| Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr Ett forum hvor det kan diskuteres muslinger, filterfødere & andre virvelløse dyr. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
noen som vet hva jeg kan gjøre for å hindre den ene eremitten min i å spise alle turbo sneglene mine?
(eremitten er sort med noen hvite flekker, å ganske stor) |
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
Snegler og store eremittkreps går dårlig sammen...det spørs om ikke du blir nødt til å kvitte deg med en av delene
---- "We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!" - Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839 |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Junior Member
|
Har mista 3 turbo-snegler på ett år! Mater eremittene med reker innimellom, og da går det som regel bra og sneglene får være i fred. De gangene jeg har vært bortreist eller glemt å mate så er det snegler på menyen...
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Tre Turboer på et år er i min tank ikke så mye, jeg har hatt mange eremitter og div snegler i samme kar, min erfaring er at når eremittene merker at noen av sneglene blir litt tufs da er naturens gang nådeløs sneglen har ingen verdens kjangs, det som er pussig og som jeg bygger teorien min på er at ved to tilfeller bortimot identiske episoder, med noe tid imellom så skjedde følgende: en del turboer og astrea snegler beitet på ene side glasset mitt og da så jeg at to blåleggede og to brunleggede eremitter kom i bra fart mot snegle samlingen, alle eremittene gikk løs på en og samme snegl, alle de andre sneglene fikk være i fred.
Tidligere har jeg prøvd å redde snegl fra eremitter, det har bare vert en kortvarig glede for sneglen, det tomme sneglehuset har dukket opp innen en uke, så her tror jeg at det er naturens gang, og sånn regner jeg med i min tank som naturlig svinn, når vi velger å ta en bit av revet hjem så følger slike hendelser med, men du kan som nevnt over her fjerne årsaken(eremitten), men da mister du også en god "vaktmester og bossmann" . |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
nå spiser eremitten opp anemoneme mine å
|
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) | |
|
akvarieutstyr.com
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Forhandler
|
Kanskje den kan komme på besøk hos meg og spise opp manjanoene mine?
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Junior Member
|
Hei Stian
Eremitt er et generelt begrep, noen er nyttige og andre er de værste skapningene en snegle, fisk og andre organismer kan tenke seg. Dersom du ikke kjenner artene kan du benytte følgenede tips for valg av eremitter. Ikke velg eremitter med hårete bein Ikke velg eremitter med skall større enn en tommelnegl. Dersom klørne ikke er flate i kontaktflatene er den mest sansynlig for å fange mat. Dvs. alger er ikke hovednæringen. I og med din eremitt gjør ugang så vil jeg råde deg til å få den ut. Den er vel alt nå dyr i kosten! |
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Junior Member
|
Hei Stian
Eremitt er et generelt begrep, noen er nyttige og andre er de værste skapningene en snegle, fisk og andre organismer kan tenke seg. Dersom du ikke kjenner artene kan du benytte følgenede tips for valg av eremitter. Ikke velg eremitter med hårete bein Ikke velg eremitter med skall større enn en tommelnegl. Dersom klørne ikke er flate i kontaktflatene er den mest sansynlig for å fange mat. Dvs. alger er ikke hovednæringen. I og med din eremitt gjør ugang så vil jeg råde deg til å få den ut. Den er vel alt nå dyr i kosten! |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Turbo snegler i Bergen | Planteplankton | Kjøpes | 6 | 11th September 2007 06:39 |
| alle slag med nyttedyr ønskes | gaupetassen | Kjøpes | 0 | 9th April 2007 17:36 |
| spiste seg fri | Christer.W. | Pratemakeren | 2 | 22nd April 2006 00:24 |
| turbo som formerer seg! | alf-magne | Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr | 2 | 31st March 2005 15:40 |