| Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Junior Member
|
Da jeg i disse dager går og venter på ny lystopp, 4x39w, tenkte jeg å i samme slengen bytte lysrør. Det jeg da lurer på er om noen har tips til en god kombinasjon for meg. Vet det er mye snakk om smak og behag, og dette er min smak; Syns mange saltvannsakvarium er noe "flashy" og vanskelig å helt finne samme roen foran, på samme måte som jeg kan foran et ferskvannsakvarium. Liker det myke, rolige inntrykket et ferskvannsakvarium gir, men kan jo ikke godt gå tilbake til å drive med det istedet. (Saltvann ER jo mere fascinerende og utfordrende og blablabla osv...) Er det noen som kan tipse meg ut fra EGEN erfaring? Lurer da på produktnavn og IKKE en lang innføring i kelvin,lux etcetc. Grunnen til dette er hovedsaklig at inntrykket kan variere selv med to lysrør som er oppgidd å ha samme spesifikasjoner.
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hei!
Da vil eg anbefale ati rør, har 8 av desse over karet mitt, og det gir et veldig fint og avslappet lys. Bruker en kombinasjon av: aquablue plus/aquablue spesial/ purple plus tror eg de heter. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Junior Member
|
Så deilig med svar som e "right on". Takke for d
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
eg kjøpte mine på: coral-garden.de - Zubehör Onlineshop für die Meerwasseraquaristik und das Meerwasseraquarium. Große Auswahl für die Meerwasser Aquaristik und das Meerwasser Aquarium., rask behandling og du sparer en del kontra i norge. Fargene på mine koraller, har tatt seg kraftig opp etter eg gikk for denne kombien. men er ikke sikkert det er berre røra som gjør det.
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Junior Member
|
Ja, d vakke dårlig. ca 150+frakt. Og purple plus sjer ut t å ha en stor andel lys rundt 450nm, så d skull æ tru va bra for dem fluoriserende fargan... Kanskje æ ska prøv t med 4xPurplePlus og sje kossn d bli da. Takker for linken
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) | |
|
Junior Member
|
Sitat:
Jeg bruker (alle ATI): 2 stk blue+, 1stk purple+ og 1stk aquablue special. Har testet en god del ulike rør fra bl.a. Giesemann, Korallen Zucht, D-D osv, og kommet frem til at denne kombinasjonen ser best ut, samtidig som veksten til korallene er god. Blue+ har et veldig blått lys, som minner om aktinisk, men er mye kraftigere. Hvis bare de to blue+rørene står på alene det litt for blått lys, så synes det ser bedre ut med blue+ og purple+ om morgen/kveld. Når alle rørene er tent synes jeg det blir et veldig fint og behagelig lys. Sist endret av TerjeUtne; 25th March 2011 kl 12:26. |
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Junior Member
|
Nei, ga jeg inntrykk av at jeg tullet? Utifra denne tabellen inneholder dette lysrøret en god andel 450nm.ATI Purple Plus - Leuchtstoffröhren für das Meerwasseraquarium. Og utifra det jeg har skjønt er dette området det aktinisk lys er innen. Eller har jeg misforstått noe? Selv om det "peaker" rundt 620nm (rødlig lys) betyr vel ikke det at det ikke inneholder aktinisk lys. Jeg er langt ifra ute etter et "selvlysende" kar, heller motsatt, men ønsker jo allikevel å ha pene koraller.
Uansett takk for at du fortalte om din erfaring rundt emnet. Det tas absolutt med i vurderingen. Sist endret av Dingo; 25th March 2011 kl 18:39. |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Member
|
2x ett eller annet 10.000k rør(Aqua Medic Reef White 10K),
1x ATI Blue Plus, 1x ATI Purple Plus Tipper jeg gir deg et litt "varmere" lys enn en 14.000K - Actinic kombo. VELKOMMEN HJEM Kalle. |
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Junior Member
|
Hei Kalle! Og takk for velkomsten. Flytter til Kristiansand nå på tirsdag og i påska blir det ny akvarieflytting. Det er no dritt. Venter på lystopp i posten fra Tomo her inne og da blir det ny belysning. Skal se om jeg kanskje kan jenke meg litt fra 4xpurple da
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|