Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 7th August 2006, 17:39   #1 (permalink)

Medlem siden: Aug 2006
Sted: Hokksund
Meldinger: 9
Standard Enda en!

Hei jeg er ny her og har ikke hat saltvann før tengte og starte opp med et på rubt 100 liter hva trenger jeg av utstyr da?
Dere kan gjerne gi meg en ca pris på hva detta hville komet på hvis dere har lyst :cheesy:
finna er offline   Svar med sitat
Gammel 7th August 2006, 21:01   #2 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Spikkestad
Meldinger: 508
Standard Re: Enda en!

Gled deg

Er jo vanskelig å si hva det skal koste.

Vil anbefale deg å se på noen av disse nanocube clonene, de største er på rundt 80 liter. Om du ikke får en ferdig rigget en koster det vell ca 500-1500 å bygge om en til saltvannsbruk(skifte pumpe og lyspære +evt sette inn ekstra lys) da kan du fort være igang for 1-3000 rent teknisk, men det renner jo fort på litt om du skal ha bord og litt diverse,, så tregner du vell ca. 1000,- i levende stein og 1000,- i noen enkle dyr sånn i starten.
stoffer er offline   Svar med sitat
Gammel 8th August 2006, 06:58   #3 (permalink)

Ja jeg gleder meg stort

Takk for flott svar :cheesy:

Men jeg så ett akvarium på 128L det synes jeg var en fin størelse hvilkent utstyr bør jeg bruke till et sånt et? jeg har et 50L jeg kan bruke som eventuel somp?
Gammel 8th August 2006, 09:52   #4 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,885

Du kan fint bruke 128l akvariet ditt med 50l sump, om akvairet ditt har aluminiums lister må du få beskyttet disse på et vis siden aluminium og saltvann reagerer med hverandre.
For å koble sumpen sammen med akvariet trenger du enten en overrennings boks eller du kan borre opp akvariet slik at du får satt på en rør gjennomføring.

Videre trenger du noen gode sirkulasjons pumper, til akvariet ditt på 128l ville jeg ikke hatt mindre en 2000l sirkulasjon fordelt på min 2 pumper. Det høres kanskje mye ut men god sirkulasjon øker trivselen i akvariet.
Skummer må du også ha om du ikke vil konsentrere deg om macro alger. Skummeren fjerner avfallstoffene i akvariet ditt velg derfor gjerne en skummer som er beregnet for et større akvarie en hva du har. Etter min mening kan du aldri ha for stor skummer

Av lys kan du velge mellom lysrør eller HQI. I et lite akvarie ville nok jeg valgt T5 rør. Disse avgir ikke så mye varme som en HQI lampe samtidig som du får nok lys.
Gammel 8th August 2006, 12:47   #5 (permalink)

Takker i gjen for svar

Ser det finnes noen bilige skummere som drives ved jelp av luft pumper er det noe eller er det bare sorgen?

Er det noen som har noe erfaring med og handle fra akvarieudstyr.dk? ser de har ganske gode priser.
Gammel 8th August 2006, 13:08   #6 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Meldinger: 2,885

Skummere som drives av luft pumper er helt greie, men krever litt mer vedlikehold i form av at du må skifte luftestein med gjevne mellomrom. Etterhvert som luftesteinen tetter seg vil skummeren yte mindre og mindre.

Et alternativ til luftesteins skummere er de som blir drevet av en pumpe. Disse er som oftest mer drifts stabile og lettere å stille inn.

akvarieudstyr.dk er etter min erfaring en bra butikk med flere gode priser. Det kan lønne seg å skjekke priser flere steder før du handler. Husk å legge til norsk moms, evt toll og porto når du bestiller fra utlandet.

Oversikt over gode butikker finner du Her
Gammel 8th August 2006, 13:41   #7 (permalink)

Ok takker

Jeg leste at hvis du var ny byner så var det best og starte med et karr på over 150L stemmer det? bør jeg tenke lit større?
Gammel 8th August 2006, 14:13   #8 (permalink)
Forhandler

Pjot sin avatar

Sted: Bergen/Askøy
Meldinger: 914

Der e` nok mer rom for litt feil fra akvaristen sin side med et større kar. Det e`også lettere å holde et større kar stabilt. Men det blir fort dyrere hvis man e` litt utålmodig og gjør litt større feil. Hold deg til et så enkelt oppsett som overhodet mulig i starten. Har man bare nokken få ting å konsentrere seg om blir det ikkje så overveldene. Enkleste oppsettet man gjerne kan starte med: Akvarie med levende stein og et par maxijet pumper, en motordreven skummer og t5lysrør på timer. Hvis du velger å kjøre uten sump anbefaler eg likevel å borre hull til eventuell sump senere. Husk overrenning. Av vannverdier trenger du stort sett bare å tenke på calcium og kh. Du vil gjerne få ammonia, nitrit og nitrat under oppstart, men dette går over av seg sjøl. Ikkje begynn med fisk eller andre dyr før disse verdiene e` lik null. Nitraten bør være under 10.
Lykke til.
Gammel 8th August 2006, 15:04   #9 (permalink)

den er grei skal gjøre det så enkelt som mulig

men skulle jeg forsette med det lille eller ta et lit større?

vet jeg maser lit mye ops:
Gammel 9th August 2006, 07:05   #10 (permalink)
Senior Member

Meldinger: 475

Du kan godt starte med 128 literen som du har, så slipper du å kjøpe alt nytt.
Få deg noen sirkulasjonspumper og en skummer så er du klar til å ha salt i vannet. Kjøp litt levende stein så er du i gang. Du trenger nok mer lys før du kan ha koraller og slik, men innkjøringen tar jo litt tid. og før den er unnagjort kan du ikke putte noe i karet. ref denne tråden

Endre

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are