Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr Ett forum hvor det kan diskuteres muslinger, filterfødere & andre virvelløse dyr.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 18th February 2005, 12:17   #1 (permalink)
Member

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Bodø
Meldinger: 172
Standard Slangestjerner - rovdyr?

Har hatt noen slangestjerner i tanken opp gjennom årene. De siste to-tre årene har jeg hatt to, der den ene har vokst seg styggelig stor etterhvert. Kan tenke meg at armene er ca 10-12 cm lange med en kropp på 5-6 cm i diameter. I samme tidsrom har fisk bare blitt borte i tanken, helt uten at det skulle finnes noen god grunn til dette. Fisken er frisk og rask på kvelden, men morgenen etter er den borte.
-Kan det være slangestjernen som er jegeren i tanken? Noen som vet noe om dette? Har sett det beskrevet i "the modern coral reef aquaria" tidligere (bind 4, s 303 eng utg), men da som en følge av at stjernen ikke får "tilstrekkelig" mat. Hva forer man dem i så fall med for å få dem til å slutte å fange fisk?

Stjernen er mørk brun, nesten sort i farge. Nesten umulig å få tatt bilde av den, da den kun er synlig nattestid.
Aquaria er offline   Svar med sitat
Gammel 18th February 2005, 12:35   #2 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 475
Standard Re: Slangestjerner - rovdyr?

De eneste slangestjernene som jeg har hørt skal være "farlig" er den som jeg har, den grønne. Den aller tryggeste skal være den brune med svarte tegninger på, husker ikke helt hva den heter.

Endre
Gammel 13th May 2005, 15:25   #3 (permalink)
Member

Fant denne siden, med nokså mange eksempler på at slangestjerner av "feil type" er kjent for å spise fisk: http://www.wetwebmedia.com/brittlestarcompfaqs.htm

Et lite sitat fra siden til ettertanke, siden vi alle er godt vant med å høre at slangestjerner er slike flotte dyr å ha i tanken:
Sitat:
Sitat:
>>All brittle stars? Nay, my friend, they're all to be WATCHED, and carefully at that. There is currently one well-known culprit, Ophiarachna incrassata (the nefarious Green Brittle star) for taking livestock, but it is also very commonly accepted that, in general, ALL brittles must be watched carefully for a propensity to go fishing (or in your case, shrimping). This animal will require its own dedicated system.

Nå blir det nattevakt med en rekebit & klemme.............den skal UT!!
Gammel 13th May 2005, 22:57   #4 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Meldinger: 2,885

Hmm.. slangestjernene er nok et lite offer for skremsels propaganda

Slangestjerner er åtsel etere, akkurat som bl.a eremitt kreps og krabber er. Lukter de et sykt eller råtnende dyr vil du ganske raskt se at de er over det infiserte dyret. Dette vil nok oftest gjelde dyr som står fast eller ligger på bunnen. Mange akvarister reagerer nok når de ser slangestjerner spise opp et eller annet levende/sykt i akvariet siden vi som oftest håper de blir friske igjenn. Dermed tror jeg nok at slangestjernene ofte får et uforholdsmessig dårlig rykte.
Jeg har selv sett at eremitt kreps eller slangestjerner har gått løs på Tridacna muslinger eller snegler. Felles for de muslingene jeg har hatt som de har gått løs på er at de har hatt en eller annen infeksjon, samme gjelder syk/døende fisk som ligger på bunnen. En frisk fisk er for rask for den raskeste slangestjernen.
Når det gjelder den grønne slangestjernen er det nok den som er den mest glupske og mest underholdene. Jeg hadde en slik i flere år, intil den nermest vokste ut av akvariet mitt. Når jeg foret i akvariet kom den løpende frem og trakk til seg mat med armene sine. Jeg hadde en murene på denne tiden som ble matet med reker. ca halvparten av rekene som jeg foret murenen med (gikk i slangestjerne gapet). var den skikkelig sulten når jeg foret gikk den også løs på Murenen eller andre rolige fisker, men den fikk aldri gjort oen skade, fiskene skvatt unna rimelig kjapt og murenen ålte seg unna, og evt tok et godt jafs av den.
Kan nevne at den grønne slangestjernen min ble ca 30cm i diameter før den røk ut og oppi et av akvariene på akvariet i Bergen.

I Fosså/Nielsens nyeste bok (kommer ikke på hva den heter i farten, har lånt min ut) anbefaller de å bruke slangestjerner fremfor eremitt kreps, faktisk i store mengder. De som blir anbefalt er de stripete og den svarte slangestjernen. De er veldig rolige og ligger for det meste i ro under steinene.

