| Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr Ett forum hvor det kan diskuteres muslinger, filterfødere & andre virvelløse dyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
Jeg lurer på hvilked nyttedyr som er mest effektiv til å rense sanden.. ser det ligger en del dritt og alger der og som jeg kunne tenkt meg å få vekk
Har en del erimitter og snegler
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
noen sjøstjerner, også har du en slik en sandsifter goby som renser sanden
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Administrator
|
Eremitter, snegler og sjøpølser renser sanden bra. Om du har fin sand kan du også bruke en sandshifter goby.
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
Jeg ville helt klart gått for en sjøpølse. De andre dyrene som er nevnt kan faktisk finne på litt ugagn, som å begrave koraller og annet som ligger på sanden, eller å underminere levende stein. Pass bare godt på at du faktisk kjøper en detritusspisende sjøstjerne, dvs en som fordøyer rusk og rask fra substratet, og ikke en som filtrerer vannet for næringspartikler og må fôres separat
---- "We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!" - Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839 |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
oki.. takk for svar for skaffe meg en sjøpølse..
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
|
De røde krepsene er de flittigste her.
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) | |
|
Forhandler
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Senior Member
|
Dette er en sannhet med modifikasjoner. Enkelte arter er som du sier svært giftige, og det har både jeg og andre fått erfare :| Trikset er selvfølgelig å kjøpe sjøpølser som IKKE forgifter hele akvariet hvis/når de dør
Jeg har selv opplevd at H. floridana har dødd i akvariet mitt, både av alderdom(?) og ved at de gikk seg fast i en sirkulasjonspumpe, skjedde ingenting...
---- "We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!" - Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839 |
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
|
ups.. får gå for en som ikke e giftig da.. utrolig kjipt hvis den dør og tar livet av alt i akvariet så jeg får skaffe meg en safe en.. en Holothuria floridana siden Mack anbefaler en slik..
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Administrator
|
Jeg er vel en av dem som har mistet nesten alt av en pølse.. Min lærdom av den saken er at om man velger en av moderat størrelse (min var svær) så skal det mye til for at noe skal gå til pises.
Tidligere har jeg hatt røde, svarte og en stripete variant som har røket med uten at noe annet har skjedd.
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Ls, og nyttedyr ønskes | mc-akva | Kjøpes | 0 | 17th January 2008 18:12 |
| Nyttedyr ? | raggen | Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr | 5 | 7th August 2007 19:09 |
| nyttedyr | Linnemor | Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr | 2 | 12th March 2006 23:54 |
| Er de nyttedyr? | svein | Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr | 8 | 20th November 2005 17:02 |
| Nyttedyr | Cygor | Kjøpes | 0 | 10th February 2005 17:36 |