| Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
hadde et uhell i dag...(igjen) vann fulgte ledningen til hqi`n som hang over kanten og rant ned i stikkkontekten....(altid et trix!)
ok krisen var ikke vannet på gulvet det ble tørket opp fort, jordfeilsbryter slo ut og jeg trakk ut de aktuelle kontaktene... så noen timer senere testa jeg hqi`n igjen... og den funka ikke... så kjørte ned til en elektriker og fikk en ny sikring til lampa... og det funka ikke... så bytta jeg ut pæra med en jeg hadde liggende(som virka for en stunn siden) og det virka ikke heller... det som bekjymrer meg er om hele lampa er røket??? hører ingen dur fra lampa slik det er når den starter opp... venligst hjelp!!! lampen er av typen "aqua medic AquaStarlight" 1*150 hjeeeeeeeeeeeeeeeeeeelp!
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Member
|
Kan høres ut som om det har kommet salt inn på uheldige steder... Jeg ville plukket lampen og vasket/renset alle deler som fører elektrisitet med et stoff du får som heter "CRS Lectra clean". Dette er i samme serien sprayprodukter som den velkjente CRS 5-56 (vertøyskasse på boks).
En rens med dette er nok det beste du kan gjøre, for så å håpe på det beste. Dersom det ikke er noen komponenter som er skadet skulle nok det gjøre susen. Klarte selv en gang å tømme en halv liter med Cola inn på hovedkortet i en PC jeg hadde (kabinettet var åpent ) mens PC`en var på. PC`en kuttet jo ut å virke og gikk helt i stå, men en rens med dette fikk den merkelig nok opp å gå igjen.... Lykke til |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Junior Member
|
hvis du har mulighet så kan du måle om det er strøm helt frem til lampa.
vet ikke om du kommer til ledningsklemmene i selve lampa da.. eller så kan reaktoren kan ha røket for deg. mvh jan |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Member
|
Kan også være lurt å skjekke sikringen igjen, Dersom det har vært en kortslutning som har fått den til å ryke er det ikke usannsynlig at sikringen ryker med en gang du setter strøm på.
Da må du finne kortslutningen først, er nok trolig salt som ligger og er strømførende et sted. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| skum problem | Nagel | Akvariet | 11 | 2nd April 2010 14:33 |
| Algae, A problem Solver Guide, Julian Sprung | Frogfish | Bøker | 0 | 19th May 2008 19:37 |
| Algae, A problem Solver Guide, Julian Sprung | Frogfish | Anbefalinger, tips & triks | 2 | 30th October 2007 16:57 |
| Hjelp! | Linnemor | Tropiske Koraller | 7 | 16th October 2007 10:35 |
| vanndamp - et problem | joachimB | Ny til Hobbyen | 10 | 31st October 2006 08:02 |