Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr Ett forum hvor det kan diskuteres muslinger, filterfødere & andre virvelløse dyr.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 14th August 2006, 12:40   #1 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Haugesund
Meldinger: 40
Standard Krabbefelle

Har fått et stort problem med slangesjøstjernene mine (brittle star). Noen biter av dem armene. Har en stor krabbe som kom i lag med den levende steinen. Den er litt større en en 20-krone og er lysgrå på skalle med sorte klør. Dette er den andre sjøstjernen den invalidiserer. :evil: Hvordan kan jeg få tak i denne karen? Ser krabben ofte etter at lyset er gått av om kvelden, men den er raskt tilbake i steinen ved minste bevegelse i omgivelsene. Håper noen har forslag til hvordan jeg kan løse dette problemet.
Mvh Linnemor
Linnemor er offline   Svar med sitat
Gammel 14th August 2006, 13:26   #2 (permalink)
Senior Member

Mack sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: Tromsø
Meldinger: 779
Standard Re: Krabbefelle

Det er to ting jeg kommer på i farten, uten å kjøpe en kommersiell krabbefelle. Du kan enkelt lage en felle ved å grave ned et lite glass i sanden i nærheten av der krabben sover eller gjemmer seg. Putt litt mat nedi glasset og la det stå over natten. Tanken er at krabben skal falle ned i glasset (så husk å lage det slik at krabben kan klatre opp på utsiden av galsset) på jakt etter mat og ikke klare å klatre ut igjen. jeg har fanget flere krabber på denne måten, men den er lettest å få til dersom du har et tykt bunnlag å stikke glasset nedi. En annen felle kan lages ved at du kutter toppen av en tom brusflaske. Sny så tuten og sett den som en trakt ned i flasken. Legg i litt agn og legg flasken ned i akvariet over natten. Også her må du passe på at krabben klarer å klatre inn i flasken. Ã…pningen på trakten må tilpasses størrelsen på krabben du vil fange. Lykke til

"We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!"

- Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839
Mack er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are