| Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr Ett forum hvor det kan diskuteres muslinger, filterfødere & andre virvelløse dyr. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
jeg trenger noe info hvis noen kan hjelpe.
kalkalger... jeg har hatt aquariet mit i ca 1 år nå, og jeg har ikke fått noe spes med kalkalger. er det noe jeg gjør feil? hva behov har de, lys, sporstoffer, vannkvalitet osv... jeg har fått noen små på vannjet'en min, men de er få og små. i hvilken hastighet vokser de? sporstoffer jeg tilsetter er kalsium, magnesium, jod, trasehard, boron, ph/kh buffer, og jeg har en flaske all in one. vann kvaliteten min er helt i lodd med de testene jeg bruker, jeg går ut i fra det som står nederst på testen min"natural seavather contains......." av belysning bruker jeg store lysrør, det som jeg brukte på malawi karret mit, jeg har sef byttet lysrør, så de er ganske ny. er det noe kritisk jeg mangler eller gjør feil? |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
har en 150w hqi og en *24w t5 på den ene siden og 2*18wt 8+ 1*24w t8 på den andre siden, og på den siden med minst lys vokser algene mye senere!
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Junior Member
|
Hva slags lysrør bruker du? Har fått kalkalger til å gro under lysrør på ca 10000 kevin, men det gror myye bedre under 150 w metallhalogen!
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
sitter på jobb nå, husker ikke helt hva de het..... aqua glow, og life glow. tror jeg.
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Junior Member
|
Skulle være greie, de. Prøver de ut for tiden selv, men det er litt tidlig å se noe..
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
|
koker vel ned i nytt amatur. det får vel vere det neste jeg kjøper. er det noen som har noen tips og erfaringer? jeg vil ha et pent daglys men og en nattlys.
og hvis det er noen som kan bemerke mit bruk av sporstoffer. er det riktig eller mangler jeg noe??? |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Har du Magnesium, Strontium og Calsium innenfor anbefalte mengder så kommer kalkalgene i en rakettfart, sumpen min er lilla innvendig og lyset over sumpen er et gammelt rør som har vært i bruk på kjøkkenet i fire år før jeg knabbet det, grunnen til at jeg tok et gammelt rør er at jeg ville teste om et armatur for 30-40W lysrør ville piffe opp et gammelt 18W rør, og joda det ble lyst og fint så nå gjenstår det å se hvor lenge det varer........ og kalkalgene vokser og vokser....
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Kalkalger | sølvi | Ny til Hobbyen | 13 | 21st January 2008 19:57 |
| Fjerne gamle kalkalger | Mack | Anbefalinger, tips & triks | 7 | 20th January 2008 14:11 |
| kalkalger | Elin | Ny til Hobbyen | 8 | 11th January 2008 19:20 |
| Kalkalger | Linnemor | Kjemien i akvariet | 0 | 22nd May 2006 11:15 |
| Stein med rød kalkalger i Oslofjorden. | BareAre | Dyrene | 20 | 25th February 2005 14:20 |