Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr Ett forum hvor det kan diskuteres muslinger, filterfødere & andre virvelløse dyr.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 16th October 2006, 15:47   #1 (permalink)
Senior Member

endy sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Bergen
Meldinger: 323
Standard baby pussereker...?

begynner å irritere meg at disse små sarte babyene dør kjapt etter klekking og etter noen dager så er alle døde. den største fienden er selvfølgelig fiskene som har seg et herremåltid, men det må jo være noen måte å få foret opp disse på. er det mulig å få tak i noen form for mat til disse som f.eks en type plankton eller lignende?

bruker vanlighvis plankton hvis jeg finner i havet men den er jo nesten på størrelse med disse stakkersene....
endy er offline   Svar med sitat
Gammel 16th October 2006, 17:58   #2 (permalink)
Senior Member

Mack sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: Tromsø
Meldinger: 779
Standard Re: baby pussereker...?

FINNER du plankton i havet? Her snakker vi svære greier...! - Men alt er nå liksom så svært sørpå

"We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!"

- Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839
Mack er offline   Svar med sitat
Gammel 17th October 2006, 08:32   #3 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Meldinger: 1,887

Sitat:
Opprinnelig postet av endy
begynner å irritere meg at disse små sarte babyene dør kjapt etter klekking og etter noen dager så er alle døde. den største fienden er selvfølgelig fiskene som har seg et herremåltid, men det må jo være noen måte å få foret opp disse på. er det mulig å få tak i noen form for mat til disse som f.eks en type plankton eller lignende?

bruker vanlighvis plankton hvis jeg finner i havet men den er jo nesten på størrelse med disse stakkersene....
Det er mulig å skaffe hjuldyr, rotiferer og plankton i Bergen. Flere av de som var på forrige saltvannsmøte har erfaring, det er også noen kulturer i sving pr i dag så mulighetene til å fore opp pusserekene dine er absolutt til stede, ta deg en tur nå i slutten av måneden på Saltvannsmøte på akvariet.
Det ville vært kanon å ha "Norske" pussereker i baljen, så vidt meg bekjent så er det ikke mange i Norge som har vært før deg på pusse reker så her er det bare til å stå på.

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 17th October 2006, 10:56   #4 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Orkanger
Meldinger: 941

Oppdrett av pussereker er nok svært så vanskelige greier , og det er ikke
kjent om mange vellykka forsøk med disse i hele verden . Noen av de få som har lyktes , har
gjort det med hjelp av åpne systemer , det vil si det ble tatt i bruk naturlig
sjøvann i kontinuerlig gjenomstrømming .
Pusserekelarver gjenomgår svært mange larvestadier og trenger veldig
lang tid til metamorphosen . De fleste hjemmeforsøk slutter senest etter ca. 3-4 uker.
Betydelig enklere er det å prøve seg på peppermyntreker , som kan fores
opp med bare Artemia.
clown er offline   Svar med sitat
Gammel 17th October 2006, 12:15   #5 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Meldinger: 2,885

Sitat:
Opprinnelig postet av Mack
FINNER du plankton i havet? Her snakker vi svære greier...! - Men alt er nå liksom så svært sørpå
Jepp, her bruker vi garn for å få opp planktonet bruker ikke du det ?

Mer seriøst, her er littl om oppdrett av pussereker hentet fra Reefsuk http://www.reefsuk.org/articles/capt...anershrimp.php
Ingen som har fått det til over dammen heller enda
Gammel 18th October 2006, 11:46   #6 (permalink)
Senior Member

endy sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Meldinger: 323

nå slak det sies at jeg ikke skal si hundre prosent om det ikke er peppermynte rekene som klekker. men tror nok det er pusserekene siden det er disse som går med rogn. hadde nok en runde av små reker i gårkveld som ble klekket. ganske morsomt å se på. plutselig er akvariet stappfullt av små stakkers reker som blir spist en og en. tror nok min eneste måte å få disse til å vokse opp på er enten å vente til et refugium er oppe og går,eller å begynne å fange utav litt fisk siden akvariet skal flyttes allikevell.(egentlig litt usansynlig at jeg orker før all stein er ute).

å fange plankton i sjøen er ikke så vanskelig. nå er jo jeg hobbyfisker og tilbringer en god del tid på det store blå.

hadde også vært ok å fått litt innputt om disse kulturene som er i gang. kan svært lite på dette området.
endy er offline   Svar med sitat
Gammel 18th October 2006, 12:16   #7 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Meldinger: 1,887

Sitat:
Opprinnelig postet av endy
hadde også vært ok å fått litt innputt om disse kulturene som er i gang. kan svært lite på dette området.
Ta en tur på møtet siste onsdagen i hver måned, denne gangen blir det Onsdag den 25, gratis adgang og sist var vi ca 20 stykker som kom og det ble snakket en del om div kulturer, tipper det blir enda mer prat om kulturer denne gang, det er også snak om å få inn en foredragsholder som kan innvie oss i drift av slike kulturer.

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Pussereker+++ Nikita Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr 4 4th October 2007 09:30
pussereke baby? joachimB Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr 9 11th September 2007 21:17
pussereker geirove Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr 5 23rd January 2007 07:02
pussereker Nagel Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr 7 2nd June 2006 18:39
bruksanvisning til am 5000 baby scorpion Lys, filtrering & annet utstyr 2 22nd December 2005 10:28