| Myk koraller & skiver Ett forum hvor det kan diskuteres alt som har med myk koraller og skiver. Ricordea, Sarcophyton, Sinularia, yuma etc. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Er det noen mykkoraller som ikke trenger så veldig mye lys(2x 10.000 k 8T-lys og moderat sirkulasjon.
Vet det ikke er så mye ,blir vel oppjustert etterhvert Leser jo om forskjellige,men det blir litt andreledes med erfaringer fra folk. Mvh. Sølvi |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
Det er vel tynt med erfaringer på så lite lys kanskje,
men du kunne kanskje tatt sjansen på en Gorgonie fra Kenneth. Veldig fornøyd med min men den har mye mere lys hos meg og jeg forer den endel for i pulverform. Du tenker kanskje sette inn litt mere lys også? Jeg har 2 x 30 W til 180 juwel liggende ubrukt her.
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
Jo tanken på å få mer lys er tilstede
Vet ikke om det går an å plassere flere rør på Juwelamaturet? Har og tenkt tanken om det går an å skifte ut til T5rør, men vet ikke helt hvordan det skal gjøres :?: Mvh.Sølvi |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Administrator
|
Hvordan ser toppen din ut idag? Som original ferskvanns juwel ?
Du måtte kanskje ha ofret luken i front der.
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Member
|
Den ser nok sånn ut ja bortsett fra at den er løftet opp ca. 10 cm.
Tips til å lage ny lyslist mottas Men det går vel å "ofre" den bakre luken istedenfor ? Synes den luken foran er grei å ha mht. foring av sjøhestene mine . Mvh. Sølvi |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Member
|
Slik kan du gjøre det med lyset.
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Member
|
OK det så jo greit ut
For meg ser det ut som en reflektor som det er montert 1 lysrør på uten å forsterke luken,kan dette stemme? Mvh. sølvi |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Senior Member
|
Du bør nok satse på mer lys , sølvi...før hqi - og t5 -tidsalderen ble det holdt myk- og lps - under t8 , men da var det helst snakk om å prakke hele toppen full med lysrør , så mange det gikk an å henge over vannflaten...
det finnes nok sikkert noen arter som er hardere enn andre , men de fleste mykkoraller er veldig glade i lys , i motsatt tilfelle skal de ha mat , og slike er betydelig vanskeligere ...mye enklere med mye lys hele tiden enn med mye mat hele tiden... også de fleste makroalgene er gald i lys , C.taxifolia er en av unntakene her. |
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Member
|
Regnet jo med det ja
Så da er spørsmålet: Skal jeg erstatte de 2 T8 som står i med 2 T5? Sette et T5 ved siden av de eksisterende eller bøe det være 2 T5 ved siden av de eksisterende? Neste spørsmål blir hvilken Kelvin og farge på lys er best. Rørene blir da på 39W. Så til slutt Thomas: regner med at sjøhestene er vant til mye lys Mvh. Sølvi |
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Administrator
|
På min 180 liter juwel har jeg nå 6 stk T5 på 39W, men planlegger å oppgradere til 8 stk snart.
Om du går for 4 T5 rør bør du allikevel ha nok, 2 stk høres lite ut men jeg har null erfaring på sjøhester og ganske lite på mykkoraller.. :-) Har du forresten reflektorer på de to du har ?
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |