| Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr Ett forum hvor det kan diskuteres muslinger, filterfødere & andre virvelløse dyr. |
|
Hei! Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg! Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer! |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
Jeg kjøpte i oppstarten 4 kamel reker, men jeg lurer på om det egentlig er peppermynte reker, legger ved et bilde men det er ikke så bra. En av steinkorallene mine er blirr ribbet ved flere anledninger, jeg flyttet den opp på et rack og da tok den seg opp, men i natt har den ramlet ned ( sikkert en av sneglene som har dyttet den ) og nå er alt borte fra den
Videre lurer jeg på om denne coral branded reken kan angripe fisk. Jeg har en Chromis som har fått et stygt kjøttsår over ryggen. Dette kan jo være noe annet men jeg vet ikke hva. De har levd i harmoni i 6 måneder nå.
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Junior Member
|
På bildet ditt ser det ut som du har Kamel Reker.
Hvis du ser på anbefalingene på kamel vs peppermynte reker. Så er det vel kamel reken som kan gnafse på koraller. Slik jeg forstår det er Peppermynte reken "reef safe" Peppermynte rekene har ikke så klare hvite streker på ryggen som kamel. Peppermynte: Saltwater Aquarium Invertebrates for Marine Reef Aquariums: Peppermint Shrimp (Build Your Own) Kamel: Saltwater Aquarium Shrimp for Marine Reef Aquariums: Camel Shrimp |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Junior Member
|
Det ser ut som kamelreker. Kamelreker er tydligere i tegningene sine enn peppermyntereker, dvs. tegningene er helt hvite hos kamelrekene, nesten gjennomsiktige hos peppermynterekene. I tilegg har kamelreker en tydligere ..hmm, hva skal jeg si? knekk på ryggen.
Kamelreker er, etter hva jeg har lest og hørt, kjent for å kunne ta seg en jafs av koraller. Edit: ser at Eivind var raskere enn meg |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
Ja jeg kjøpte dem som kamelreker og da er de nok synderen på den ene steinkorallen.
Men jeg syns jeg leste en plass at peppermynte reker også ville knafse på en slik korall. Har ikke navnet en med små polypper. De andre steinkorallene er ikke berørt. Ellers virker rekene ganske fredelige og artige. Når de passerer fronten på karet så henger de sammen i en stor klump nærmest en gordisk knute. Men jeg lurer på hvem som har spist på chromisen, stygt kjøttsår - jeg har to devil damsel som er meget aggresive , de henger i hånden min om jeg nærmer meg reviret. Kanskje fisken har kommet for nærmt dem og blitt angrepet. Jeg har en pynte krabbe også, men han er så tung at han klarer kanpt og gå og blir matet hver dag der han sitter - ingen fisker er redd ham, de stjler gjerne mat fra ham.( Jan Thomas pyntet til trengsel ) |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Junior Member
|
Jeg har aldri hørt om peppermyntereker som spiser av koraller, og har mange ulike koraller i karet mitt og har hele tiden hatt peppermyntereker også, men kanskje mine bare er usedvanelig snille
![]() Sikker på at det ikke er en krabbe eller en mantis da? En av fiskene våre ble skadet en gang, kjøttsår midt på kroppen, og jeg regner med at det var en mantis eller en krabbe. Etter en til to måneder var den "frisk som en fisk" igjen da |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Reker | Andrè | Ny til Hobbyen | 2 | 22nd December 2008 08:47 |
| Bergen...kjøper fisk/reker/annemoner o.l. | Bjørn | Kjøpes | 5 | 28th October 2007 16:08 |
| døde reker | geirove | Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr | 4 | 5th January 2007 17:35 |
| Peppermynte reker | Frogfish | Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr | 16 | 19th September 2005 19:49 |
| reker og små dyr i fra fjera | scorpion | Ny til Hobbyen | 1 | 17th July 2005 21:17 |