Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 30th April 2006, 08:59   #1 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Aug 2005
Sted: Kvinnherad
Meldinger: 299
Standard algespiser

Lurte på ka som e den beste algeetaren på grønne trådalger. akvariet e ikkje meir enn 100liter, så store kirurger er utelukket.
Har litt algeproblem kan man si. :|
Erik er offline   Svar med sitat
Gammel 30th April 2006, 12:06   #2 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,885
Standard Re: algespiser

Det beste er nok en kombinasjon av flere dyr som utnytter hverandre..
eremitter og snegler samt en alge etende blenny Salarias fasciatus og en gul kirurg så har du en god samling av alge etere.

Skal du virkelig ha noe effektivt kan du prøve en sjø hare, dette er en slags naken snegl som jafser i seg alt den kommer over. Vær obs på at disse kan bli veldig store, de jeg har sett i handlelen har att en utstrakt lengde på ca 15cm (kan bli opptil 5kg) . Sjøharen er desidert den mest effektive alge eteren som jeg har testet. Den er også reef safe.
Gammel 1st May 2006, 11:45   #3 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Meldinger: 1,887

Sitat:
Opprinnelig postet av Erik
Lurte på ka som e den beste algeetaren på grønne trådalger. akvariet e ikkje meir enn 100liter, så store kirurger er utelukket.
Har litt algeproblem kan man si. :|
Det finnes mange grunner til algevekst, det kan spare deg for mye bryderi i fremtiden å finne ut hva som er den utløsende faktor.
De som Frogfish har nevnt og div kråkeboller som Setosum Diadema ol, til sanden så er måne snegler Porites spp og sandsifting seastar grei å ha, også en sandsifting goby gjør jobben med sanden.
Når du finner kilden til algene dine så kan du fremtiden eliminere den/de årsakene og algene er historie...

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 1st May 2006, 17:21   #4 (permalink)
Senior Member

alf-magne sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: varhaug
Meldinger: 672

enig med chriss her! find ut hva som er problemet som gjør at du har alger. jeg synes det er veldi viktigt og finne balansen i karet og finne årseken til hvorfor enkelte algeproblemer oppstår. klarer men og rette på problemet så forsvinner algeproblemet nokså umidddelbart.
Gammel 1st May 2006, 18:20   #5 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Aug 2005
Sted: Kvinnherad
Meldinger: 299

Takk for svar..
trur eg må kjøpa ein gjeng med nyttedyr og kanskje osmose annlegg. trur det e der hunden ligge begravet.
Erik er offline   Svar med sitat
Gammel 3rd May 2006, 11:40   #6 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Erik
Takk for svar..
trur eg må kjøpa ein gjeng med nyttedyr og kanskje osmose annlegg. trur det e der hunden ligge begravet.

Begynn med osmose og nyttedyrene etter det, da trenger du gjerne ikke så mye nytte dyr som du trenger pr nå...

www.norskhdforum.org
Gammel 3rd May 2006, 13:39   #7 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Spikkestad
Meldinger: 508

Balansen er nøkkelordet her, og jeg føler jeg må presisere det endel av dere prater om og sikkert vet. Ble bare så mye snakk her om å finne årsaken til problemet ved algevekst. Med mindre det er voldsomt overdreven algevekst vil jeg ikke se på det som et problem med årsak som må fjernes men et balanse spørsmål. Altfor mange omtaler alger som noe som helst ikke skulle ha vært tilstede og angriper situasjonen med fjerning og utrydding som et absolutt mål.

Dette er helt riv ruskende galt. Du vil ha alger, de er nyttige og de vil alltid være der. Men et vellfungerende system har en balanse mellom tilvekst og nedgressing fra nyttedyr.

Det man trenger å gjøre er å legge tilrette for at de ritkige typene alger har fortinn i tilveksten(gode vannverdier), men samtidig ikke mer enn at de dyrene du har holder det i sjakk(begrense næring). Parametrene som styrer dette er uendelig mange men de viktigste er at alt man putter i et lukket akvariesystem blir der i en eller annen form, og om ingen gjør bruk av det finnes det garantert en alge som finner det nyttigt.

Så istedenfor drastiske tiltak, så prøv å analyser situasjonen og gjør tilpassninger på formendge, nyttedyrbestand, mendge og sammensetning, tilsetninger, filtrering(mer levende stein o.l). Dette tar tid og etter en stund ser man at man begynner å få et dugelig økologisk system med nytte dyr i flere nisjer som hver utfyller hverandre og har sitt lille spesialområde.

Dette gjorde susen for meg etter å ha fulgt alle de klassiske tipsene fåfengt. I dag har jeg et lite ganske tungt befolket kar, bruker bare springvann og tilsetter ingenting utenom kalkvann, skifter 10 % vann i uken. Alt vokser, sanden er kritthvit og de små algetufsene her og der holdes helt i sjakk .
stoffer er offline   Svar med sitat
Gammel 3rd May 2006, 18:06   #8 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Balanse er akkurat nøkkel ordet, Erik skriver innledningsvis at han har et algeproblem, er det et problem er det en fordel å finne årsaken, mengden av alger er som du sier variabel og under kontroll i et etablert kar hvor nettopp balansen er funnet, men da er jo ikke algene lenger et problem, de er endel av det som naturlig vokser i et saltvanns akvarium.
Erik har jo nettopp et problem og da er de vel ikke så galt å anbefale ham hvilke sikre veier som fører frem til en naturlig begrensning av algevekst, at du bruker springvann er ikke synonymt med at han kan bruke det. han ønsker seg sikkert et algefritt balansert akvarium han også.
At du får det til er supert, så vi får prøve å hjelpe Erik til et like flott kar som du.

www.norskhdforum.org
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are