| Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr Ett forum hvor det kan diskuteres muslinger, filterfødere & andre virvelløse dyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Junior Member
|
rett førhelgen flyttet jeg på en del stein i akvariet og la et lag med korall grus over sanden min. (resultatet ble flott)
når jeg skulle flytte på de siste steinene lå der en slangestjerne under den ene steinen og jeg tok den i en fot og løftet den forsiktig vekk. det som skjedde da var at den slapp foten sin og krøp vekk. i tillegg krøp foten som en gal rundt i karet, også lenge etter den var separert fra kroppen. er dette vanlig for disse stjernene? hvor lenge "lever" foten etter at den er separert fra kroppen? tar stjernen stor skade av dette? |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Member
|
om slangestjernen oppfører seg som vanlig Norsk sjøstjerne, vil nok foten vokse ut igjen. Det er bare en forsvars mekanikse, omtrent som firfirslen, som slipper halen sin, for å slippe unna rov dyr...
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Junior Member
|
kunne tenke meg at det var det som var årsaken ja.
men trodde da ikke foten skulle leve i timesvis etterpå.. hmmm?? |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
har hørt at en sjøstjerne kan "lage" en helt ny sjøstjerne sel om den bare har en fot igjen. så etter som jeg har hørt kan den foten den mistet bli en ny stjerne. men det skal je ikke si sikker!
men at sjøstjerna overlever er heltsikkert, du vil sikkert se om en ukes ti en antydning til en ny arm.
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Junior Member
|
Vanlige sjøstjerner kan bli til 2 ved slik deling. Om Slangestjerner har denne egenskapen vet jeg ikke. Resultatet er uansett avhengig av om stjerna var i god form før ulykken.
Er du heldig blir resultatet 2 fine stjerner. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|