Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr Ett forum hvor det kan diskuteres muslinger, filterfødere & andre virvelløse dyr.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 2nd April 2006, 10:14   #1 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Uskedalen
Meldinger: 40
Standard Hvorfor døde turboene mine?????

Jeg kjøpte 10 turbosnegler etter at karet hadde surret og gått i 6 uker med bare LS, De ble akklimatisert etter boka over to timer, og så helt fine ut i to dager, så bare tippet de over på siden og døde en etter en, den siste døde igår etter 14 dager... Kjøpte en liten Frøkenfisk samtidig, den har det helt fint... Livet i steinen ser også ut til å ha det fint,
PH-8,3
NO3- ~0
Mg-880
Ca-420
Saltinnh-1,023
temp-26
rikard er offline   Svar med sitat
Gammel 2nd April 2006, 11:39   #2 (permalink)
Senior Member

Mack sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: Tromsø
Meldinger: 779
Standard Re: Hvorfor døde turboene mine?????

Hva slags algevekst har du i karet ditt?

"We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!"

- Charles Darwin, 'The Voyage of the Beagle', 1839
Mack er offline   Svar med sitat
Gammel 2nd April 2006, 12:53   #3 (permalink)
Junior Member

brune(kisel), lilla(kalk), røde, og masse grønne.....
Gammel 2nd April 2006, 13:14   #4 (permalink)
akvarieutstyr.com

Chriss sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 1,887

Det der har skjedd med meg og noen ganger, det er vanskelig å si, kjøpte en gang 12 stk og alle døde i løpet av tre fire dager, fikk 12 nye kun en døde. Det er vanskelig å sette fingen eksakt på hvorfor, kansje noen har satt seg grundig inn i sneglenes biologi og har funnet løsningen.

Det finnes en fransk side dedikert til snegler, men jeg fårstår lite av den, men de har en samling bilder av snegler med latinske navn, så den er grei men det står masse om hver snegl noe ala et caresheet, men det er fransk og da nøyer jeg meg med bildene+ latinsk navn.

www.norskhdforum.org
Chriss er offline   Svar med sitat
Gammel 2nd April 2006, 15:08   #5 (permalink)
Senior Member

Mack sin avatar

Det er faktisk ikke alle alger som er like heldige for sneglene dine. Nå husker ike jeg hvilke alger som tar knekken på snegler lenger, men jeg ser ikke helt bort fra at det er nøyaktig det som har skjedd. Sneglene, stakkars, vet ikke alltid hva som er best for seg selv, spiser algene de ikke tåler, og stryker med hele gjengen :cry:

"We feel surprise when travellers tell us of the vast dimensions of the Pyramids and other great ruins, but how utterly insignificant are the greatest of these, when compared to these mountains of stone accumulated by the agency of various minute and tender animals!"

Gammel 2nd April 2006, 17:51   #6 (permalink)
Junior Member

Hva gjør man da,da???
De er jo litt dyre, gidder ikke å kjøpe flere hvis de bare dør.....
Gammel 3rd April 2006, 01:07   #7 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,885

Det er en grønn algetype som er giftig og dreper turobo sneglene... Husker ikke i farten hva de heter men skal ta en titt i morgen. JEg hadde 30stk som ble etter avklimatisering lagt på en stein med disse algene.. Ingen overlevde
Gammel 3rd April 2006, 15:54   #8 (permalink)
Senior Member

Mack sin avatar

Tror heller ikke dinoflagellater er som helsekost å regne for snegler...

Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hvorfor du skal holde fingrene utav tanken.. Chriss Anbefalinger, tips & triks 4 28th November 2009 23:34
Hvorfor trives ikke Korallene mine? Tormod Kjemien i akvariet 12 21st December 2007 13:26
HVilken fisk er deres favoritt og hvorfor? jonaspaa Ny til Hobbyen 5 6th May 2007 19:18
døde reker geirove Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr 4 5th January 2007 17:35
hva bør verdiene mine ligge på??! siwelise Kjemien i akvariet 11 13th January 2005 13:53