Myk koraller & skiver Ett forum hvor det kan diskuteres alt som har med myk koraller og skiver. Ricordea, Sarcophyton, Sinularia, yuma etc.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 26th May 2005, 10:09   #1 (permalink)

Medlem siden: May 2005
Sted: Bærum
Meldinger: 20
Standard Dendronephthya spp

Hei!
Jeg fikk en forespørsel på om jeg kunne skrive litt om Dendronephthya spp her på aquafreaks av â€Chriss†gjennom et annet nettsted. Er ingen spesialist på Dendronephthya spp, men tenkte i alle fall at jeg kan bidra med min erfaring og kunnskap til dere andre surrete â€freaksâ€, som også er oppslukt av hobbyen *ler*
Jeg har heller ikke fått inntrykk av, at den er ofte å se blant sortimentet til forhandlere av koraller. Men mye kan jo anskaffes på forespørsel.
Korallen går for å være ganske vanskelig å holde, og passer nok best for de som sitter inne med litt kunnskap og/eller erfaring, samt også et godt innkjørt og stabilt akvarie.
Jeg ville selv ventet i alle fall til akvariet var kanskje et år, så et balansert biologisk â€mangfold†er tilstede.

Jeg anskaffet meg korallen omtrent april/ mai 04 gjennom Bjølsen akvarium/ Akvariemagasinet, og korallen var i god kondisjon. Den hadde fått god tid til gjenoppbygging av slimhinner etter transport (viktig), ikke fullt utstrakt, men ellers ingen tegn til skader, infeksjoner eller indikasjon på â€mangelsykdommer†hos korallen.

Korallen er spesielt kresen på riktig sirkulasjon, der varierende og indirekte vannstrøm er viktig. Det er lett å se på denne korallen, om den strekker seg etter vannstrømmene eller ikke. Ideell vannhastighet er visst nok omtrent 6-7 inch/s, men hvor mange har instrumenter til å måle det. Uansett tror jeg at det er mye svada ute og går, og at få kjenner til det egentlig behovet til denne korallen.
I naturen finnes de ofte på steder det finnes god varierende vannbevegelse, men er også å observere i andre omgivelser.
Korallen driver ikke fotosyntese, og er primært avhengig av næring fra bakterier og phytoplankton som er pelagiske i vannet, men tiltrekker seg også zooplankton som den fanger med de fargerike polyppene.

Korallen har heller ikke beskyttelse mot uv, og bør stå i mer dempet indirekte belysning. Også her finnes det mange eksempler i naturen, som ikke samsvarer med dette. I mitt tilfelle sto den i direkte lys på bunnen av et 60cm dypt akvarie, under en 150 W MH HQI og 18W aktinisk lyskilde.
Jeg fikk ikke gode resultater før jeg ga vannsirkulasjonen â€hvilepauser†der jeg hver time hadde et intervall på 10 min med svært lav sirkulasjon.
Jeg fôret med spraytørket phytoplankton og artemia (small), og skrudde av uv- filteret.
Jeg pisket også litt i grusen for å frigjøre detrius til vannet for å gi mer næring for korallen.
Korallen fikk med en gang fin stabil vekst, og stort sett i full utstrekkelse hele tiden (unntatt normale sykluser der de trekker seg sammen for å renses o.l)

Av tilsetningsstoffer bruker jeg kalsium, kh/ph +, magnesium, aminosyrer, strontium, iodine (jod), trace soft og trace hard. Har prøvd uten de â€mindre†viktige sporstoffene tidligere, men min oppfatning er at det gir mer vitalitet og utfarging (koraller generelt).
Til opplysning bruker jeg følgende verdier (omtrent) Ca 450 ppm, dKH 9 (alk 3,20), NO3 < 5 mg/L (til tider mye høyere) PO4 ikke målbart, Si/SIO2 svært lav. Temp C 25
Av de â€mindre†viktige sporstoffene bruker jeg ca halv dose av det som er anbefalt og streber ikke etter de â€ultimate†verdiene, som også er svært økonomisk kostbare.

Iodine virker å være viktig for denne korallen, noen mener at behovet kan sammenlignes med behovet til xenia sp, men det spørsmålet lar jeg stå åpent.
Før jul solgte jeg unna de fleste av korallene mine pga planer om flytting. Da ble også denne korallen solgt. Jeg utsatte deretter planene om flytting litt, og har nå rukket å fylle opp en del igjen…før jeg skal flytte *LER*
Men denne gangen tar jeg de med.

