Nano akvarie, opptil 130 L Ett dedikert forum for de som har akvarier tank opp til 130 L.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 11th June 2010, 08:53   #11 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Aug 2005
Sted: Kvinnherad
Meldinger: 299
Standard Sv: Mortens 100L

Har tatt knekken på de som iriterer meg med å sprøyte eddik rett inn i røret, ser ikke så mye til den etterpå. De som vokser plasser der de ikke plager andre, får være i fred.
Har ett par som vokser inni montipora cap. de gjør faktisk til at montien får en spennende vekstmønster, sneglerøret vokser rundt og oppover, og det gjør montien rett etter.
Erik er offline   Svar med sitat
Gammel 11th June 2010, 09:35   #12 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 42
Smile Sv: Mortens 100L

Skjønner. Jeg larn vel være i frd jeg tror jeg. Den kommer jo faktisk fra deg den Sinulariaen Thomas. Vil tro den snegla også gjør det. Har begynt å komme en liten en til på samme steinen nå. Det er jo lenge siden jeg fikk den men først nå nylig at den begynte å vokse frem. Ikke lenge etter at jeg fikk de nye LED-lysa. vet ikke om om det har noen sammenheng. Har også begynt å vokse fram noen neongrønne svampgreier på foten av den samme steinen i det siste.
Dingo er offline   Svar med sitat
Gammel 18th June 2010, 17:22   #13 (permalink)

Medlem siden: May 2008
Sted: trondheim
Meldinger: 2
Standard

Ser supert ut, og ser også ut som steinen med knappene klarte seg mens de var hjemme hos meg også.

Christer (Barnevakten for stein for en tid tilbake)
bug11 er offline   Svar med sitat
Gammel 16th August 2010, 22:08   #14 (permalink)
Junior Member

Tenkte det var på tide å oppdatere litt. Både for å holde en logg for meg selv og for å kanskje få hjelp med noen bekymringer.

Det som har skjedd siden sist; Noen nye koraller, litt omplassering, et par fisker har mirakuløst forsvunnet, salarias og falco, ecsennius bicolor har ankommet.
Ting vokser og gror, bortsett fra montipora (bilde nr.5) som sliter. Mistenkte lite/utilstrekkelig lys og tilsatte derfor 39w t5,14000k. Ser ingen forbedring. Lurte så på om rowaphos eller kull kunne ha negativ effekt og fjernet dette. Dette har vært fraværende i 1 1/2 uke uten noe særlig forbedring.
Noen som kan hjelpe? Vet enkelte ecsenius bicolor har litt dårlig rykte ifht. napping, men i dette tilfellet ankom han etter forverringen og har ikke sett han nappe noenting. Hystrix,Stylophora og de andre korallene ser derimot ut til å trives og vokse.
Vedlagte miniatyrbilder
mortens-100l-dsc00578.jpg   mortens-100l-dsc00579.jpg   mortens-100l-dsc00580.jpg   mortens-100l-dsc00581.jpg   mortens-100l-dsc00586.jpg  

mortens-100l-dsc00588.jpg   mortens-100l-dsc00589.jpg   mortens-100l-dsc00590.jpg  

Sist endret av Dingo; 17th August 2010 kl 17:50.
Gammel 16th August 2010, 22:12   #15 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Sted: Bergen
Meldinger: 427

Jeg har hatt en slik fisk og den nappet aldri. Er og plaget med at fisk forsvinner men det er en rosa hummer som jeg har - den får jeg ikke fatt i for den bor under steinene.
Kjip type.
Kari H er offline   Svar med sitat
Gammel 17th August 2010, 17:42   #16 (permalink)
Junior Member

Kari H: Nei dette er mitt andre eksemplar av denne fisken (Hadde en annen i forrige karet), og ingen av de har nappa. Er derimot en veldig underholdende liten krabat som tar flakfor og i det hele tatt en fisk jeg digger. Minner om Salarias i personlighet.

Bekymrer meg egentlig mest for montiporaene. Dette gjelder alle de fem montiporaene mine. 2 grønne 2 oransje og 1 lilla cap. Noen tips anyone?

