Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr Ett forum hvor det kan diskuteres muslinger, filterfødere & andre virvelløse dyr.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 21st May 2007, 20:58   #1 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Halden
Meldinger: 32
Standard Sjøpinsvin

Var ikke helt sikker på hvor jeg skulle sette dette emne NYTTEDYR eller SKADEDYR he he siden det er mange meninger her inne om stakkaren.
Har hatt endel trøbbel med grønne tråd alger å denne spisse skjønnheten har hjulpet meg godt på vei for å få det bort algene.. Den har mange lange spisse pigger ( gjør litt vondt å bli stukket av he he.....ikke prøv det) Tror den hetter diadema setosum eller noe.
Noen som har hatt en sann over lang tid?? erfaringer?
Takk for svar.
Mvh Linda
Nikita er offline   Svar med sitat
Gammel 21st May 2007, 21:28   #2 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,885
Standard Re: Sjøpinsvin

Hadde en slik i litt over et år.. Den er ikke snill mot anemoner, siden den stikker/pungterer dem. Bortsett fra det syns jeg de er kjempeunderholdende.. Når algene dine er borte går den over til å spise kalkalgene.. om du har høy nok vekst på dem er det bare å beholde den, men husk den beveger seg mye og kan rive ned en del om den har dårlig plass.

BTW. Ã… stikke seg på dem kan gjøre sinsykt vondt. Stakk meg på en slik i syden en gang.. hele hånden svellet opp og tommelen som jeg hadde stukket meg i ble blå. Etter litt jobb og en del smerter fikk jeg ut piggen fra tommelen. Da tok det ca 30min før hånden så normal ut igjenn.. Ikke å anbefalle.

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are