Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 3rd August 2006, 14:26   #1 (permalink)
Forhandler

Medlem siden: Jan 2005
Sted: I/T
Meldinger: 47
Standard Nano 35 Liter

Hei.

Jeg har akkurat puttet en anemone, 1 turbosneile og en børstemark opp i mitt saltvannsakvarium. Dette gjorde jeg ca 30 min etter at jeg puttet opp i saltvann for første gang. Dør de av det? Veldig liten aktivitet.

Kim.
kimnielsen er offline   Svar med sitat
Gammel 3rd August 2006, 15:03   #2 (permalink)
Senior Member

Mack sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: Tromsø
Meldinger: 779
Standard Re: Nano 35 Liter

Ikke sikkert de dør av det, men de trives nok ikke...

"We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!"

- Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839
Mack er offline   Svar med sitat
Gammel 3rd August 2006, 16:30   #3 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Spikkestad
Meldinger: 508

Det viktige da er HVOR kommer vann, sand og steiner fra.

Om alt er dødt fra "ikke etablerte" systemer burde du nok ta dem ut om du vil de noe godt. Om det er levende sand, stein og helst vann tipper jeg det går helt fint så lenge det ikke fikk noe røff temperaturbehandling under flytting og slikt. Hele poenget her er at det må være bakteriekulturer tilstede i store nok kvanta for å utføre de berømte syklusene med amoniak osv osv osv. Er det ikke det må de vokse til og det skjer ikke på 1-2-3, mens de vokser til vil opphoping av bl.a amoniakk og slikt gjøre det i ulevelig i karet.

Uansett er det alltid best å være på den sikre siden med å vente en uke eller to å la ting stabilisere seg. Finnes også ting på glass for å jumpstarte dette men jeg vet ikke om det er noen garantert suksess med disse.
stoffer er offline   Svar med sitat
Gammel 3rd August 2006, 19:12   #4 (permalink)
Forhandler

Hei igjen.

Ikke mange timene etter jeg hadde satt inn anemonen, sneglen og børstemarken er dette status.

Anemona er død. Sneglen ligger het stille og børste ormen fungerer bra.

Jeg sjekket nitriten nå og den var skyhøy.

Hva skal jeg gjøre? skal jeg bare vente noen uker før jeg setter i noe?
Og sjekke ph og nitrit en stund til det er stabilt?
Hva gjør jeg med nitriten? ordner den seg selv?

Kim
Gammel 3rd August 2006, 20:02   #5 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Da har karet ditt begynt på etableringsyklusen fordi du ikke hadde nok etablerte elementer ved oppstart, amoniakk er sikkert skyhøyt også og ingenting burde forsøke å leve i karet

Ta deg en runde og les om nitrogensyklusen.

Men kort fortalt er det nå tilvekst av bakterier i karet ditt som bryter ting ned og frigir amoniakk, andre bryter igjen ned blant annet dette og frigir nitritt,, disse stoffene er giftige for de fleste livsformer i selv i små kvanta, til slutt brytes det videre ned til nitrat som ikke er giftig før det er betydelige mengder av det, til slutt det siste skrittet som er litt mer vrient og krever bakterier som lever under luftfattige forhold for å bryte nitrat videre ned til CO2.

Etter at et kar har gått en stund er de forskjellige bakteriekulturene størrelsesmessig tilpasset forholdene i karet(mendge tilført næring og avfall fra dyr og andre kilder), selvsagt om man klarer å holde stabil forhold i mengde tilført mat og andre "forsøplende" ting man tilfører karet.

Man kan ta en magaplask oppstart slik du forsøkte men da må man ha, stein sand og vann fra etablert kar, og det er slett ikke noen skuddsikker affere. Lar du det gå i noen uker nå så vil det før eller senere bli riktige forhold i nedbrytningen. Når amoniakk og nitrit er null nærmere bestemt, skift da vann og mål nitrat. Lykke til.
Gammel 5th August 2006, 22:05   #6 (permalink)
Forhandler

Hei igjen.

Har nå hatt akvariumet igang i ca 3 dager.
Alt jeg har puttet oppi har død som nevnt tidligere.

Jeg har skrinlagt mine planer de nærmeste ukene i forhold til fisk og nytte dyr.

Jeg har sjekket nitrit i dag, den er nesten blodrød!
Er det normalt? Itillegg har jeg sjekket salt innholdet, den er nesten på 1.03. For høyt? Ph er kjempe bra.

Jeg fikk med et par ting når jeg kjøpte akvariumet. " produkter som skal hjelpe karet igang og gi det en fin start.
Sera ammovec biostarter og marinvit strontium komplex.
Noen som har erfaringer med disse?

Mvh Kim Nielsen
Gammel 6th August 2006, 11:07   #7 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,885

Ikke putt noe form for levende dyr oppi akvariet ditt så lenge du har tydelig målbar nitritt. Har du målbar nitritt betyr det at nitrogen syklusen i akvairet ditt ikke har kommet skikkelig igang.
Om en liten stund vil du se at Nitrittet vil bli omdannet til Nitrat da er syklusen din igang. Nitritt er giftig for dyrene du vil ha i akvariet så å putte noe oppi fortidelig er nesten ensbetydende med å kaste pengene ut av vinduet, men dert har du allede skjønt ser jeg

Saltnivået i akvairet ditt skal ligge på ca 1,024 Siden du har saltnivå på 1.03 ville jeg senket det litt

Når det gjelder produktene du refererer til:
Sera marinvit strontium komplex et sporelement. Dette har du ikke bruk for før du har introdusert fisk og koraller. Det hjelper ikke noe videre med oppstarten din.

Sera ammovec biostarter kan muligens hjelpe deg med å sette fart i syklusen din, men jeg tror ikke på noen som helst måte den er utslagsgivende for om du får til et vellykket saltvanns akvarie eller ikke.

Lykke til med innkjøringen
Gammel 6th August 2006, 12:16   #8 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Tror jeg ville hoppet over den strontium complex saken også, i et så lite kar blir det helt umulig å gjøre det på en stabil måte. Om du skifter vann en gang i uken er det heller ikke nødvendig, du risikerer bare å lage problemer for deg selv.
Gammel 8th August 2006, 18:46   #9 (permalink)
Forhandler

Hei igjen.

Jeg har hatt det gående nå i snart en uke.
Alle verdier er på vei ned og jeg gleder meg til jeg kan sette i fisk.
Jeg har et spørsmål.
På akvarieglasset har det begynt å danne seg små felt med noe brunt.
Hva kan dette være?

Med vennig hilsen Kim A. Nielsen
Gammel 9th August 2006, 07:00   #10 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 475

Det brune er nok alger. Disse vil nok forsvinne når du får bra vannverdier. Noen nyttedyr som snelger vil også hjelpe å holde disse i sjakk.

Endre

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
DIY nano skummer SalTiE D.I.Y Gjør det selv 22 10th March 2009 23:52
nano 85L selges Nagel Selges 4 14th April 2008 15:02
Nano Rev. 35 Liter kimnielsen Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr 5 1st August 2006 08:58
Nano-Streams gomle69 Lys, filtrering & annet utstyr 2 14th May 2006 17:27
JBJ Nano Cube Legionaire Lys, filtrering & annet utstyr 11 10th October 2005 18:24