Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 28th April 2006, 08:07   #1 (permalink)
Junior Member

O-man sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: Sandnes
Meldinger: 49
Standard Valg av akvarium

Hei!

Jeg har lyst å få meg et saltvanns akvarium og siden jeg er helt fersk innenfor saltvann så trenger jeg noen råd til valg av kar. Har ikke tenkt å kaste meg ut på dypt vann foreløpig, men kan tenke meg et forholdsvis lite/billig kar til å begynne med.

alternativ 1 (som også er det enkleste) er å kjøpe meg en pakke som f.eks "AquaMedic Cromis" som Dyrego kilden averterer til 6000.

http://www.aqua-medic.de/seawater/sh...gs/chromis.jpg

Er dette en pakke dere kan anbefale?!

alternativ 2, er å kjøpe komponentene separat, noe som sparer meg for noen tusen hvis jeg velger meg et "low tech" oppsett. Da tenkte jeg...

112 liters kar
overrenning til mini sump 30-40 liter?!
70w HQI
Skummer i sumpen
2 sirkulasjonspumer i karet Ã* la maxijet 1000
1 pumpe i sumpen
pris ca 4200 (pluss-minus)

mangler jeg da noe? bortsett fra alt innholdet i karet da

Apropos innhold. Jeg vil i begynnelsen kun holde enkle arter av koraller og fisk/nyttedyr, men vil gjerne slippe å oppgradere alt for mye hvis jeg vil gå for arter som er mer krevende senere.

På forhånd takk.
O-man er offline   Svar med sitat
Gammel 28th April 2006, 12:23   #2 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: May 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 364
Standard Re: Valg av akvarium

pakken der skulle vere grei den, ikke overraskene billig... men grei.
ved og velge komponenter seperat, vill nokk karret bli dyrere, men går du til en forhandler og sier hva du vil ha, kjøper alt hos han, så skal du klare å skvise prisene ned betraktelig, og da får du det du vil ha!!!

vit og det at de fleste butikker har slike pakketilbud, og jeg har sett noen fine og stilige begynnerkarr her i bergen, får lyst og begynne på nytt selv!

hvis du ikke har peiling, og velger å sette sammen karret ditt selv, så få vite hva pakken inneholder, så kan du legge det ut her og få vite om det er cool eller uncool.
det har hent at folk har blit solgt "litt feile" ting. obs obs

velkommen til forum, og lykke til

NAGEL
Nagel er offline   Svar med sitat
Gammel 28th April 2006, 18:20   #3 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Spikkestad
Meldinger: 508

Har sett litt på det karet selv, med hensyn til at det er Metal halogen lys og alt ink. er ikke prisen ille. MEN grunnen til at jeg aldri kjøper slik er at det har ingen sump(kan bygges ja), åpen topp med åpent lys. DVS. at så rett ut av esken blir dette et ganske rotete oppsett med alt utstyr inne i karet og ikke helt stilig halogenklump i vire fra tak, da kan man finne bedre løsninger, evt må man modde mye selv før det blir funksjonelt og elegant. Da er vell neste størrelse mye bedre, men har hørt at den bråker sinnsykt mye.
stoffer er offline   Svar med sitat
Gammel 28th April 2006, 18:29   #4 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Meldinger: 2,885

Jeg ville valgt Chromis akvariet men byttet ut skummeren med noe bedre.
Chromis akvariet er et supert akvarie å starte opp med, nesten "plug and play" men skummeren/bio julet som følger med er det ikke så mange som er fornøyd med så kift det ut med en eller annen hang on motordrevet skummer så kommer det til å gå så det suser
Gammel 28th April 2006, 19:40   #5 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Meldinger: 1,887

Det chromis karet er i og for seg bra med lys osv, skummeren er det bare å bytte ut med en gang, få på en Deltec MCE600 det har Omart gjort med kjempe bra resultat...

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 28th April 2006, 19:51   #6 (permalink)

seasupplies sin avatar

Medlem siden: Oct 2005
Meldinger: 22

Må jo si at det karet er meget billig.
Og dette er en meget fin pris hvis du har mulighet å hente det.
Eneste du må vudere er vel sirkulasjon i karet og som chris skriver skummingen
seasupplies er offline   Svar med sitat
Gammel 29th April 2006, 06:15   #7 (permalink)
Junior Member

O-man sin avatar

Takk for gode svar..

Kommer nok til å kjøpe komponenter.. da kan jeg bruke noe av ferskvanns utstyret mitt, pumper, sump, filter etc. og spe på med bra brukt utstyr etterhvert. Vil ha sump, så får jeg bort alt skjemmende utstyr.

vil 70w HQI holde til et 100-140 liters kar eller anbefaler dere 150w når en først er i gang?

Planen er å ha dette karet på soverommet, men er litt bekymret i forhold til lyd.. surkling fra overrenning.. kan en få det tilnærmet lydløst?

Jeg har god tid for karet skal i første omgang brukes til kennel for innbyggerne i min fars 720liter som har blitt ødelagt av Valona

http://www.saltvannsakvariet.no/valona.htm

Vil det være mulig å redde den levende steinen i et kar som er helt overstrødd av disse algene? Blir litt matt av tanken på å skrubbe hver kvadratcentimeter av overflate på det karet + innhold... :shock:
Vet det er litt off-topic i denne tråden men..
Gammel 29th April 2006, 10:04   #8 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Spikkestad
Meldinger: 508

Er jo helt klart mulig å lage det stille, enkleste måten er vell å stue alt bort fra rommet der du ikke vil ha bråk, eller så er det bare å sette igang med å bygge noe rundt sumpen og lydisolere.

Steine er sikkert enklest å la tørke ut og "drepe" dem, men de blir jo fort levende igjen når de er tilbake i karet. Sikkert mange andre triks du kan prøve deg på også for å redde dem, men det blir vell for t mer jobb enn gevinst.
stoffer er offline   Svar med sitat
Gammel 29th April 2006, 20:30   #9 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: May 2005
Meldinger: 364

Sitat:
Opprinnelig postet av O-man
vil 70w HQI holde til et 100-140 liters kar eller anbefaler dere 150w når en først er i gang?
dette velger du selv... 70w gjør jobben, den er grei. men det spørs litt på hva du skal ha oppi... 150w er nok (med margin) du kan jo altis heve lampen hvis det blir for kraftig...
Nagel er offline   Svar med sitat
Gammel 17th October 2008, 22:54   #10 (permalink)
Junior Member

O-man sin avatar

Smile Sv: Valg av akvarium

Ok.. litt forsinket *host* skal jeg nå omsider komme i gang med dette prosjektet...

Jeg har skaffet meg følgende utstyr:
Deltec AP600 skummer
Ocean runner 3500 returpumpe
2x150w hqi lampe
Tunze nanostream sirkulasjons pumpe

Skal skaffe:
375 l kar (50x50x150).Har lagd møbel til denne dimmen.
Hjemmelagd sump
Tusen biter PVC.
Flere sirkulasjonspumper

Det jeg sliter med nå er å velge hvilken diameter på PVC`en. 32mm eller 40mm rør? Hva er i tilfelle bakdelen med å gå for 40mm med struping? Returpumpen leverer 3500 l/t uten belastning.
Ellers har jeg tenkt å ha tre gjennomføringer i bunnen av karet.Ett hoved utløp et reserveløp som står noe høyere i karet hvis overrenningen blokkeres, og ett returløp i motsatt ende av karet. Til overrenning har jeg tenkt å bygge en durso standpipe.

Høres dette greit ut?

Er det noe annet jeg mangler umiddelbart?

Planene videre er å lage/støpe "levende stein" og la dette kjøres inn med vanlig LS veldig lenge. Etterhvert kan jeg kanskje begynne med noen lette koraller og klovnefisk..

Setter pris på kommentarer og innspill...
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Valg av lys horik Lys, filtrering & annet utstyr 6 8th April 2008 14:46
Hjelp til valg av fisk sølvi Ny til Hobbyen 29 1st November 2007 21:37
Valg av pumpe Aquaria Lys, filtrering & annet utstyr 4 16th February 2007 18:26
valg av Anemone Andreas Klovner & Anemoner 5 27th July 2005 07:19
Valg av ekstern sirkulasjonspumpe Nessen Lys, filtrering & annet utstyr 10 9th February 2005 22:59