| Ny til Hobbyen Ett forum for de som er nye til hobbyen og ønsker å si litt om seg selv og sine planer. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
fikk testet teori i praksis i går... fjerning av glassroser, jeg tok en 1ML sprøyte(som i salifert sine tester) og fylte den med kalsium, slo av all sirk, og ga hver glassrose ca 0,1ML kalsium direkte på den, 20sek senere kom glassrosen ut som en god snåttik... stein dau av overdose.
man får ikke fjernet alle, men man kan jo luke... neste løsning er jo en sommerfuglfisk, den skal vel ta alt... men det er jo fett med noen børstemakk og mykkoraller igjen (det er også prøvd). NAGEL |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
Fikk akkurat en copperband for en ukes tid siden, så langt har den satt til livs alle børstemarkene og tatt et par jafser på noen glassroser, men den virker ikke overivrig på de akkurat. Den lar ihvertfall alt av koraller være, ingen garanti med disse fiskene.
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
det tok ikke lenge før mine børstemakker var vekke heller,,, dvs de blir jo ikke vekk, de er der, bare på plasser verken du eller copperbanden ser de. korallene mine for og vere i fred av c banden,
men ikke av aurigaen min(bildet mitt) :arrowl: , den tok hammer korallen min og den har spist litt av polyppene mine. |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Administrator
|
Ligger en liten liste over div. fisk og remedier som tar knekken på glassroser Her..
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
Jeh ser jeg har fått noen glassroser på en korallstein.. det jeg lurte på om jeg kunne ta den ut og skjære vekk glassrosene.. steinen e liten eller er det en dårlig ide?
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
|
Du klarer nok ikke å skjere de vekk, når de trekker seg samme er det bortimot umulig og komme til, og du må få vekk absolutt alt eller så spretter de frem igjen,, og sansyneligvis enda flere enn før.
Skal du ta de bort mekanisk må du nok drille ut punktet de sitter på. Fungerer mye bedre med diverse kjemiske metoder. F.eks kalkforgiftning/etsing fungerer ganske bra, lag smørje av kalkvannmiks, slå av sirkulasjon eller ta steinen ut av karet og sprøyt en fin liten dose i munnen på dem, de vill da trekke seg sammen og omslutte kalkklysen, stort sett er det da game over, hvis ikke prøv igjen. Men pass på at du har kontroll over hvor denne konsentrerte kalken går, det dreper det meste annet ved direkte kontakt. Men passer du på å putte riktig mengde på riktig sted med pumper av er det null problem, kalken løser seg fort opp og blir ufarlig i vannet. |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Senior Member
|
oki.. selger de sånt i dyrebutikker eller?
lurer på å bare ta ut stenen og kaste den.. den er ikke så stor
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Administrator
|
Etter en lang krig med glassroser et min erfaring.
Joes Juice - desidert mest effektivt. 10% saltsyre - effektivt hvis du treffer skikkelig tykk kalkvannsgugge - samme effekt som saltsyre IS- fungerer bra om glassrosen sitter på pumper eller ruten Mekanisk fjerning - fungerer om glassrosen sitter på et lett tilgjengelig sted Alle metodene krever flere behandlinger. Glassroser er næringsspesialister og lever bl.a av næring i vannet. Jeg har iaktatt at glassroser har en tendens til å blomstre opp en stund før man får en målbar næring. Da jeg byttet til en mer effektiv skummer i akvarie forsvant faktisk alle glassrosene mine iløpet av kort tid, og kom ikke tilbake. Vi snakker nå om en koloni på flere hundre glassroser.
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
|
oki.. jeg har nettopp kjøpt stein der var med de.... tenkte jeg skulle bli kvit de før det blir flere.. det er ikke så mange det er snakk om her..
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| glassroser | Endre | Plager, Skadedyr & Parasitter | 35 | 30th October 2010 18:25 |
| Glassroser! | Planteplankton | Plager, Skadedyr & Parasitter | 3 | 31st October 2007 22:05 |
| Glassroser | Frogfish | Anbefalinger, tips & triks | 2 | 26th January 2007 21:17 |
| Glassroser | svein | Plager, Skadedyr & Parasitter | 6 | 29th January 2006 23:43 |
| glassroser... :( | Andreas | Plager, Skadedyr & Parasitter | 45 | 22nd September 2005 21:44 |