Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 24th March 2011, 13:47   #1 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 42
Standard Myk, behagelig lysrørskombinasjon

Da jeg i disse dager går og venter på ny lystopp, 4x39w, tenkte jeg å i samme slengen bytte lysrør. Det jeg da lurer på er om noen har tips til en god kombinasjon for meg. Vet det er mye snakk om smak og behag, og dette er min smak; Syns mange saltvannsakvarium er noe "flashy" og vanskelig å helt finne samme roen foran, på samme måte som jeg kan foran et ferskvannsakvarium. Liker det myke, rolige inntrykket et ferskvannsakvarium gir, men kan jo ikke godt gå tilbake til å drive med det istedet. (Saltvann ER jo mere fascinerende og utfordrende og blablabla osv...) Er det noen som kan tipse meg ut fra EGEN erfaring? Lurer da på produktnavn og IKKE en lang innføring i kelvin,lux etcetc. Grunnen til dette er hovedsaklig at inntrykket kan variere selv med to lysrør som er oppgidd å ha samme spesifikasjoner.
Dingo er offline   Svar med sitat
Gammel 24th March 2011, 14:20   #2 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Aug 2005
Sted: Kvinnherad
Meldinger: 299
Standard Sv: Myk, behagelig lysrørskombinasjon

Hei!
Da vil eg anbefale ati rør, har 8 av desse over karet mitt, og det gir et veldig fint og avslappet lys. Bruker en kombinasjon av: aquablue plus/aquablue spesial/ purple plus tror eg de heter.
Erik er offline   Svar med sitat
Gammel 24th March 2011, 19:41   #3 (permalink)
Junior Member

Så deilig med svar som e "right on". Takke for d ATI ja. Ska vi sjå...(korallen.no...*tastetaste*) Ka me, fra front og bak; PurplePlus-BluePlus-PurplePlus-BluePlus? Eller e vi da tbake på kaldt, flashy lys? Kjæm mæ ikke inn på ATI`s hjemmeside for å sjekke specs, men inneholde kanskje purpleplus nok actinic t å bruk BARE det og? Tenke da på om d bli nok actinic t å få fram d fluoriserende i korallan...
Gammel 24th March 2011, 23:43   #4 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Aug 2005
Sted: Kvinnherad
Meldinger: 299

eg kjøpte mine på: coral-garden.de - Zubehör Onlineshop für die Meerwasseraquaristik und das Meerwasseraquarium. Große Auswahl für die Meerwasser Aquaristik und das Meerwasser Aquarium., rask behandling og du sparer en del kontra i norge. Fargene på mine koraller, har tatt seg kraftig opp etter eg gikk for denne kombien. men er ikke sikkert det er berre røra som gjør det.
Erik er offline   Svar med sitat
Gammel 25th March 2011, 00:40   #5 (permalink)
Junior Member

Ja, d vakke dårlig. ca 150+frakt. Og purple plus sjer ut t å ha en stor andel lys rundt 450nm, så d skull æ tru va bra for dem fluoriserende fargan... Kanskje æ ska prøv t med 4xPurplePlus og sje kossn d bli da. Takker for linken
Gammel 25th March 2011, 12:21   #6 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Oct 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 70

Sitat:
Opprinnelig postet av Dingo Vis post
Kanskje æ ska prøv t med 4xPurplePlus og sje kossn d bli da. Takker for linken
Er ikke helt sikker på om du tuller eller ikke, men vil absolutt ikke anbefale deg å bruke kun purple+. Dette er ikke et aktinisk rør, men mer rødt/lilla. Er rimelig identisk KorallenZucht sitt fiji purple. Hvis målet er å få ting til å se selvlysende ut i karet ditt ville jeg heller gått for aktiniske rør, men tror ikke lyset blir spesielt behagelig å se på. Antar at du i tillegg til at lyset ser bra ut ønsker god utfarging og vekst på koraller?

Jeg bruker (alle ATI): 2 stk blue+, 1stk purple+ og 1stk aquablue special. Har testet en god del ulike rør fra bl.a. Giesemann, Korallen Zucht, D-D osv, og kommet frem til at denne kombinasjonen ser best ut, samtidig som veksten til korallene er god. Blue+ har et veldig blått lys, som minner om aktinisk, men er mye kraftigere. Hvis bare de to blue+rørene står på alene det litt for blått lys, så synes det ser bedre ut med blue+ og purple+ om morgen/kveld. Når alle rørene er tent synes jeg det blir et veldig fint og behagelig lys.

Sist endret av TerjeUtne; 25th March 2011 kl 12:26.
TerjeUtne er offline   Svar med sitat
Gammel 25th March 2011, 18:33   #7 (permalink)
Junior Member

Nei, ga jeg inntrykk av at jeg tullet? Utifra denne tabellen inneholder dette lysrøret en god andel 450nm.ATI Purple Plus - Leuchtstoffröhren für das Meerwasseraquarium. Og utifra det jeg har skjønt er dette området det aktinisk lys er innen. Eller har jeg misforstått noe? Selv om det "peaker" rundt 620nm (rødlig lys) betyr vel ikke det at det ikke inneholder aktinisk lys. Jeg er langt ifra ute etter et "selvlysende" kar, heller motsatt, men ønsker jo allikevel å ha pene koraller.
Uansett takk for at du fortalte om din erfaring rundt emnet. Det tas absolutt med i vurderingen.

Sist endret av Dingo; 25th March 2011 kl 18:39.
Gammel 27th March 2011, 00:01   #8 (permalink)
Member

SalTiE sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Meldinger: 184

2x ett eller annet 10.000k rør(Aqua Medic Reef White 10K),
1x
ATI Blue Plus,
1x
ATI Purple Plus

Tipper jeg gir deg et litt "varmere" lys enn en 14.000K - Actinic kombo.

VELKOMMEN HJEM

Kalle.
SalTiE er offline   Svar med sitat
Gammel 27th March 2011, 09:07   #9 (permalink)
Junior Member

Hei Kalle! Og takk for velkomsten. Flytter til Kristiansand nå på tirsdag og i påska blir det ny akvarieflytting. Det er no dritt. Venter på lystopp i posten fra Tomo her inne og da blir det ny belysning. Skal se om jeg kanskje kan jenke meg litt fra 4xpurple da
Gammel 27th March 2011, 14:06   #10 (permalink)
Member

SalTiE sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Meldinger: 184

Her ser du litt hvordan ATI's rør lyser.
Tipper det blir en skivebom med 4xpurple...

Kalle.

Sist endret av SalTiE; 27th March 2011 kl 18:42.
SalTiE er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are