Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr Ett forum hvor det kan diskuteres muslinger, filterfødere & andre virvelløse dyr.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 10th June 2007, 07:42   #1 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Jul 2004
Sted: Trondheim
Meldinger: 94
Standard Norsk strandkrabbe i Nanokar..

Jeg har hatt et lite nano-kar gående i et par måneder nå. Tanken med denne var opprinnelig bare å fylle den opp med gamle levende-steiner (se annen tråd 'på an' igjen om restarten min ;-) ). Den har dog fått en anemone, en nemo, en liten eremittkreps og korall som gjester.

I går var vi på stranden med vår lille 3-årige datter, og hun ble så begeistret for en liten strandkrabbe, at hun som vanlig klarte å snurre pappa rundt lillefingeren sin, og overtalte ham (meg) til å ta den med hjem.

Vel hjemme tenkte jeg at vi vel fikk prøve å putte den i Nano-karet. Karet skal likevel tømmes snart - for i neste uke kommer 540 ltr. karet mitt - så om det skjer litt 'ureglementerte' ting i den har det ikke all verden å si.

Jeg akklimatiserte krabben på vanlig måte, og slapp den oppi. Den så ikke ut til å plages nevneverdig, og gjemte seg etterhvert under en liten steinhylle. Så ble det kveld, og jeg tenkte ikke mer på det - bortsett fra at jeg var sikker på at den kom til å dø i løpet av natten.

I dag ser den derimot ut til å stortrives. Den krabber (haha) rundt omkring i skyggene, og plukker på steiner og i sanden. Den er ikke treg eller slapp, men ser tvert imot ut til å ha det bra.

Jeg trodde at temperaturen alene skulle ta knekken på den. Og i hvertfall kombinasjonen av temperatur, saltinnhold og vannkjemi.....

Hmmm........ jeg har vist fortsatt mye å lære ;-)

Ã… ja... datteren min var helt i ekstase over å se den tusle rundt, og har gitt den et navn... 'lille krabbe' ;-)
Vizar er offline   Svar med sitat
Gammel 10th June 2007, 14:56   #2 (permalink)
Member

Medlem siden: Aug 2006
Sted: BREKSTAD
Meldinger: 117
Standard Re: Norsk strandkrabbe i Nanokar..

Krabbe ? er det så smart da.
Pleier ikke de å spise på ting de ikke skal spise på ?

Har forresten en bestilling ute blandt mine dykkende venner, sorte og noen fargefulle slangestjerner.
Herr Engels har hatt ei sort stjerne i karet sitt ett år nå, så kan han da kan jeg også.
Ludenchief er offline   Svar med sitat
Gammel 11th June 2007, 06:52   #3 (permalink)
Senior Member

Mack sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: Tromsø
Meldinger: 779

Håper ikke dette er den nye trenden? Ã… holde dyr fra norsk fauna i det jeg går ut fra er TROPISKE akvarier?

"We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!"

- Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839
Mack er offline   Svar med sitat
Gammel 11th June 2007, 06:58   #4 (permalink)
Member

Medlem siden: Aug 2006
Sted: BREKSTAD
Meldinger: 117

Hvorfor ikke ?
Ludenchief er offline   Svar med sitat
Gammel 11th June 2007, 07:07   #5 (permalink)
Junior Member

Neida ;-) Det er ikke trenden ;-)
Selv ønsker jeg å holde biotopen så 'ren' som mulig, men har ikke noe imot folk som prøver med norsk fauna heller. Hva folk gjør med sine egne oppsett er deres valg ;-)
Grunnen til at jeg skrev dette er at jeg ble så overrasket over at det i det hele tatt gikk an. Med så store forskjeller i vanntemperaturen, trodde jeg det alene ville ta livet av dyrene. På den annen side, klarer man å holde dyr i slike kar, og de ikke skaper problemer med sykdommer og territoriekamper, så hvorfor ikke? Man skader ikke annet enn evt. sitt eget kar ;-)
Gammel 11th June 2007, 21:40   #6 (permalink)
Senior Member

Mack sin avatar

Rent logisk kan man tenke seg en god grunn til at norske dyr sjelden finnes i tropiske strøk; jeg vil tro at temperatur er en begrensende faktor. Dyr fra norsk fauna er ikke tilpasset f.eks en konstant vanntemperatur opp mot 30 grader. Enkelte av dem kan tåle overraskende høye temperaturer i korte perioder, tenk f.eks på dyr som lever i tidevanspytter som varmes opp av sola, det betyr jo derimot ikke at de dermed like gjerne kunne ha flyttet til Lanzarote. Over tid vil det føre til en slik belastning for dyret at det lever kortere under disse fremmede (og sannsynligvis også stressende) forholdene, er det da rett å holde dyr under slike forhold? Man kan vel strengt tatt ikke kalle det en suksess før man med sikkerhet vet at dyrene lever like lenge eller lengre enn de ville gjort i sine naturlige omgivelser?

"We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!"

Gammel 12th June 2007, 07:14   #7 (permalink)
Junior Member

Hei Mack :-) Du har helt rett, og det var som nevnt også min første tanke. Som om ikke det er nok 'bevis', så har den lille krabben jeg puttet oppi nå tatt kvelden.
Som jeg også nevnte foretrekker jeg selv å holde karet mitt rent - og i hoved karet mitt (som blir levert til meg i dag :-) :-) :-) ) vil det ikke være snakk om å gjøre slikt. Nå gleder jeg meg bare til å komme i gang :-)
Gammel 12th June 2007, 09:26   #8 (permalink)
Senior Member

Mack sin avatar

Hei! Mente forresten ikke å virke negativ, mener bare at det er uheldig å 'eksperimentere' med slikt, spesielt hvis det gir nybegynnere inntrykk av at det er greit å eksperimentere med dyr de kan finne gratis i fjæra. Uansett, lykke til med det nye akvariet ditt

Hilsen en som savner 720-literen sin..

Gammel 12th June 2007, 12:24   #9 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,885

Bare for å kverulere litt rundt dette med å putte norske dyr i et tropisk saltvanns akvarium så finnes det jo arter som er rimelig vanlige her i Norge man også f.esk finner ved Great Barrier Reef. Kan f.esk nevne en av sjøpølsene våre, St. Petersfisk (om enn en ny innflytter i Norge) og Blå stålen.. Antar at en ekstremt lang avklimatisering må til for at de skal overleve..

Må uansett si meg enig i at man bør holde Norske/Kalde dyr for seg selv og tropiske for seg selv.
Gammel 12th June 2007, 16:08   #10 (permalink)
Junior Member

Hups..!!
Krabben jeg trodde hadde dødd...... den hadde bare skiftet skallet sitt!! Nå tusler den rundt i karet, vesentlig større enn før. Ser ut til å trives bra den.... hmm..... skifter den en gang til frykter jeg den blir for stor for karet, og må tas ut...
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
bøker på norsk? joachimB Ny til Hobbyen 4 25th December 2006 19:33
Er Norsk akvarie- og hagedamleksikon en ok bok og lese Thomas.høimoen Ny til Hobbyen 8 15th September 2006 10:50
Anemone i Nanokar? neergaard Klovner & Anemoner 6 7th November 2005 13:01