Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr Ett forum hvor det kan diskuteres muslinger, filterfødere & andre virvelløse dyr.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 11th March 2006, 10:12   #1 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Haugesund
Meldinger: 40
Standard nyttedyr

I mitt 350 liters kar har jeg startet med 8 turbosnegler, 3 slangestjerner og 1 pussereke. Hvilke eremitter anbefaler dere? Har veldig lyst på krabber, men hva (hvem) spiser de? Hvor mange nyttedyr bør jeg ha? Synes nyttedyra er knalltøffe og like kjekke som fiskene egentlig. Er bare litt uskikker på hvilke typer jeg bør ha sammen i karet.
Mvh Linnemor
Linnemor er offline   Svar med sitat
Gammel 11th March 2006, 11:07   #2 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: May 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 364
Standard Re: nyttedyr

eremitter må du ha,spesielt i innkjøringsfasen, og ikke bare en type, men få forhandleren din til og sette sammen en vaktvesterpakke til deg. mellom 10 til 50 stk burde holde.
eremitter er forbruk og du må kjøpe nye etter vert, de må også ha større hus tiljengelig, ellers dør de.
jeg har mange blå eremitter, og noen red leggs. red leggs er noe jeg ble anbefalt... lit dyrere, men verd det. de blå er de rimeligste... funker de og.
les her hva du vil ha.http://www.liveaquaria.com/product/s...cfm?pCatId=420

i tilleg anbefaler jeg noe som flytter på sanden din, som feks månesneil, den graver seg ned i sanden å beiter der, fin sak!

krabber er pene dyr, og du kan finne mange fantastisk fine krabber, MEN selvom krabber beiter, så jakter de og, sovende fisk er et yndet mål. pluss at det kan gå ut over korallene dine.

jeg har og dilla på skall dyr, men jeg kuttet ut krabber bare på grunn av det, der er like mye fine reker og kreps. men den krabben jeg kunne tenkt meg, er porselenskrabbe, den har ikke klør, kunn "vifter" og lever kunn på plangton. men det er kunn i ønske fasen enda, så jeg har ikke undersøkt så mye.
Nagel er offline   Svar med sitat
Gammel 12th March 2006, 23:54   #3 (permalink)
Administrator

Frogfish sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,885
Standard Re: nyttedyr

Husk å velge så små eremittkreps som mulig. Eremitter på rundt 1cm er bra. Store eremitter gjør mest ugang slik som å rive ned dekorasjonen din, men de kan også finne på ta seg en bit av en av slangestjernene dine.

Når det gjelder Krabber så er den eneste krabben jeg vil anbefalle Sally lightfoot http://www.liveaquaria.com/product/p...pcatid=625&N=0 De er forholdsvis greie og snille og spiser alger.

Pass på at du ikke hiver for mye oppi akvariet ditt enda.. Det er jo ikke mange dagene gammelt enda.

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Ls, og nyttedyr ønskes mc-akva Kjøpes 0 17th January 2008 18:12
Nyttedyr ? raggen Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr 5 7th August 2007 19:09
Nyttedyr Christer.W. Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr 16 26th July 2006 18:31
Er de nyttedyr? svein Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr 8 20th November 2005 17:02
Nyttedyr Cygor Kjøpes 0 10th February 2005 17:36