Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr Ett forum hvor det kan diskuteres muslinger, filterfødere & andre virvelløse dyr.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 2nd January 2005, 12:58   #1 (permalink)
Member

Nessen sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Sted: Rong, Øygarden
Meldinger: 227
Standard Formering av nakensnegler

Så var vi der igjen, jeg er stum av forundring over noe nytt i karet mitt.... Dette er noe av det som gjør denne hobbyen noe for seg selv.
Da jeg første nyttårsdag satt og kikket i karet, tenkte jeg at det var på tide å skrape rutene. Skulle til å begynne da jeg (heldigvis) så at det var noe som hadde vært å laget "spor" på frontruten i karet mitt. Etter nærmere ettersyn var det flere (20-30) striper som beveget seg fra helt oppe på midten av ruten og nedover i karet en ca 10cm. Nederst i enden av alle stripene var det noen lyse hvite flekker på 1-3 mm. De var stort sett runde , men kunne variere i formen. Noen større enn andre, noen langstrakte nesten som en strek. Man ser tydelig bevegelse selv om det ikke akkurat er noe reserfart over disse skapningene. Noe som slo meg etter at jeg hadde kikket på dem en stund, var at alle hadde beveget seg nedover på skrå i samme retning. Kan være tilfeldig men når jeg ser på algene og støv i vannet som flyger forbi så har de beveget seg "medstrøms".
Jeg er ennå ikke sikker på hva dette kan være, men har en foreløpig teori om at dette kan være yngel fra en nakensnegl jeg har fått yngel av av Rusky. (Kanskje han har et bra bilde?) Dette er en sort nakensnegl som har en hvit strek langsetter ryggen ( Dette er "skallet" eller "skjoldet" som er synlig). De Rusky har er nå ca 4 cm lang.
Det som er fasinerende er at siden disse sneglene ikke liker seg på sand og har dette har hos meg som har hjørnekar og revet stående fritt i karet (jeg liker å kunne skrape bakrutene også) resultert i at sneglene bare beveger seg i revet og ikke på ruten. Alikevel er det der yngelen befinner seg. Teorien er at sneglene har klatret høyt på revet og "gytet", for så at eggene har festet seg på ruten. Det blir spennendes å se hva dette er for noe. Det blir ikke skrapet ruter på en stund i hvertfall.....

[marq=left]:danceHer kan du lese min Blog:dance[/marq]
Nessen er offline   Svar med sitat
Gammel 2nd January 2005, 14:18   #2 (permalink)
Senior Member

Rusky sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Sotra
Meldinger: 446
Standard Re: Formering av nakensnegler

Her er den.
Scutus Unguis er det "klingende" navnet noen har gitt den.
Denne er ung, ca 1 – 1,5 cm fra det første kullet jeg fikk.
Ikke noe særlig godt bilde, ser jeg har sviktet med fotograferingen av sneglene mine.

Hold oss oppdatert Nessen !
Rusky er offline   Svar med sitat
Gammel 2nd January 2005, 19:13   #3 (permalink)
Member

Nessen sin avatar

Fant denne linken om emnet:
http://www.seaslugforum.net/factsheet.cfm?base=scutus

Gammel 3rd January 2005, 01:06   #4 (permalink)
Forhandler

Pjot sin avatar

Sted: Bergen/Askøy
Meldinger: 914

Denne typen snegl formerer seg villt hos meg. Et par små har "haiket" på en korall eller nokke og formerer seg i tanken min i stuen også. Men bestanden nede nærmer seg vel sikkert 40 stykker. Det ble kjøpt to tre snegler. Dette e` Frode sine.
Gammel 3rd January 2005, 01:29   #5 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Sted: Bergen
Meldinger: 2,885

Syns du er flink å spesifisere hva som er Frode sitt Pjot !
Trodde det etterhvert var blitt litt "flytende" hvem som eier hva oppe hos deg nå
Gammel 3rd January 2005, 05:46   #6 (permalink)
Member

Nessen sin avatar

Blir spennendes å se om det er disse sneglene som er grunnlaget for disse små hvite prikkene mine da
Ser nå at det som så ut som større prikker har antaglig vert flere individer som har beveget seg som en tett gruppe. flere av de stedene jeg så større prikker er det nå forgreininger/spor ut til flere små...
Det er vertfall tydelig "beiting" på algene på ruten.
Hvor store er de du har Pjot? Leste på nettet at noen av denne arten kan bli 12 cm :shock:

Gammel 3rd January 2005, 08:49   #7 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Sted: Bergen
Meldinger: 2,885

Da blir de jo nesten som min gode gamle Sjøharen "øgly" http://www.seaslugforum.net/factsheet.cfm?base=seahares (minner om den grønne, øverst) jeg den kunne nå en max størrelse av max 35cm hvis jeg ikke husker feil.
Absolutt den mest sinsykt effektive sneglen jeg noensinne har hatt. Den er så stygg at den faktisk er kul. etter min mening ligner den mer en flodhest i ansiktet en en hare, men nok om det.
Gammel 5th January 2005, 21:44   #8 (permalink)
Forhandler

Pjot sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Frogfish
Syns du er flink å spesifisere hva som er Frode sitt Pjot !
Trodde det etterhvert var blitt litt "flytende" hvem som eier hva oppe hos deg nå
Vil ikkje ta æren for nokke som ikkje e` mitt. :mrgreen:
Gammel 5th January 2005, 21:45   #9 (permalink)
Forhandler

Pjot sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Nessen
Hvor store er de du har Pjot? Leste på nettet at noen av denne arten kan bli 12 cm :shock:
Alt fra ingenting til ca. 7cm.
Gammel 10th January 2005, 21:20   #10 (permalink)
Member

Nessen sin avatar

Tenkte jeg skulle oppdatere litt...

Har nok en forbedring i vannkvaliteten i karet mitt da algene jeg hadde på frontruten er nesten borte, men jeg ser fremdeles tydelige spor etter disse merkelige små prikkene.
Jeg begynner å tro at jeg kan ha lurt meg selv litt når det kommer til stykket hva dette er for noe, jeg tror nå dette ikke er snakk om denne sneglen men er samtidig veldig usikker.
Jeg ser ikke noen vekst i form av størrelse, men jeg tror at kanskje det er blitt flere av disse "amøbe" lignende hvite prikkene. Det ser vertfall slik ut. kan virke som om de formerer seg ved deling da jeg kunne følge "spor" nedover ruten der antallet så ut til å øke.
Har nå fått digitalkamera i huset (en lur presang å gi i morgengave synest jeg :lol: ) så bilder er tatt og vil komme...

Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Fungia formering Knut-Arne Berg LPS stor polyppede stein koraller 16 30th August 2007 07:58
Nakensnegler -Delt fra Eddik- Frank Plager, Skadedyr & Parasitter 12 19th August 2005 11:28
formering av nyttedyr Cygor Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr 6 18th February 2005 06:53