Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr Ett forum hvor det kan diskuteres muslinger, filterfødere & andre virvelløse dyr.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 18th November 2005, 18:42   #1 (permalink)
Member

Medlem siden: Aug 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 170
Standard Er de nyttedyr?

Disse små hvite dyrene, ser at de spiser mat som går til bunns, men er de nyttedyr, eller ikke?
begynner å bli masse av de, tror ikke det er noe i karet mitt som spiser av de, så de formerer seg som kaniner.
Hvis de er skade dyr, hva kan jeg bruke til å kontrollere de, ikke en mandarin, har ikke nok stein til en slik(har bare 8 til 10 kg med stein).
Men er de nyttedyr så er det ingenting som er bedre enn det.
Men bortsett fra det, så går karet meget bra, så at ene klovnen hadde en klump på siden, denne gikk over i en hvit stilk, men nå er det vekk(var det en kvise ).
Har og fått meg en lær korall, med 2 avleggere, skilte de 2 minste fra den store, og de vokser som bare f.(brun, men når trådene er inne er den lilla)
meget fin.(vet ikke hvilken type det er)
prosjektet mitt med det nye karet begynner ikke før etter nyttår, jobben tar knekken på meg(førjuls maset er virkelig i gang)
Men vil oppdatere dere her når det skjer noe, da med MASSE innlegg i forumet
svein er offline   Svar med sitat
Gammel 18th November 2005, 19:37   #2 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Meldinger: 1,887
Standard Re: Er de nyttedyr?

Sitat:
Opprinnelig postet av svein
Disse små hvite dyrene, ser at de spiser mat som går til bunns, men er de nyttedyr, eller ikke?
begynner å bli masse av de, tror ikke det er noe i karet mitt som spiser av de, så de formerer seg som kaniner.
Hvis de er skade dyr, hva kan jeg bruke til å kontrollere de, ikke en mandarin, har ikke nok stein til en slik(har bare 8 til 10 kg med stein).
Men er de nyttedyr så er det ingenting som er bedre enn det.
Men bortsett fra det, så går karet meget bra, så at ene klovnen hadde en klump på siden, denne gikk over i en hvit stilk, men nå er det vekk(var det en kvise ).
Har og fått meg en lær korall, med 2 avleggere, skilte de 2 minste fra den store, og de vokser som bare f.(brun, men når trådene er inne er den lilla)
meget fin.(vet ikke hvilken type det er)
prosjektet mitt med det nye karet begynner ikke før etter nyttår, jobben tar knekken på meg(førjuls maset er virkelig i gang)
Men vil oppdatere dere her når det skjer noe, da med MASSE innlegg i forumet
Kan du beskrive de små hvite dyrene? gjerne med et bilde...også av softisen du har propagert :cheesy:

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 18th November 2005, 20:18   #3 (permalink)
Member

sry, klarer ikke ta bilde av de, blir bare tåke,
men de har 8 føtter, antenner, og er vel mer gjenomsiktig enn hvit.
Skal legge bilder i albumet mitt, + en del bilder av HVA ER DETTE, vinn annerkjennelse.
Gammel 18th November 2005, 22:16   #4 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Meldinger: 2,885

Wild guess.. Hvis de nesten er gjennomsiktige og kanskje minner litt om tanglopper er det mysis.. De gjør ikke så mye nytte av seg men er et genialt for for fiskene dine.. Ikke noe å være bekymret over.. Pleier å duke opp i akvarier med gjenvne mellomrom. Størrelse max 5mm.
Gammel 19th November 2005, 21:19   #5 (permalink)
Senior Member

Mack sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: Tromsø
Meldinger: 779

Høres nå egentlig mer ut som copepoder, eller hoppekreps. Mange dyr liker å spise dem og siden de ikke gjør noe galt i akvariet er det vel bare å være fornøyd. Mysis er det nok ikke...

"We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!"

- Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839
Mack er offline   Svar med sitat
Gammel 20th November 2005, 10:36   #6 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Meldinger: 1,887

Sitat:
Opprinnelig postet av svein
sry, klarer ikke ta bilde av de, blir bare tåke,
men de har 8 føtter, antenner, og er vel mer gjenomsiktig enn hvit.
Skal legge bilder i albumet mitt, + en del bilder av HVA ER DETTE, vinn annerkjennelse.
Finner du ikke de i boken du lånte, der er det endel bilder av små dyr?

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 20th November 2005, 12:35   #7 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Meldinger: 2,885

Sitat:
Opprinnelig postet av Mack
Høres nå egentlig mer ut som copepoder, eller hoppekreps.
Det var hoppekreps jeg mente.. blander altid med Mysis av en eller annen grunn
Gammel 20th November 2005, 14:08   #8 (permalink)
Member

fant noen bilder, og kan se ut som jeg har

http://images.google.com.au/imgres?i...lr%3D%26sa%3DG

men har nok ett annet dyr i karet som ikke ser slik ut, snakker om ett hvitt dyr, lengre enn copepod, men finner ikke bilde av den, (og ikke i boken til chriss), men skal finne ut dette her, mulig jeg kjøper meg en mandarin alikevel, klarte å få en undulat til å spise av hånden, skal nok klare det med mandarin og :cheesy: .
Men når det gjelder mandarin, hvis den ikke spiser annen mat enn små dyr, da har jeg ett problem, inntil jeg får mer stein, men spiser den annen mat, da går det greit ???????
Men ender jeg opp med en mandarin, før jeg har mer stein i karet, og det ender opp med at mandarinen blir tynn, og ikke spiser, da er det vel en aquafreak som kan stille som foster pappa inntil jeg er klar.....
Gammel 20th November 2005, 17:02   #9 (permalink)
Forhandler

Pjot sin avatar

Sted: Bergen/Askøy
Meldinger: 914

Går vel an å fange tanglopper fra sjøen. Disse formerer seg og funker vel bra til for. Har en kjempepopulasjon i et kar som går helt uten fisk i.
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Ls, og nyttedyr ønskes mc-akva Kjøpes 0 17th January 2008 18:12
Nyttedyr ? raggen Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr 5 7th August 2007 19:09
Nyttedyr Christer.W. Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr 16 26th July 2006 18:31
nyttedyr Linnemor Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr 2 12th March 2006 23:54
Nyttedyr Cygor Kjøpes 0 10th February 2005 17:36