Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 21st April 2006, 10:17   #1 (permalink)

Medlem siden: Aug 2005
Sted: bergen
Meldinger: 14
Standard kalkreaktor kalkmikser?

jeg lurer på hva forskjelden på en kalkvann mikser og en kalkreaktor er?erdet nødvendig og ha begge deler :? skal de stå oppi sumpen?
bupette er offline   Svar med sitat
Gammel 21st April 2006, 14:22   #2 (permalink)
Forhandler

Pjot sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen/Askøy
Meldinger: 914
Standard Re: kalkreaktor kalkmikser?

Kalkvannmixer e` en boks der ferskvann blir mixet kontinuerlig sammen med kalk. Dette blir kalkvann som man erstatter fordampet vann med.

Kalkreaktor e` en boks der saltvann blir pumpet sakte igjennom. Inni boksen ligger det kalk i form av grus. En egen pumpe driver vannet i boksen gjennom grusen hele tiden. Co2 gass blir brukt her for å senke pH til 6,5 eller 7,5 avhengig av hvilken type man har. Ved lav pH løser kalken seg opp og renner ut i karet.

Det e` ikkje nødvendig å ha begge deler. Det e` mindre arbeid med en kalkreaktor men den e` dyrere i innkjøp. Det finnes modeller som kan stå enten i sumpen eller utenfor. Anbefaler at mest mulig står i sumpen tilfelle lekkasje, (då renner vannet i sumpen istedenfor på gulvet)

Har du masse steinkoraller e` det nok best med kalkreaktor. Då vil eg anbefale ARM reaktormedia.

Håper dette var til hjelp.
Gammel 21st April 2006, 17:20   #3 (permalink)
and
Member

and sin avatar

Sted: Ebbesvik, Sotra
Meldinger: 199

Greit og nevne att man må etterfylle fordampet vann dette gjør bare kalkvannsmixeren så det er greit og starte med denne
Gammel 21st April 2006, 20:17   #4 (permalink)
Member

Sted: Bergen
Meldinger: 170

1-0 til reaktor etter min mening (slik jeg forstår det, så måler denne PH og)
Er personlig vant med manuell etterfylling(enda) så i mine øyne er dette en bagatell.
Men alt man slipper er jo kanon.
1-1
Men, som pjot skriver, vil man ha stein koraller, så er reaktor det bedre alternativet.
2-1 :?
pris?(eller)
2-2
overbevis meg nå, hvem vinner...........
svein er offline   Svar med sitat
Gammel 21st April 2006, 21:09   #5 (permalink)
and
Member

and sin avatar

Hei reaktoren måler ikke ph men man tilfører co2 gass inn i reaktoren som senker ph en inne i denne, dermed løses kalkgrusen seg opp og føres tilbake i karet,dette kan medføre senking av ph i karet men dette kan ungåes med utlufting av vannet osv,en ph måler kan monterres i reaktoren som styrer mengde gass inn i reaktoren .
Selv kjører jeg begge deler med godt resultat og stabile verdier men reaktoren må bremses i perioder.
Gammel 21st April 2006, 21:30   #6 (permalink)
Member

Meldinger: 170

Sitat:
Opprinnelig postet av Pjot
Co2 gass blir brukt her for å senke pH til 6,5 eller 7,5 avhengig av hvilken type man har. Ved lav pH løser kalken seg opp og renner ut i karet.
.
Da misforsto jeg denne, trodde denne leste av PH, Men siden jeg ikke skjønte denne , hva skjer når PH er under 6,5 eller over 7,5(for å trigge denne) noe må jo lese av dette???????????????
Eller er jeg helt ute her?(fredag, jeg har meg en øl, ok en del) mulig jeg leser det feil.

Isåfall 1-2
svein er offline   Svar med sitat
Gammel 22nd April 2006, 00:20   #7 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Nov 2005
Sted: Sandefjord
Meldinger: 43

Sitat:
Opprinnelig postet av svein
Sitat:
Opprinnelig postet av Pjot
Co2 gass blir brukt her for å senke pH til 6,5 eller 7,5 avhengig av hvilken type man har. Ved lav pH løser kalken seg opp og renner ut i karet.
.
Da misforsto jeg denne, trodde denne leste av PH, Men siden jeg ikke skjønte denne , hva skjer når PH er under 6,5 eller over 7,5(for å trigge denne) noe må jo lese av dette???????????????
Eller er jeg helt ute her?(fredag, jeg har meg en øl, ok en del) mulig jeg leser det feil.

Isåfall 1-2
Tror at poenget med å måle pH i selve reaktoren er at det skal være enklere å tilføre- og opprettholde korrekt mengde med co2 slik at man får oppløst tilstrekkelig med kalsium. Man kan også kjøre reaktoren uten pH-styring, men da må man teste seg litt fram og kanskje måle med kjemiske testsett oftere. Hva som skjer viss pH synker under arbeidsnivået i reaktoren (pH 6.0-6.5 i Aquamedic sine reaktorer) vet jeg ikke, men jeg kan tenke meg at viss den er større så vil man ikke få løst opp kalsium.
Gammel 22nd April 2006, 01:16   #8 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Meldinger: 2,885

Ved PH 6,5 løser max megde calcium seg opp. Ved PH 7,5 har man minimal oppløsning av Calcium. Om PH er under 6,5 vil man ikke oppnå noe mer en å bruke mer Co2, derfor er 6,5 et bra sted ligge.

Hvis man ikke bruker probe i Calcium reaktoren må man istedetfor bruke en dråpeteller for å dosere riktig mengde co2.
Gammel 22nd April 2006, 19:28   #9 (permalink)
Forhandler

Pjot sin avatar

Sted: Bergen/Askøy
Meldinger: 914

E` det nokken som vet om kalkvann gir nokke til vannet som ikkje en kalkreaktor kan? Hvis ikkje e` det ikkje tvil om ka som e` å foretrekke.
Gammel 22nd April 2006, 21:12   #10 (permalink)
and
Member

and sin avatar

Som nevnt bruker jeg begge deler men stenger av gassen hvis verdiene blir for høye eller ujevne ,hvis det ikke er tvil om hva som er det beste for karet burde jeg heller koblet ut kalkvannsmixseren i setdet for reaktoren og heller tilsatt osmosevann?
Har aldrig tenkt noe over dette, anskaffet meg kalkblander først og har i bakhodet fra oppstarten att man ikke skal tilsette rent ferskvann men kalkvann.(men reaktor var ikke i blide da)
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Deltec km 500 kalkmikser Bård Selges 1 22nd May 2007 06:31
Balling & kalkmikser joachimB Lys, filtrering & annet utstyr 16 13th April 2007 10:18
DIY.Kalkmikser. frontosa D.I.Y Gjør det selv 8 25th March 2007 07:05
kalkmikser Linnemor Kjøpes 0 20th February 2006 20:45
Deltec KM 500 Kalkmikser. Chriss Kjøpes 1 4th August 2005 15:33