| Nano akvarie, opptil 130 L Ett dedikert forum for de som har akvarier tank opp til 130 L. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Junior Member
|
Hallo. Tenkte å endelig rote meg rundt til å presentere meg og karet mitt på forumet. Jeg heter Morten Rønning er 28 år, og har jobbet som glassmontør i 9 år. Jobber også litt deltid på TAM Lade.
Nok om meg. Karet mitt er på 100L. Bygd for å passe inn i et møbel i en liten stue. Så det kunne ikke bli noe stort. Plass, bråk, luftfuktighet, varme, økonomi og ikke minst at det skulle være estetisk pent var faktorer som gjorde at jeg valgte gå fra større til mindre kar denne gangen. Forrige saltis-karet var på 270L. Dette karets mål er noe spesielle for å passe inn i møbelet (b)1060x (h)350x (d)270 Lyset består av 2stk weipro f90 Weipro Aquarium LED Lighting LED-C Ballingsmaskin fra samme leverandør Sirkulasjon: sunsun 3000l/h, + ukjent 850l/h, +retur fra bøttefilter 1200l/h Filtrering: ca 10kg levende stein, skummer, bøttefilter med keramikk, rowaphos og kull Tunze 9002 skummer D/D kjøler AM SP3000 vannpåfylling Av Levende har jeg valgt å gå for aktive fisker med bein i nesa og ingen reker, da jeg rett og slett ikke liker dem så godt. Pussejobben står et neongoby-par for og rengjøringa gjøres ellers av eremittkrepser snegler og diverse... Ellers er det 2 PerculaKlovner en Salarias en Six-line en Falco Hawkfish en Fridmani en klovnegobi(citrinus). Mange fisk, men de ser ut til å stå godt til hverandre, bortsett fra Fridmanien. Han er forvist til hula si av Six-linern + Falcoen. Diverse koraller, og en skjelettbyggende fjærmark. Blir fort fullt i en 100L. Vannverdier ligger nå endelig stabilt på 9/420/1350 etter at jeg fikk ballingspumpe. Utrolig godt... Sist endret av Dingo; 7th June 2010 kl 22:45. |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
Veldig fine greier dette! Godt eksempel på at det går an å få fine små kar.
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
Utrolig fint ! Hadde ikke trodd at et så lite kar kunne ta seg så godt ut.
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
enig med resten, synes dette ser riktig så bra ut..
hvor lenge har det vært oppe?, ser veldig innkjørt ut. |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
|
Likte godt den reine looken, visst dere forstår.
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Junior Member
|
Takk for positiv feedback. Det var hyggelig å høre. Karet har vært oppe og gådd rundt et år nå. Med den "reine looken", går jeg utfra at du mener ikke kalkalger på glasset, blått glass (blå lacobel, en type glass med blå folie på baksida, limt på innsiden av bakveggen og forsiden av avrenningen), og ikke altfor masse levende stein? Isåfall sier jeg takk for det, er sånn jeg vil ha det. Er også godt fornøyd med den "mørkblåe" stemninga LED-lyset gir. Legger ved noen flere bilder:
Kan noen hjelpe meg med navnet på korallen på bilde 3? Og den krusedullen som vokser på bilde nr 8, hva er det for no? Den har tydeligvis et par "kjever" i munningen av røret og vokser ganske fort. Ern et problem? Sist endret av Dingo; 8th June 2010 kl 19:30. |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Senior Member
|
Bilde nr.3 er en poccilopora damicornis tror eg..
Angående den på bilde 8, har eg flere av de sjøl, er vell en slags rørmark kanskje, visst du studerer den litt vil du se at den hiver ut et slags spindelvev som den fanger ting med.(visst det er det eg tror). Mulig eg tar feil her, så du må ta det med ei klype saltvann. |
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Junior Member
|
Pocicilopora. Ok, takk for info.
Ja har sett den har noe spindelvev til tider, ikke mye, men litt. Var redd den skulle være skummel da den vokste rett inn i foten av sinulariaen min og gravde seg innover der. Var redd den spiste korallen. Men så snudde den, og snirkla seg videre ut av foten igjen. Såret er der, men det ser ikke ut som korallen har tadd særlig stor skade av den. |
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Senior Member
|
Serpulorbis sp. 01
Det er egentlig en snegl , de er relativ harmløs men de kan irritere koraller , særlig om det er mange av dem
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|