Sist endret av Dingo; 17th August 2010 kl 17:46.
Gammel 17th August 2010, 18:09   #17 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Sted: Bergen
Meldinger: 427

Jeg har 2 angel fisk ( vet ikke hva de kalles på norsk ) en liten gul og som er gul og blå, disse napper litt. Men de har tatt bare en korall hittil, tror de napper mer når vannkvaliteten er dårlig. Jeg leste det om den ene lille gule hvertfall. SÅ nå e rdet vodka metoden :-)
Kari H er offline   Svar med sitat
Gammel 18th August 2010, 08:16   #18 (permalink)
Senior Member

Mack sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: Tromsø
Meldinger: 779

Sitat:
Opprinnelig postet av Dingo Vis post
Ting vokser og gror, bortsett fra montipora (bilde nr.5) som sliter. Mistenkte lite/utilstrekkelig lys og tilsatte derfor 39w t5,14000k. Ser ingen forbedring.
Montipora'en kan etter min mening være litt av en luring. Hadde en avlegger av M. capricornis som jeg nesten hadde gitt opp da den aldri vokste. Den var for så vidt fin nok, men liten og tufs. Helt til den plutselig (og av uforklarlige årsaker) kom på andre tanker. På et knapt år har den eksplodert i vekst slik at den nå nesten(!) er en plage fordi den lager så stor skygge på sanden, er i ferd med å vokse inn i frontglasset, og berører andre koraller

"We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!"

- Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839
Mack er offline   Svar med sitat
Gammel 18th August 2010, 21:34   #19 (permalink)
Junior Member

Sitat:
Opprinnelig postet av Mack Vis post
Montipora'en kan etter min mening være litt av en luring. Hadde en avlegger av M. capricornis som jeg nesten hadde gitt opp da den aldri vokste. Den var for så vidt fin nok, men liten og tufs. Helt til den plutselig (og av uforklarlige årsaker) kom på andre tanker. På et knapt år har den eksplodert i vekst slik at den nå nesten(!) er en plage fordi den lager så stor skygge på sanden, er i ferd med å vokse inn i frontglasset, og berører andre koraller
Hm. Snedige greier. Hadde samme problem med en sarcophyton i det forrige karet mitt. Irriterende at man ikke skjønner årsaken bak problemet når alle parametre og andre forhold ser ut til å være i orden. Legger ved noen flere bilder. Montiporaen på bilde nr 2 ser ut som er den montien som greier seg best. Litt usikker på om det jeg ser av polypper der er en bedring eller en standby... Crocean på bilde nr 4 har stura og nekta å åpne seg siden jeg røska den opp av grusen. Den hadde bare stått der i en dag, men hadde allerede rukket å feste mantelen sin til bunnglasset littegrann. Var nervøs for å la den stå der på grun av små hvite/blanke... "armer" som viftet opp i gruslaget rundt den og følte seg fram i området rundt og på den (nest siste bilde). Noen som vet hva dette kan være og om de kan være skadelige?
Vedlagte miniatyrbilder
mortens-100l-dsc00591.jpg   mortens-100l-dsc00592.jpg   mortens-100l-dsc00593.jpg   mortens-100l-dsc00595.jpg   mortens-100l-dsc00596.jpg  

mortens-100l-dsc00597.jpg   mortens-100l-dsc00612.jpg   mortens-100l-dsc00614.jpg   mortens-100l-dsc00602.jpg  

Sist endret av Dingo; 18th August 2010 kl 22:55.
Gammel 8th September 2010, 22:57   #20 (permalink)
Junior Member

Har gjort noen forandringer. Skummern stoppa 25.8. har kjørt uten siden og ting ser egentlig ut til å gå greit. Ingenting har synlig blitt til det verre enda iallefall.

Har montert en innvendig pumpe i avrenningskammeret med kullfilter i.Ellers er det utrolig deilig å ha det helt stille i stua nå. Eneste jeg hører er en svak summing fra sirk.pumpa.
Har også fjerna kjølern. Ser for meg det kan bli lenge til jeg trengern igjen. Denne ble drevet av utvendigpumpa og hadde masse flaskehalser som stoppa flowen. Nå er overflateavrenningen mye mer effektiv og siste spor av overflatehinne er borte. Sirkulasjonen økte såpass at jeg kunne stoppe den innvendige power-headn. Denne produserte nok en del varme. Og lyd. Spørs om det blie så jeg monterer vifter istedet neste gang det blir bruk for sånt.
Har også putta en lydisolasjonsmatte foran utvendigpumpa inni skapet, så nå høres ikke den heller.
Vedlagte miniatyrbilder
mortens-100l-bilde1-094.jpg   mortens-100l-bilde1-096.jpg   mortens-100l-bilde1-111.jpg   mortens-100l-bilde1-106.jpg   mortens-100l-bilde1-098.jpg  

mortens-100l-bilde1-099.jpg   mortens-100l-bilde1-105.jpg   mortens-100l-bilde1-115.jpg   mortens-100l-bilde1-114.jpg   mortens-100l-bilde1-100.jpg  

Sist endret av Dingo; 8th September 2010 kl 23:23.
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are