| Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr Ett forum hvor det kan diskuteres muslinger, filterfødere & andre virvelløse dyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
det fulgte med noen krabber på de nye SPS`ene, noen som vet om de er snille eller slemme?
Det er 2 stk. små rød-aktige krabber ![]() Det er også 3 stk. brun-aktige ![]()
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Administrator
|
De røde så snille ut, ikke bare snille med veldig bra å ha på koraller.
litt uskarpt bilde, men ser de litt ut som disse: http://www.reeflex.dk/dk/58/2156/Tetralia/cavimana.htm eller disse http://www.reeflex.dk/dk/58/2171/Tet...grolineata.htm har de en sort 'maske' ?
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Administrator
|
De hårete har jeg ingen dårlige erfaringer med.. De lever som oftest i skyggeområdene under og i steinen. De er odseletere.
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
krabbene er nå i refugiumet, men kanskje jeg skal ta å føre de over til akvariet da.
H.a.Z , jeg skal se om jeg får fisket opp en av de røde fra refugiumet nå, så skal jeg sjekke om de har sort-maske.. |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Administrator
|
En liten tommelfinger regel er at hårete bein og store klør = slem hårete bein med små klør = snill.. Og som alle andre regler finnes det vanvittig med untakm, for ikke snakke om definisjonen på hva en stor klo er for noe.
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Administrator
|
ikke bare ta de over til akvariet, plasser de i korallen du tok dem av, den bor der hele livet :-)
de røde altså (hvis de ligner på første linken), de hårete har det fint i sumpen.... og ikke vent for lenge :-)
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Administrator
|
Hadde du bodd nærmere hadde du fått 300 for de to :-)
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Senior Member
|
da har de røde krabbene blitt sendt tilbake til korallene, men de brune kommer nok til å tilbringe resten av livet sitt i chaetomorphaen...
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Administrator
|
flott, her er en quote fra et forum:
These crabs are obligate commensals that won't survive if theyre removed from the host Acropora. They get shelter & food from the acro. In return, they keep the acro clean & defend it from predators. Scientific studies have shown that acros with crabs live longer, grow faster, & in general are healthier than acros without crabs.
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Administrator
|
Har ihvertfall 7 stk her nå. Hadde bare en før siste innkjøp og var artig å se hvordan den strakk seg ut av korallen sin og kikket på naboen :-)
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|