| Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Member
|
Har tatt meg tid til en rengjøring av sirkulasjonspumpen min, en oceanrunner 6500.
Når jeg tok ut impelleren og aksling glemte jeg selvfølgelig å tenke på de to små plastskivene som er i hver ende av impelleren/magnetkjernen. Jeg klarte så vidt å stoppe den ene så den ikke la ut på seiltur sammen med Karius & Baktus, den andre lå igjen inne i pumpa. Jeg så jo fort at de to skivene ikke var like store, samtidig fikk jeg også for meg at de måtte ha vært montert feil. Disse skivene skal vere montert i hver ende av den roterende delen (Del 2 & 3 på skissen). Når jeg kikket på monteringsanvisningen som ligger her på aqua-medic sine sider så viser denne at pumpen min har vært satt sammen riktig. Men jeg ser ikke da poenget med den minste av skivene.Det ser for meg ut som om at disse skivene skulle ligge slik at den roterende delen ikke skulle slipe/gnisse mot gummiproppene (Del 10 på skissen) som akslingen er stukket inn i. Dette ville de gjort dersom de hadde vært byttet om. Den minste (del 9 på skisssen) var nemlig montert i den enden impelleren befinner seg, noe som gjør at den forsvinner inni enden på en måte slik at den ikke har noen funksjon slik jeg ser det. Hadde de derimot vært byttet om så ville de fungert som en "sliteskive" mellom gummiproppene og den roterende impelleren/magnetkjernen. Det er litt vanskelig å forklare noe bedre, men spørsmålet blir om noen andre har vært borti dette og om det kan være feil i skissen til aquamedic? |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Klarer ikke å laste ned pdfèn
. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
Hmm... den funker hos meg men du finner den på denne siden:
http://www.aqua-medic.de/index0.html Klikk her på bildet av pumpene nede til høyre, så på linken som heter : "Ocean Runner OR series", så nederst på linken som heter : "Operation manual:: Ocean Runner OR series" Så er vi der :P |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Member
|
Jeg kjørte en 6500 som returpumpe i to år. Så demonterte jeg den for rensing, og jeg mistet den lille skiven. Den gikk fint et år til, uten at jeg merket noen forskjell. Nå har den lagt på hylla i to år.
Men jeg tror det er riktig som du sier, det naturlige er at de skal stå motsatt av det som er vist på tegninga. Jeg skal ikke vedde mye på det, men jeg tror at de stod slik hos meg....de hoppet litt kjapt ut til at jeg kan være sikker. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Montering av frags | H.A.Z | Propagering | 6 | 25th September 2007 12:10 |
| AM OceanRunner 6500 selges | TerjeUtne | Selges | 2 | 28th May 2007 12:38 |
| Aqua-Medic Oceanrunner 1200 | laffen | Lys, filtrering & annet utstyr | 8 | 22nd January 2007 23:33 |
| selger oceanrunner 6500 | alf-magne | Selges | 4 | 18th October 2006 20:42 |
| noen som har en Aqua-Medic Oceanrunner 6500 liggende? | alf-magne | Kjøpes | 7 | 12th February 2005 18:15 |