Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr Ett forum hvor det kan diskuteres muslinger, filterfødere & andre virvelløse dyr.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 4th October 2005, 17:48   #1 (permalink)
Member

Medlem siden: Aug 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 170
Standard Alger + evt nyttedyr

Noen som har ett råd om alger, er blitt en god del brune alger, de dekker stenene, ruten og sanden, hva er det beste for å komme dem til livs.
Er snegler ett alternativ, eller reker?
Eller skal jeg bare vente, karet har bare gått en mnd, vet at det skal komme en alge blomstring, men hallo.
Har 2 klovner, 2 anemoner, og en børstemark i karet til nå, skal ha meg noen reker, og snegler, men er det noen som kan anbefales fremfor andre, liker kamel reker og pussereker, men dette er bare på utsende, er dette reker å anbefale, eller er det andre som gjør mer "nytte" for seg??
Snegler vet jeg ingenting om, så bare kom med forslag.
svein er offline   Svar med sitat
Gammel 4th October 2005, 22:41   #2 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Meldinger: 2,885
Standard Re: Alger + evt nyttedyr

Hei Svein!
De algene du har fått er en av de første algene som dukker opp i akvariet.
Hvis jeg hadde vært deg ville jeg ikke kjøpt en eneste fisk til før de grønne algene dukker opp i akvariet ditt. Akvariet ditt er altfor "ferskt" for å introdusere for mange dyr oppi enda. Anbefaller deg heller å kjøpe The Modern Coralreef aquarium Bind 1 av Fosså/Nilsen den boken vil fortelle deg hva som skjer i akvariet ditt under innkjøringen samt gi deg en haug med gode tips om hva man skal/skal ikke gjøre. Etter min mening kan ikke internet erstatte den boken

Hvis du absolutt må kjøpe noe Nå, så kjøp noen snegler. Vet at det høres kjipt ut, men hvis du belaster akvariet for mye nå i starten vil det skape flere problemer for deg fremmover i form av lengre innkjørings tid og slankere lommebok.
Gammel 5th October 2005, 18:58   #3 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Meldinger: 1,887
Standard Re: Alger + evt nyttedyr

Sitat:
Opprinnelig postet av svein
Noen som har ett råd om alger, er blitt en god del brune alger, de dekker stenene, ruten og sanden, hva er det beste for å komme dem til livs.
Er snegler ett alternativ, eller reker?
Eller skal jeg bare vente, karet har bare gått en mnd, vet at det skal komme en alge blomstring, men hallo.
Har 2 klovner, 2 anemoner, og en børstemark i karet til nå, skal ha meg noen reker, og snegler, men er det noen som kan anbefales fremfor andre, liker kamel reker og pussereker, men dette er bare på utsende, er dette reker å anbefale, eller er det andre som gjør mer "nytte" for seg??
Snegler vet jeg ingenting om, så bare kom med forslag.
Du har pr i dag 80 liter med vann, 9kilo sand, 6kilo LS, dvs at du er under anbefalt mengde LS, tommelfinger regelen er 10% av akvariets volum i LS, trekker vi bort ca 15 liter i sand og LS har du 65liter med vann igjen, i dette vannet har du to fisker i seg selv er det greit, normalt brukes en anemone til et slikt oppsett, du har to, en sand anemone og en Hetractis spp synest jeg å huske, sandanemonen forurenser jo litt, en børstemark vet jeg ikke hvor mye den forurenser, fiskene forurenser litt, totalt sett så har du pr i dag en bra belastning, all nedbrytning av biologisk avfall skjer nå bak i filter kassen og i LS, hos meg nedbrytes endel i LS og protein skummeren fjerner det meste biologiske avfallet før det blir brutt ned, siden du ikke har skummer så må nedbrytningen i stor grad foregå i filtermassen, her er det (den lille) kjemikeren må inn i bildet, den næringen som ikke blir nedbrutt i filtere kommer ut i vannet igjen og denne næringen lever algene av.
Nitrit, fosfat osv, er livretten til alger, også ustabile verdier som salinitet, pH, kH, gir gode vekstvilkår samt lys, har du lysspekter i pæren din mellom 10-20000kelvin så er det bra, alt under 10000kelvin regnes som mindre bra pga fargesammensetningen da begynner å fargen å bevege seg mot den gule og den røde delen av spekteret noe som igjen fremmer alge vekst.
Det som er gunstig er nå å foreta et vannbytte, der du bruker kunstig salt og benytter osmose vann, noen velger å skifte 10 noen 20 liter osv dette velger du selv da er du på rett vei.
PS det står ti liter osmosevann å venter på deg..... :lol:

Sitat:
Opprinnelig postet av Frogfish
Hei Svein!
. Anbefaller deg å kjøpe The Modern Coralreef aquarium Bind 1 av Fosså/Nilsen den boken vil fortelle deg hva som skjer i akvariet ditt under innkjøringen samt gi deg en haug med gode tips om hva man skal/skal ikke gjøre. Etter min mening kan ikke internet erstatte den boken

Hvis du absolutt må kjøpe noe Nå, så kjøp noen snegler. Vet at det høres kjipt ut, men hvis du belaster akvariet for mye nå i starten vil det skape flere problemer for deg fremmover i form av lengre innkjørings tid og slankere lommebok.
Saltvanns akvarium er og blir en hobby som setter krav til kunnskap og boken Frogfish anbefaler er en lille bibel.....

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Nyttedyr ? raggen Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr 5 7th August 2007 19:09
Nyttedyr Christer.W. Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr 16 26th July 2006 18:31
nyttedyr Linnemor Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr 2 12th March 2006 23:54
Er de nyttedyr? svein Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr 8 20th November 2005 17:02
Nyttedyr Cygor Kjøpes 0 10th February 2005 17:36