Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr Ett forum hvor det kan diskuteres muslinger, filterfødere & andre virvelløse dyr.

Hei!

Tydelig at du koser deg med å lese på Aquafreaks men du har ikke opprettet noen konto enda. Hva med å bruke et par minutter på å registrere deg? det er helt gratis men du vil få tilgang til alt som skjuler seg på aquafreaks samt kunne poste dine egene innlegg!

Allerede medlem? Login inn og du slipper å se denne meldingen mer!

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 16th March 2008, 00:09   #1 (permalink)
Junior Member

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Askøy
Meldinger: 37
Standard Dyr kveldsmat

Da ble ikke rørmarken min gammel gitt :evil: .... Kjøpte meg ny rørmark igår og i kveld har eremitten hatt et herremåltid.Den åt nesten hele, ligger bare noen rester igjen.For å fortsette festen i morgen har den lagt seg oppå restene. Grrrr

Hva gjør jeg nå, har ikke sump å forvise den til.

Bilde av synderen
Gammel 16th March 2008, 18:10   #2 (permalink)

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Fredrikstad, Østfold
Meldinger: 27
Standard Re: Dyr kveldsmat

Den så da søt og uskyldig ut! ;P
Idaida er offline   Svar med sitat
Gammel 17th March 2008, 19:36   #3 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 69

Har en del rørmark eremittene mine har ikke spist dem. Drar de ikke seg inn i røret når det er noen som plager de ?
raggen er offline   Svar med sitat
Gammel 17th March 2008, 22:23   #4 (permalink)
Member

Medlem siden: May 2005
Sted: Randaberg
Meldinger: 128

Synes jeg ser hår på den eremitten....... Det er vel ikke noe bra tegn på krabber/krepser........
leffi er offline   Svar med sitat
Gammel 18th March 2008, 00:06   #5 (permalink)

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Fredrikstad, Østfold
Meldinger: 27

Sitat:
Opprinnelig postet av leffi
Synes jeg ser hår på den eremitten....... Det er vel ikke noe bra tegn på krabber/krepser........
Jeg vet ikke om det gjelder krepsdyr. Skal si meg enig når det kommer til krabber..
Har forsøkt å finne ut hvilken art dette er, men ikke kommet noen vei med det foreløpig.
Det er mange eremittkrepser som spiser alt de kommer over. Den myke tuben rørmarken bygger er nok ikke mye beskyttelse da desverre.
Idaida er offline   Svar med sitat
Gammel 18th March 2008, 00:25   #6 (permalink)

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Mandal
Meldinger: 13

Jeg trudde først det var en Clibanarius signatus, men ser ut som signatus har striper på klørne også, noe krepsen til elin ikke har?

Blir litt skeptisk her, har 3 kreps selv som jeg mener er signatus.
Men har også en chromis med 1/2 hale, håper ikke dette har noen sammenheng :frown:
Bogga er offline   Svar med sitat
Gammel 18th March 2008, 09:56   #7 (permalink)
Senior Member

stoffer sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Spikkestad
Meldinger: 508

Tror du hopper til en klassisk forhastet konkluksjon her, kreps vil hive seg over stort sett alt som dør i karet, men jeg tviler særdeles høyt på at den tok livet av den selv om du tok den med klørne i kakeboksen . dette er litt på nivå med at pumper alltid får skylden for å ta livet av fisk, siden det er der de ender opp når de blir for svake til å svømme, klassisk .
stoffer er offline   Svar med sitat
Gammel 18th March 2008, 11:27   #8 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,885

Må si meg litt enig med Stoffer..
Det er ingen hemmelighet at eremitter kan finne på mye ugang men nå er også eremitter ådsel etere. Lukter en eremitt "mat" så har de med å flokke seg rundt byttet og sette det til livs.
Når det gjelder rørmark så skjer det også at marken vil flytte, da går de regelrett ut av røret for å finne seg et nytt hjem. Totalt ulogisk mener jeg da rørmark er et fenomenalt fiske og eremitt för.
Mener det også står noe om dette i en av Fosså/Nielsens bøker. Kan dessverre ikke slå det opp nå da jeg er bortreist.
Gammel 26th March 2008, 09:44   #9 (permalink)
Junior Member

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Askøy
Meldinger: 37

Da har det utrolige skjedd . Jeg kom hjem fra en ukes påskeferie i går og jammen var ikke kronen på plass? Ser ut til at flere av dere hadde rett i at eremitten ikke hadde spist marken min :wink:, men den har nok forsynt seg godt av tuben. Det er bare kronen som stikker opp fra sanden så den gjemmer seg nok der. Så da er eremitten fredet og trygg.

Tar det lang tid før tuben vokser ut igjen?

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are