Jeg kommer til å følge deres råd når det gjelder slangestjerner. Kommer til å satse på å ha ca 20 slangestjerner i akvariet mitt på 540l sammen med snegler og noen få eremitter. Jeg erstatter dermed en del av eremitt krepsene og en evt. sjø pølse(r) med slangestjerner. Dør en slangestjerne eller blir syk blir den fortørt raskt av de andre
Gammel 14th May 2005, 10:32   #5 (permalink)
Member

Jeg skal ikke si at du tar feil, Frogfish. Det du sier er eksakt det samme som er blitt fortalt meg i alle år om slangestjerner. Jeg har imidlertid selv mistenkt at de ikke er så "uskyldige" som det blir gitt uttrykk for, og har etterhvert samlet nok bevis i min tank til å være enig i de påstandene som står på siden dit linken i mitt forrige innlegg peker. Min stjerne har nå i årevis stått for å spise fisk, reker, snegler, etc for tusenvis av kroner. Og dette har ikke vært syk, skadet eller død fisk.
Les feks historien om han som filmet slangestjernen sin mens den rev hodet av en pistolreke i full vigør!!
Jeg har selv sett min stjerne angripe store turboer og finner til stadighet tomme sneglehus i tanken. Jeg har sett den sette til livs en annen sjøstjerne, uten at jeg kom til for å stoppe den. Nylig (siste 3 mnd) har jeg mistet 7-8 fisk og 4 reker + en god del snegler.

Jeg tror at den beskrivelsen du gir Frogfish, er den tradisjonelle beskrivelsen av slangestjerner, som går ut på at kun enkelte arter er "farlige" (rovdyr), mens realiteten er at de aller fleste slangestjerner (av en viss størrelse) utgjør en trussel i et så begrenset volum som en tank er. Jeg tror at vi må innse at det kun er enkelte typer stjerner som ikke utgjør noen risiko i en tank.

Min stjerne avgikk med døden i natt. Jeg stod vakt i flere timer og klarte til slutt å lure den såpass ut av skjul med en rekebit at jeg fikk tak i den. Utgangspunktet var å fange den levende og få den over i sumpen, men sånn gikk det ikke. Den slapp arm etter arm og prøvde å komme seg unna, noe jeg overhode ikke var interessert i å la den gjøre. Dermed ble dødsdommen avsagt og jeg puster lettet ut over at den endelig er borte.

For fremtiden skal jeg vurdere svært nøye hva slags stjerner som får tilgang til tanken min. Tror jeg heller sier at rådet til Alf Jacob får være til etterretning, men satser vel heller på snegler og eremitter enn å innføre en egen dødsskvadron av slangestjerner i tanken min :nono
Gammel 14th May 2005, 12:12   #6 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Meldinger: 2,885

Hvilken type slangestjerne var det som gikk amok i tanken din ?

Jeg har en oversikt liggende et eller annet sted med hvilken type slange stjerner som er "snille" og hvilken som er "slemme" Skal få lagt den opp i løpet av helgen.

Ved å velge slangestjerne gjelder samme regler som man velger andre dyr i tanken.. Man må passe på at de går sammen.
Gammel 15th May 2005, 10:26   #7 (permalink)
Member

Er veldig usikker på hvilken slangestjerne dette var, men holder en knapp på at det var en "serpent" av et eller annet slag. I tanken så den helt mørk brun/sort ut, men når jeg fikk den opp kunne jeg se tydelige lyse striper på armene. Min stjerne var over 30 cm i diameter!!!!
Gammel 22nd May 2005, 09:04   #8 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Meldinger: 1,887

Hadde to Ophiolepsis superba.. Serpent Sea Star / Tiger stjerne. For en tid tilbake spiste den største opp den som var litt mindre, når jeg kjøpte de var de ca 10/12 cm i dia, nå er den siste ca dobbel så stor, har ikke sett denne spise andre fisk eller snegler, men den fortærer en reke på 15min uten søl :bow: en snill gutt med andre ord. Kansje jeg bare har vært heldig til nå.
Her er bilder av dyret:
http://images.google.com/images?svnu...&btnG=S%C3%B8k

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 22nd May 2005, 21:01   #9 (permalink)
Senior Member

Rusky sin avatar

Sted: Sotra
Meldinger: 446

Har noen slangestjerner gående i karet jeg også.
Ophioderma, ophiolepis og ophionereis.
De fleste av disse har mulighet til å oppnå 12 tommer størrelse.
Min gjeng har oppført seg eksemplarisk og fungerer godt som renholdsvesen i tanken. tror ikke de har spist hverandre heller.
Ser ikke noe serlig til dem før blålyset kommer på. En og annen arm vinker ut av revet på dagtid.
Den eneste slangestjernen jeg er blitt advart mot er Ophiarachna (den grønne) som på sine nattlige tokt vil gjøre det den kan for å fange små fisk.
Men som så mange ganger før med denne hobbyen, er det ikke alt som går etter boken.
I enkelte tilfeller â€heldig visâ€â€¦â€¦
Rusky er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are