Hei!
Jeg fikk en forespørsel på om jeg kunne skrive litt om Dendronephthya spp her på aquafreaks av Chriss gjennom et annet nettsted. Er ingen spesialist på Dendronephthya spp, men tenkte i alle fall at jeg kan bidra med min erfaring og kunnskap til dere andre surrete freaks, som også er oppslukt av hobbyen *ler*
Jeg har heller ikke fått inntrykk av, at den er ofte å se blant sortimentet til forhandlere av koraller. Men mye kan jo anskaffes på forespørsel.
Korallen går for å være ganske vanskelig å holde, og passer nok best for de som sitter inne med litt kunnskap og/eller erfaring, samt også et godt innkjørt og stabilt akvarie.
Jeg ville selv ventet i alle fall til akvariet var kanskje et år, så et balansert biologisk mangfold er tilstede.
Jeg anskaffet meg korallen omtrent april/ mai 04 gjennom Bjølsen akvarium/ Akvariemagasinet, og korallen var i god kondisjon. Den hadde fått god tid til gjenoppbygging av slimhinner etter transport (viktig), ikke fullt utstrakt, men ellers ingen tegn til skader, infeksjoner eller indikasjon på mangelsykdommer hos korallen.
Korallen er spesielt kresen på riktig sirkulasjon, der varierende og indirekte vannstrøm er viktig. Det er lett å se på denne korallen, om den strekker seg etter vannstrømmene eller ikke. Ideell vannhastighet er visst nok omtrent 6-7 inch/s, men hvor mange har instrumenter til å måle det. Uansett tror jeg at det er mye svada ute og går, og at få kjenner til det egentlig behovet til denne korallen.
I naturen finnes de ofte på steder det finnes god varierende vannbevegelse, men er også å observere i andre omgivelser.
Korallen driver ikke fotosyntese, og er primært avhengig av næring fra bakterier og phytoplankton som er pelagiske i vannet, men tiltrekker seg også zooplankton som den fanger med de fargerike polyppene.
Korallen har heller ikke beskyttelse mot uv, og bør stå i mer dempet indirekte belysning. Også her finnes det mange eksempler i naturen, som ikke samsvarer med dette. I mitt tilfelle sto den i direkte lys på bunnen av et 60cm dypt akvarie, under en 150 W MH HQI og 18W aktinisk lyskilde.
Jeg fikk ikke gode resultater før jeg ga vannsirkulasjonen hvilepauser der jeg hver time hadde et intervall på 10 min med svært lav sirkulasjon.
Jeg fôret med spraytørket phytoplankton og artemia (small), og skrudde av uv- filteret.
Jeg pisket også litt i grusen for å frigjøre detrius til vannet for å gi mer næring for korallen.
Korallen fikk med en gang fin stabil vekst, og stort sett i full utstrekkelse hele tiden (unntatt normale sykluser der de trekker seg sammen for å renses o.l)
Av tilsetningsstoffer bruker jeg kalsium, kh/ph +, magnesium, aminosyrer, strontium, iodine (jod), trace soft og trace hard. Har prøvd uten de mindre viktige sporstoffene tidligere, men min oppfatning er at det gir mer vitalitet og utfarging (koraller generelt).
Til opplysning bruker jeg følgende verdier (omtrent) Ca 450 ppm, dKH 9 (alk 3,20), NO3 < 5 mg/L (til tider mye høyere) PO4 ikke målbart, Si/SIO2 svært lav. Temp C 25
Av de mindre viktige sporstoffene bruker jeg ca halv dose av det som er anbefalt og streber ikke etter de ultimate verdiene, som også er svært økonomisk kostbare.
Iodine virker å være viktig for denne korallen, noen mener at behovet kan sammenlignes med behovet til xenia sp, men det spørsmålet lar jeg stå åpent.
Før jul solgte jeg unna de fleste av korallene mine pga planer om flytting. Da ble også denne korallen solgt. Jeg utsatte deretter planene om flytting litt, og har nå rukket å fylle opp en del igjen
før jeg skal flytte *LER*
Men denne gangen tar jeg de med.
Nå hadde jeg ikke korallen mer enn 7-8 mnd, så hvordan den klarer seg i det lange løp vet jeg ikke. Kanskje noen av der ut kan svare på det?
Den vokste seg til omtrent dobbel størrelse hos meg.
Min konklusjon er at dette er en myk-korall som er mulig å holde under riktige forhold,
Den bør heller ikke stå i sammen med SPS f..eks acropora. Da så mye foring av phytoplankton i pulver form og oppisking av detrius, gir mye avfall i vannnet og kan også fylle porene på SPS. Dette kan føre til mistrivsel og bakterieinfeksjoner -> død hos småpolyppede steinkoraller.
Uansett er denne korallen så vakker at den gjerne kunne dekket halve karet for min del.
Dette er ingen fasit, men jeg håper at jeg har bidratt med en nyttig erfaring.
Har ingen andre bilder enn fra da korallen var nyinkjøpt (1 mnd i karet), noe uskarpt desverre
Forbehold om skrivefeil takk *ler*
En fortsatt god dag til dere alle!
Mvh
Vegard Haugen