Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr Ett forum hvor det kan diskuteres muslinger, filterfødere & andre virvelløse dyr.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 30th June 2007, 18:39   #1 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Kristiansand
Meldinger: 1,338
Standard Flame Scallop

Siste innkjøp:

Vet godt de er svært vanskelige å få til, men så en slik på dansk forum for et halvår siden og har siden da synes de er utrolig flotte.

Skal man få dem til å overleve blir det sagt at man nesten daglig ha i phytoplankton og i tillegg til det enten zooplankton (rotifiers/hjuldyr) eller annen veldig finkornet mat for 'filterfeeders'.

Dårlig bilde egentlig, fargene kommer ikke skikkelig frem.
H.A.Z er offline   Svar med sitat
Gammel 30th June 2007, 19:41   #2 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
Standard Re: Flame Scallop

Artig de der HAZ..
Kjenner ikke mye til hold av disse selv,hmm...,men jeg kjøpte ganske nyligt disse remediene over som du nevnte hos Kennet,n i Moss!'
Tenkte først og fremst på å mate sps,ene mine jeg med dette,men viss en da bruker disse preperatene for å mate sps,ene i karet,ser jeg jo da ikke det helt store ekstraarbeidet her ,med samtidig å holde disse her for deg?
Det fyker jo rundt litt "overskudd i vannet uansett her",og skulle jo tro disse kunne nyttigjøre seg dette,på samme måte som en del sps,er i karet,uten å banne på det her,selvsagt....
Disse produktene jeg bruker er i pulverform,og tar en doseskje av hver(bitte små skjeier dette),og blander det sammen med litt vann fra karet i en liten kopp,etter att lyset er godt,og lar det stå noen minutter...
Så heller jeg dette forsiktig utover vannflaten i hovedkaret,og denne tynne grønnlige "teen"blander seg øyeblikkeligt rundt i vannmassene,og korallene suger opp det meste gjennom polyppene"ser de stutter ut etter godsaker",og evt.overskudd blir fanget opp gjennom skummer ganske raskt,tror jeg.
Noe merkbart resultat på korallene har jeg egentlig ikke merket meg enda(har bare holdt på 4-5 dager med dette),men det er vel som med det meste her(Balling/vodka/kalkreaktorer/lys/vannverdier,osv---ser ikke det helt store utslaget ,bare ved å gi de en dasj i ny og ne...
Men tror dette er absolutt positivt på filterspiserne,og forventer,og håper på bedre vekst her i kombinasjon med alt det andre over tid..
Gammel 30th June 2007, 20:03   #3 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Kristiansand
Meldinger: 1,338

Har du noe produktnavn på det du kjøpte fra Kenneth?

Har frossen phytoplankton. Men har alt klart for en ordentlig phytoplanktonkultur bortsett fra litt levende phytoplankton til å starte det med.

Har også gående en rotifiers/hjuldyr kultur som jeg er litt usikker på hvordan det går med, da jeg ikke har matet den så mye som jeg tror den trenger.

I pulverform har jeg Fauna Marin Ultra Min - Fine food for gorgonians and sponges. Og så Cyclop-eeze.

Aquafreaks - Forum for de med saltvann i akvariet
H.A.Z er offline   Svar med sitat
Gammel 30th June 2007, 21:04   #4 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458

Selfølgelig-selfølgelig,HAZ!!
(måtte bare ned i kjelleren for å hente disse bokksene først,he-he---Har egentlig hele karet plassert bortgjemt i en krok av kjelleren,da det i ugangspunktet ble rigget opp for å "ta vare på en god del LS,i påvente på oppstart en gang,he-he,og så har det bare "ballet på seg,litt,og litt!!)
Fordelen er jo att det kan få gå der i fred og ro,menst jeg får rigget opp stuekaret mitt i fred og ro,uten å måtte flytte rundt på alt i dette,til alt er godt i gang i det nye,og kommer til å bruke helt annet utstyr der og,så de blir ikke avhengig av hverandre!!
Men,nu snakker jeg meg visst helt vekk igjen,hmmm...
Disse 2 bokksene heterTropic Marin "pro-coral zooton,og Tropic Marin "pro-coral phyton"
(førstnevnte visstnok for"plankton erstattningsmat for harde koraller,og andre zooplankton-etere"......og på den andre står det" plankton erstattningsmat for myke koraller,skalldyr,og andre microfilter-etere"!!!
Etter samtale med Frogfish,kom vi frem til att dette var frysetørkede produkter,(er i støvform),og dermed har en ikke risiko for att ved "overforing"disse begjynner å formere seg løpskt i karet,med dertil problemer i etterkant...
Etter Kennet.s råd ,blander en dette 50/50% i en liten kopp,med litt av akvarievannet,og "tømmer det utover rett i hovedtanken etter att lyset er gått,og når polyppene er mest ute....
Konsistensen er som grønnlig te-vann,og sprer seg umiddelbart rundt i vannstrømmenne i hovedkaret,hvorhen det blir nyttiggjort seg av filtereterne i karet.
Det har vannkonsistens etter utrøring(skulle stå noen min.i koppen før tilførsel i karet),og vil ikke legge seg i bunnen(utfelling).
Rester blir opptatt gjennom skummer,og det skulle ikke oppstå avfallsproblemer utifra dette,etter som jeg fikk oppgitt.
Koster hos Kennet,n 150,-pr bokks(100 ml),men det er utroligt lite som skal til pr.brukerdose...og jeg handler jo litt hos han(i mangel på butikker her mellom de 7 fjell!!),så kjøpte dette i forbindelse med koraller/Tunsepumper,og da gir han jo som alltid en del rabatt..
Det var reklamen,he-he....
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are