safe skummer noe infernalsk...
Det finnes egen "Aquasafe" beregnet på saltvannsakvarier også, bare fra en annen produsent enn vanlig Aquasafe.

Rune
Reef er offline   Svar med sitat
Gammel 27th August 2006, 23:49   #6 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,885

Dette var mange spørsmål, skal prøve å svare kort på dem så får du heller spørre om det ikke er noe du forstår.

Sitat:
Opprinnelig postet av Chris10na
Hei

Jeg jobber i en dyrebutikk, men kan faktisk ingenting om saltvanns akvarium. Det er noe som ikke mange har her jeg bor, men jeg flytter til hus nå og har veldig lyst på det:P

Det finnes ingen max grense for saltvann En grei størrelse å begynne med er akvarier på mellom 150 og 500l

Sitat:
spr jeg lurer på:
Fyll akvariet ditt med levende stein og sand (korallgrus eller argonitt) og saltvann, enten naturlig eller kunstig, la akvariet stå til vann verdiene dine er noen lunde ok, (0 nitritt, 0 amoniakk og mindre en 30i Nitrat.

Sitat:
2) hvor lenge må jeg vente til å ta opp i fisk?
Til innkjørings syklusen din er i god gang. Normalt 2-4 uker eller mer etter oppstart. Du kan jukse litt ved å ta et par vannbytter under innkøringen. Begynn forsiktig med nyttedyr slik som eremitter og slangestjerner av fisker er scalarias eller gul kirurg bra fisker å starte opp med.
Sitat:
3) vanlig ferskvanns fisk, går det ann å ha det i saltvann akvarium (kanskje dumt spr, men må spr, jeg regner med ikke med at det går da men) hehe.
Ferskvanns fisker lever i ferskvann, saltvanns fisker lever i saltvann. FOr å være litt stygg, Ferskvanns fisker bruker vi kun som fôr til saltvanns fiskene :evil:

Sitat:
4) må man ha innvendig el utvendig pumpe? hva er lønnsomt?
I et saltvanns akvarie prøver vi å etterligne havet, bølger som slår mot korallrevene og hav strømninger. Ikke mindre en 10-20 ganger akvariets volum i sirkuladjon er å anbefalle. Personlig vil jeg anbefalle invendige pumper av typen Maxijet eller lignende.

Sitat:
La naturen gå sin gang glem Aqua Safe. En god invistering er et Osmose anlegg slik at du kan få skikkelig rent vann i akvariet, Da eliminerer du AquaSafe. Egentlig rart at ikke Osmose anlegg er mer brukt i ferskvanns hobbyen, ville spart mange for hodebry for å bli kvitt alger.

Sitat:
Du må ha lys som er beregnet til saltvann DU kan velge mellom lysrør (T8, T5 eller HQI Husk at skal du ha koraller er de avhengig av riktig belysning, ved feil bruk av lys vil korallene miste fargen og i verste fall dø). Plantelys/vekstlys gir deg økt algevekst Hvis du kun vil ha fisk er ikke lyset så viktig.

Sitat:
Igjenn, I Ferskvann lever ferskvanns dyr og planter, I havet lever saltvannsdyr tang og alger.

Sitat:
Er det noe jeg glemte? hehe..
send meg gjerne en mail på dette, jeg vil lære og jeg vil ha:P hehe.
Pg.a temperatur og lys mengde må du etterfylle akvariet med ferskvann. I saltvanns akvarier bruker vi ikke dekkglass på akvariene da dette fjerner uv stråler som vi ønsker. Husk at saltvann og aluminium ikke er gode venner, aluminiumen vi korodere og gå i stykker sammen med akvariet hvis du har uflaks.
Søk igjennom forumet, spør om alt du lurer på om du ikke finner svar på det eller noe du ikke forstår. Det smarteste er å finne ut mest mulig før du starter opp og der er du jo allerede i god gang med Ta deg god tid og ikke forhast deg med å hive fisk og andre levende dyr i akvariet.

Lykke til
Gammel 28th August 2006, 08:28   #7 (permalink)

Sted: Stavanger
Meldinger: 12

Sjekke denne linken:

http://www.saltvannsakvariet.no/

Veldig mye nyttig info.

PS, ikke la deg skremme av prosjektet med 4100 liters tank som ikke gikk helt som det skulle. Les heller nøye gjennom kapitlene "Oppstart av akvarium", "Vannkvalitet", "Kjemi" osv.
janan er offline   Svar med sitat
Gammel 29th August 2006, 11:48   #8 (permalink)

Hehe.. tusen takk alle sammen, skal sette meg ned og lese alt!!
120l kan det blir for lite ???
Gammel 29th August 2006, 17:28   #9 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Sted: Spikkestad
Meldinger: 508

Det spørsmålet vil du få et forskjellig svar på alt etter hvem du spør, jeg vil si et stort nei. Det skal driftes og fylles vet du, ser altfor mange store kar som bare kom halvveis og så gir de opp, og i rak motsetning til hva de fleste vil si påstår jeg at det er mye lettere å lykkes med størrelsen du har nå såfremt karet har god funksjon ellers. Jeg begynte med 80 liter og har det fremdeles, noen ganger ønsker jeg meg større andre ganger er det veldig greit , men jeg tviler faktisk på om jeg hadde komt så langt hadde jeg hoppet rett på et stort, problemene kan bli tilsvarende mye større og når problemer skal løses med akvarier,, ja da flyr pengene.
stoffer er offline   Svar med sitat
Gammel 30th August 2006, 10:48   #10 (permalink)

okaj, er ofte sånn hehe.. er bare så redd for at det skjærer seg skikkelig! Printa ut alle svara jeg fikk i går og skrev alt ned som et sammendrag, for å sette meg godt i det.. Men er litt skummelt, ser på et på 160l nå!! Satser på det om jeg får kjøpt det
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Ny til hobbyen, trenger hjelp til igrunnen alt. :D Heksehylet Ny til Hobbyen 6 30th June 2007 00:07
trenger hjelp til belysning. scorpion Lys, filtrering & annet utstyr 1 31st May 2007 19:00
Trenger desperat hjelp paulrene Plager, Skadedyr & Parasitter 7 12th February 2007 23:00
trenger hjelp til og lage en lyddemperobblefjerner alf-magne D.I.Y Gjør det selv 1 15th October 2006 21:41
hei folkens jeg trenger hjelp,hvilke snegler er dette?? scorpan Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr 23 14th February 2006 18:05