| Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr Ett forum hvor det kan diskuteres muslinger, filterfødere & andre virvelløse dyr. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Junior Member
|
Jeg ser på Aquazoo at de har en "startpakke" med nyttedyr.
I den (til min størrelse tank, 200lit) er det blant annet med: 12st "røde" eremitter 15st blå" eremitter 15st sneiler Jeg synes det høres mye ut!? Men jeg har jo null erfaring med dette! :think Hvor mye nyttedyr har dere? :shifty |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
Nyttedyr blir ofte nedprioritert av både forbrukere og forhandlere.
Antallet i den pakken du snakker om virker ikke helt ufornuftig ut, men problemet er at det er kjedelig å bruke penger på nyttedyr, i alle fall mye penger. Jeg skulle gjerne hatt i alle fall 10 eremitter til, men så lenge disse koster rundt 100 spenn pr. stk blir det ikke prioritert. Det blir spennende å se om det kommer noen pris på disse pakkene til AquaZoo, og i så fall hvilke. Det blir neppe Amerikanske priser på rundt 4-500 kr for en slik 200 liters pakke. Endre
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
Er enig med Endre i dette. Nyttedyrene blir ofte nedprioritert både av forbruker og forhandler.
Pakken ser etter mine begreper også fornuftig ut. Personlig ville jeg gått litt ned på antall eremitter og økt antall snegler. De âstore guttaâ ute i verden kalkulerer ofte med 2 â 3 snegler pr. gallon. En US gallon er vel 3,785 liter. Det vil da si at en 100 â 150 :shock: snegler skulle være passende for deg. Det finnes en tilsvarende âanbefalingâ for eremitter og slangestjerner. Jeg har selv en 200 ltr gående. Tipper jeg har 50 â 60 snegler i karet (som formerer seg stadig) , 2 eremitter og 2 slangestjerner. Mener selv jeg har nok snegler, kunne nok hatt noen flere eremitter og vesentlig flere slangestjerner. Du ser det egentlig fort selv hvor mange du trenger. Mine snegler holder alle ruter og stein fri for alger. Eremittene og slangestjernene tar seg av bunnlaget. |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Junior Member
|
Lurer litt på slangestjerner! Jeg synes de ser litt "creepy" ut! :evil2
Hvordan beveger de seg? Jeg mener, er de som sjøstjerner? eller beveger de seg mer raskt ala blekksprut? Synes de ser ut som noen skikkelige "Alien"! :x |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
Slangestjernene jeg har beveger seg ganske raskt. Vesentlig raskere enn en sjøstjerne, men kan nok ikke måle seg med en blekksprut. Løfter bena opp av sanden og på en måte âgårâ bortover bunnen. Slangene er stort sett nattaktiv, og kommer krypende frem når HQIâen slukker og bare blålyset er igjen. Tråler over bunnet etter alt som kan virke spisende.
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
|
Og i følge flere innlegg på forskjellige forum kan de grønne spise det meste.
(fisk, reker, snegler, eremitter?) Et dårlig bilde: Endre
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Administrator
|
Den grønne slangestjernen er en stor slukhals... Den kan være snill i mange år for så plutselig å spise alt den kommer over.
Mest positive med den er at den gjør mye utav seg..
