| Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr Ett forum hvor det kan diskuteres muslinger, filterfødere & andre virvelløse dyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Junior Member
|
Hei!
Jeg har et par slike http://www.risaa.org/savethebay/clamworm.html i akvariet mitt. (Mener iallefall at det er slike) Trenger jeg være bekymret? hilsen Terje |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Det står jo egentlig greit beskrevet i følge linken. Nå spørs jo det litt om du er bekymret for deg selv eller om det er akvariumet generelt du er bekymret for.
Tidligere, for bare noen år tilbake så endevendte folk akvariene sine for å fjerne disse "ormene" fireworms ol, det hele antok for heldigvis noen veldig få hysteriske høyder. Den dag i dag har de fleste lært seg å leve med dem, de har en funksjon og har en plass i et normalt saltvannsakvarium, selv har jeg gått så langt som å hente slike hos med akvarister til å ha i eget akvarium. De som er i mitt akvarium har aldri bekymret meg, og ikke har de skadet eller ødelagt noe som helst. For noen år tilbake fikk jeg en meget skral gul kirurg og øynet et ørlite håp om at den skulle klare seg, det gjorde den ikke og døde etter noen timer, jeg hadde ikke tid til å ta den ut av akvariet og var nødt til å forlate den der den lå. Da jeg kom hjem 7-8 timer senere lå tilsynelatende kirurgen på akkurat samme stedet og fremdeles så den ut slik som den gjorde da den la seg til der. Da jeg tok i den var det bare skinnet som lå over sanden som var inntakt, det svermet ut hundredevis av små og store "ormer" av forkjellige farger, størrelse og fasong som hadde spist rubbel og rake av fisken untatt skjelett, noe mer effektiv "vaktmester" har jeg aldri sett. Hos meg vekker de ingen bekymring eller frykt, men du skal være litt forsiktig med å håndere dem, noen kan bite, noen kan stikke og noen svir etter du har stukket deg på dem, de går neppe under kategorien kose dyr, men i mine øyne så er de nytte dyr... |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Forhandler
|
Må si meg enig med Chriss i at de fungerer utmerket som nyttedyr. I et 240L akvarie med over 100 klovnefisk florerte det etter en stund av disse ormene. Dette e` nok p.g.a. at de e` ådseletere og spiser matavfall som det naturligvis blir mye av i et slikt oppsett. Det dumme med de e` at du kan stikke deg på de og det plager en dag eller to, men du skal ikkje ha hendene i akvariet likevel så det e` vel ikkje nokke problem.
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Junior Member
|
Jeg la inn samme innlegget på saltvannsforum, og der ble jeg anbefalt å fjerne firewormen på 15 cm som jeg også fant. Når jeg gikk for å fjerne den så stakk halve clam-wormen ut av kjeften på den, så den spiser tydligvis andre ting.
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
Fireworks og bristleworms er et meget debatert tema, som man nok aldri blir enige om. Jeg har masse forskjeliige worms og de gjør ikke noe galt. Eneste problemet er at man må passe på hvor man plaserer fingrene sin når man styrer i karet.
Endre
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|