Nå hadde jeg ikke korallen mer enn 7-8 mnd, så hvordan den klarer seg i det lange løp vet jeg ikke. Kanskje noen av der ut kan svare på det?
Den vokste seg til omtrent dobbel størrelse hos meg.

Min konklusjon er at dette er en myk-korall som er mulig å holde under riktige forhold,
Den bør heller ikke stå i sammen med SPS f..eks acropora. Da så mye foring av phytoplankton i â€pulver†form og oppisking av detrius, gir mye avfall i vannnet og kan også fylle porene på SPS. Dette kan føre til mistrivsel og bakterieinfeksjoner -> død hos småpolyppede steinkoraller.
Uansett er denne korallen så vakker at den gjerne kunne dekket halve karet for min del.

Dette er ingen fasit, men jeg håper at jeg har bidratt med en nyttig erfaring.

Har ingen andre bilder enn fra da korallen var nyinkjøpt (1 mnd i karet), noe uskarpt desverre

Forbehold om skrivefeil takk *ler*

En fortsatt god dag til dere alle!

Mvh
Vegard Haugen
VegardH er offline   Svar med sitat
Gammel 26th May 2005, 22:01   #2 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,885
Standard Re: Dendronephthya spp

Dette var en intresant artikkel Vegard!
jeg hadde samme korall en gang, viste ingen ting om den men fikk beskjed av butikk ekspeditøren at dette var en enkel korall (not!)
Hadde korallen gående i ca 6mnd i en 160l med 4 lysrør (to blå og to hvite).
Av en eller annen merkelig grunn var dette korallen jeg fikk til og den vokste godt.

Senere da jeg fikk satt opp en 540l fikk denne en sentral plassering i akvariet mitt under et lite overheng. Variable strømninger foring med phytoplankton og alt annet for at denne skulle trives. Den gang ei.. Etter 2 mnd var den krympet til nesten ingenting.

Dette er en svært fasinerende korall, en av de vakreste myk korallene som jeg har lyst å prøve meg på igjenn, forhåpentligvis med mer lykke denne gangen.

Jeg har lest flere steder at disse skal nesten ha kontinuerlig foring.. Hvilken synspunkter har du på dette Vegard ?
Gammel 26th May 2005, 22:30   #3 (permalink)

Medlem siden: May 2005
Sted: Bærum
Meldinger: 20

En utrolig lekker korall ja, en av mine favoritter, uten tvil.
Ja her må det MYE foring til om man ønsker god vekst og trivsel over tid.
Som jeg bruker å si om anemoner: Alle snakker konstant om lyset, men det er MYE foring som gjør at du kan holde en krevende anemone over tid.
Det er faktisk mulig å holde en anomone uten lys i det hele, så lenge du mater NOK (og det er mye! . De trenger heller ikke symbiotiske alger for å leve. Men er IKKE å anbefale!
Lys --> karbohydrat monosakkarid (C6H12O6)
Mat (f.eks fisk, muslinger o.l) karbohydrat + protein, og proteinene er svært viktige!
Men det ble jo litt "off topic" og skal ikke starte noen ny diskusjon på det.
Men svaret er definitivt ja
Jeg foret nesten konstant med phytoplankton, som jeg sprutet direkte på polyppene med en spiss pepette/ dråpeteller (reduserer sirkulasjonen når jeg mater)

By the way: mange mener at å henge korallen opp ned i et "overhang" er gunstig for korallen. I naturen vokser den i alle retninger, så jeg vet ikke om det er så viktig. Men det tar jeg ikke noen stilling til.

Mvh
Vegard Haugen
VegardH er offline   Svar med sitat
Gammel 27th May 2005, 13:59   #4 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 1,887

Utrolig fin artikkel VegardH,
takker og bukker.
:worship: :worship: :worship: :worship: :worship: :worship: :worship:
Det er fantastisk kjekt å få akvaristers egne erfaringer, teknikk og metoder så bra skrevet som dette, det er mye greiere enn en bok.

Har du flere slike artikkler av så god kvalitet så kom med dem.

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are