|
|
|
#8 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Det finnes billige ting her på bjerget også Endre bare se her:
Hei alle saltvannsfolk! Fortsatt masse avleggere og småkoraller inne. Det gror nytt hele tida .... Ved kjøp for kr 1000 eller mer, gir jeg 10 % rabatt. Jeg har masse korall-avleggere, snegler og småkoraller til salgs. (20-30 forskjellige korall-typer). Både steinkoraller og mykkoraller Har også fiskefor. Det er flere typer acropora, seriatopora hystrix (rosa), valida (lilla), galaxea, hydnopora (grønn), clavularia (grønn og brun), blå svamp, og diverse myk-koraller. osv osv Mye av dette er sjelden i butikkene. Fordelen med å skaffe seg avleggere eller småkoraller som er vokst fra avleggere, er at de trives i akvarieforhold. Den "garantien" har man ikke ved å kjøpe "ville" koraller. Dessuten er det en fordel for hobbyen at vi kan dyrke selv, og slippe å belaste naturen mer enn nødvendig. Priser fra kr 100 til 500, avhengig av type og størrelse. Snegler kr 15. Kom gjerne innom hos meg i Moss. Kan også sende ! Ring på tlf 92219007 eller mail meg på kenneth.olsen@systeam.no for mer info. (Har bilder jeg kan sende deg) |
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Administrator
|
Er rimelig sikker på at de nyttedyr pakkene ikke blir noe av. Amerikanske priser vil vi nok aldri oppleve her i Norge. I USA blir eremittene og sneglene plukket lokalt. Ingen problem å få ned pisene da..
à sammenligne prisene på slike dyr med USA er det samme som om vi hadde begynt å selge norske snegler til kaldt saltvanns akvarister i Singapore.. Prisen på sneglene der ville blitt rimelig høye. Både Ronny og jeg har uavhengig av hverandre vært i kontakt med den største leverandøren av koraller, dyr, stein osv fra Indonesia. De hadde faste flyavganger 3 ganger i uken (størrelse 747) til Transitt havner i bl.a California. De hadde ingen problemer med å handle med Norge, men den første bestilligen måtte min inneholde 1 Container med levende stein! Hvis noen klarer å selge så mye stein og samtidig få fortjeneste utavdet er det nok ingen problemer med å få billigere eremitter og snegler til Norge. à bestille koraller eller levende dyr (bortsett fra plankton) fra USA fungerer heller ikke, så lenge de ikke blir sendt med båt eller fly. De store transport selskapene som DHL eller Fedex nekter å sende levende dyr utenfor statene, dette begrunner de med at de har ingen eller liten praksis med. Kontakter dere Garf eller de andre seriøse leverandørene i USA så nekter de å sende. Anbefaller heller å sammenligne med prisene i Tyskland eller Nederland. Europas største transitt havn for dyr er rett ved flyplassen i Amsterdam. Derifra blir de fleste korallene videre sendt (etter avklimatisering osv) til bl.a Tyskland og England. For ca 4 år siden importerte Hallgeir og jeg en kasse med eremitter og turbo snegler fra England. Da fikk vi sneglene for ca 12kr stykke, blueleg og redleg eremitter for 17kr stk. Vi kjøpte 300 snegler, 150 blueleg og 150 red leg eremitter. Hadde det ikke vært for at vi hadde hatt en mann i England som kunne ta de med seg hjem måtte vi betalt for fly transporten også. Det jeg prøver å si er at så lenge vi bor så langt Nord som vi gjør vil vi aldri ha muligheten til å komme ned i prisene til de på den andre siden av dammen. Tror den billigste måten å få inn slike dyr i landet på er å kjøpe de når man er på reise (spesielt hvis jobben betaler). Eremitter er en av de få dyrene som man fritt kan ta inn i Norge uten papirer. Det er allikevel smart å skjekke med Mattilsynet da det er et par eremitter som står på listen. Kjipt i å bli tatt med en kasse med mem :?
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hvor mange fisk? | Edite | Tropiske Fisk | 18 | 4th June 2008 20:25 |
| Hvor mange nyttedyr burde man ha? | Patrick | Ny til Hobbyen | 11 | 6th December 2007 21:42 |
| Ãnsker å kjøpe snegler, eremitter +++ | andyskog | Kjøpes | 0 | 24th October 2007 19:17 |
| Hvor mange strømuttak trengs? | Patrick | Lys, filtrering & annet utstyr | 15 | 7th September 2007 07:39 |
| Lysstoffrør? Hvor mange? | Micke | Lys, filtrering & annet utstyr | 3 | 13th February 2005 19:50 |