| Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr Ett forum hvor det kan diskuteres muslinger, filterfødere & andre virvelløse dyr. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Junior Member
|
Er det andre som har forsøkt å ha vanlige norske sandreker i tropisk saltvannsakvarium?
Jeg har hatt en del sandreker i mine saltvannskar i noen måneder og kan ikke se at de gjør noen skade. Det virker som de er flinke til å spise opp overflødig mat ol. Syntes forøvrig at det er et koselig innslag i karene. Er det noen andre som har erfaring med disse eller som har noen kommentarer så hører jeg gjerne fra dere?
|
|
|
#2 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Det er noen dansker som driver med reker fra sjøen og der funker det bra.
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Junior Member
|
Vet du om de gjør noen skade foruten at de eter vanlig fiskefor og dyr som er døde/ skadet?
Disse danskene du nevner hva har de i sine akvarier foruten "lokale" reker?
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Member
|
Bare en kommentar....sikker på at det er snakk om sandreker (hestereke, Crangon crangon) ?
De tåler også temperaturer over 20 grader, men trives ikke med det i lengden. Vanlig strandreke derimot lever naturlig i farvann der temperaturen kan være tilsvarende det som er i et tropisk saltvannskar. Siden navnet er såpass "likt" tror jeg kanskje det er slike det er snakk om. |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) | |
|
akvarieutstyr.com
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Junior Member
|
Petrus
Det er godt mulig at det ikke er sandreker. De liknet ikke på Crangon crangon, men de har flere striper på tvers av kroppen. Rekene fant jeg på fjell/ steiner i Fanafjorden og i og med at de var mye sandbunn rett i nærheten antok jeg at det var sandreker. Har du noe latinsk navn jeg kan søke på for å forsøke å finne ut hvilken art jeg har? Noen av rekene døde i løpet av 1.døgnet, men etter det har alle(?) overlevd og spiser ivrig.
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Member
|
Det burde være kurant å se forskjell, sandrekene er ganske "flattrykte". Også sjelden å se de svømmer i de frie vannmasser, ligger oftest nedgravd i fin sand om dagen, og beveger seg sakte over samme sanden om natten, mens den spiser små avfallserester. På denne tiden er de ofte å finne helt oppe, nesten på land, på sandstrender med fin sand.
Strandreke (Palaemon elegans) svømmer derimot fritt overalt, og finnes både på sandbunn og langs med berg og blant stener. Ofte ligger de omtrent tørt. I tillegg er de vanlig i tidevannspytter, mellom grønnsli og annet rusk. Trives best i skjermede bukter og andre steder der vannet ofte er noe varmere enn ellers. Du kan se flere bilder på sidene jeg har lagd, se under "Bilder" og "fisker og dyr". På andre rekke, nummer fem fra venstre. |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Administrator
|
Skal ikke si at ikke strandreker kan fungere, men hvis vi sammenligner temperaturene i et korallrevs akvarie og temperaturene disse rekene lever i her i Norge så er forskjellen mye mye større en hva vi vil ha det til.
En strandreke som lever i Norge lever 80% av året i vann som holder under 18 grader. De resterende 20% havner de i en eller annen tidevannspytt eller lignende hvor temperaturen kanskje kan komme opp i et par og 30 grader noen dager om sommeren. Et korallrev har en jevn temperatur HELE året på 25 grader eller mer. Hvordan vil disse rekene reagere på slike forhold over lang tid ? Jeg har sett tilfeller med bl.a strandflyndrer, snegler og eremittkreps som har blitt puttet oppi tropiske saltvanns akvarier på samme grunnlag som rekene vi her diskuterer, det har så vidt jeg vet ikke gått bra med noen av dyrene eller akvariene. Nå skal ikke jeg si at dette med rekene ikke går bra, men jeg tror det er viktig å tenke seg veldig nøye om, mye rart kan skje som vi kanskje ikke har 100% kontroll over.. Personlig mener jeg at tropiske arter hører hjemme i tropiske akvarier mens nordiske arter hører hjemme i Nordiske akvarier. Men det skjønte dere sikkert
|
|
|
#9 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
:cheesy: Hans Fredrik! har du ikke hørt slag ordet "Ja til et fargerikt felleskap":shock: . Dessuten så er "fiskesuppe" veldig godt. :cheesy: :cheesy: :cheesy: :cheesy:
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| vurderer å starte med saltvannsakvarium | lita | Ny til Hobbyen | 12 | 23rd November 2007 17:51 |
| saltvannsakvarium | Kjetil | Kjøpes | 0 | 16th September 2007 17:14 |
| Saltvannsakvarium VS Pendlerstatus | Knurr | Ny til Hobbyen | 1 | 15th May 2006 08:50 |
| Saltvannsakvarium kjøpes | Mack | Kjøpes | 2 | 2nd December 2005 22:53 |
| Mareritt.. Tropisk saltvannskar ble til kaldt saltvann. | Frogfish | Pratemakeren | 6 | 13th April 2005 22:49 |