| Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr Ett forum hvor det kan diskuteres muslinger, filterfødere & andre virvelløse dyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Forhandler
|
Jeg har et par spørsmål som jeg håper dere kan besvare.
Har et nano rev på 35 Liter. Har hatt det gående en stund og tenkte jeg skulle sette opp i noen nytte dyr. Noen som har noen tips til hva jeg kan kjøpe? Trenger også noen koraller. En annen ting jeg lurer på er om det er nødvebndig med skummer? Må jeg ha det? Med vennlig hilsen Kim Nielsen :? :shock: |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
Tja...algespisende snegler kan man jo nesten ikke få for mange av, de tar liten plass og forurenser lite. Tror jeg ville vært skeptisk til å sette inn større nyttedyr som sjøpølser og sånt, av frykt for at de skulle sulte ihjel. Av mindre fisk som kan gjøre nytte som algespisere kan jeg bare komme på blennyen Salarias fasciatus, men etter min erfaring spiser denne stort sett de samme algene som sneglene gjør... Ikke bra med for mye konkurranse i et så lite kar, så jeg ville nok gått for sneglene og spart den 'ledige' plassen på en fisk som pynter mer opp en S. fasciatus.
---- "We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!" - Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839 |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
Ja, det var sant...det er vel ingen absolutt nødvendighet med en skummer, men jeg kunne ikke tenke meg å kjøre uten. Det er MYE hjelp å få fra en god skummer! Og koraller ja...Hmmm...Tror jeg ville gått for ymse polypper, f.eks Zoantus sp., Pachyclavularia sp., og sånt, noen skuveanemoner i forskjellige farger, Xenia hvis du får tak i...kanskje lurt å holde seg unna koraller med en veldig kompakt form (som ellers kanskje bare ville sett ut som en malplassert klump i et lite akvarium) og heller gått for noen med greiner, Ã* la Sinularia... Ellers er det jo mye godt lys, sirkulasjon og vannkvalitet som bestemmer hva slags koraller man kan holde
---- "We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!" - Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839 |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
Foreslår 8-10 små snegler, 4-5 eremitter og kansje en slangesjøstjerne
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
Foreslår 8-10 små snegler, 4-5 eremitter og kansje en slangesjøstjerne.
Skummer er ikke et must, ihvertfal ikke om du skifter 10-20% av vannmengden i uken. MEN det bringer mye stabilitet til vannkvaliteten og gir deg mye ekstra og gå på med hennsyn til organisk forsøpling av vannet. Om du skal gjøre noe for å forbedre forholdene så er skummer først på listen, koster lite(iakvariesammenheng ihvertfall), enkelt å innstallere og drifte om du kjøper riktig type. Ellers bør du absolutt se på automatisk etterfylling av vann, sparer deg for masse trøbbel. Lykke til. |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Forhandler
|
Jeg har gjort et forsøk med en 25-liter (aquatic nature) som jeg kjøpte hos Holt.
I dette karet er det kun en micro-pumpe, 9-watt lysrør, et par bio-baller og en skumplastbit som filter. Altså ingen skummer eller noe annet. I mars satte jeg i gang dette med naturlig sjøvann, to godt innkjørte levende stein, et "kenya-tre", litt xenia, en paganella (fisk) og 6 små snegler (turbo brunneus). Etter et par uker satte jeg inn en fungia (stenkorall) og blå linkia (sjøstjerne) . Sirkulasjonen og lysmengden er langt mindre enn noen sunn fornuft skulle tilsi, og etter alle lærebøker skulle dette ikke funke. Men det gjør det faktisk. Veldig bra også. Intet problem av noe slag. Korallene vokser!!! Fordamingen er minimal, og jeg etterfyller en halv liter vann pr uke (max). Bytter ca en liter vann pr uke. Ingen sporelementer eller kalkvann. Dette har stått i klasserommet til jentungen, og har vært til stor glede for hele 3.klasse. (Man må rekruttere akvarister, ikke sant...). Har kombinert det med litt enkel geografi- og biologiundervisning.) Ungene fikk være med å sette det opp, og fikk smake med fingern på saltvann, og ble vist på globusen hvor Indonesia ligger... Greit for dem å vite forskjell på fersk og saltvann.... ikke sant... ... og at koraller ikke er ei plante... Sjøstjerna ble forøvrig øyeblikkelig kalt "Spiderman", siden den hang på glassruta... Kan anbefales. Hilsen Kenneth Olsen |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| DIY nano skummer | SalTiE | D.I.Y Gjør det selv | 22 | 10th March 2009 23:52 |
| nano 85L selges | Nagel | Selges | 4 | 14th April 2008 15:02 |
| Nano 35 Liter | kimnielsen | Ny til Hobbyen | 17 | 11th August 2006 22:35 |
| Nano-Streams | gomle69 | Lys, filtrering & annet utstyr | 2 | 14th May 2006 17:27 |
| JBJ Nano Cube | Legionaire | Lys, filtrering & annet utstyr | 11 | 10th October 2005 18:24 |