| Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
holder i disse dager på å sette opp en 540l med 130l sump, er forholdsvis ny innen saltvannsakvaristikken. sitter nå å funderer på hvordan/hva sumpen min bær inneholde og utformes for å få et best mulig resultat....noen forslag? har bestilt levende stein fra indonesia, og regner med at karet m stein er oppe å går om 14 dager. Har tenkt å vente i ca 2 mnd før noe annet introduseres i karet(nyttedyrene)....synspunkter på dette?
|
|
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
|
På den ene siden introduserer du vannet fra skummer/akvarium. Etter dette kommer varmekolber målere vannpåfylling etc. Sist en pumpe som løfter dette opp i akvariet.
Flott med tilvekst av nye salte tullinger |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Administrator
|
Her er det bare fantasien som setter grenser.
Det er mange som prøver å holde en like stor overflate som hovedkaret for å kunne sette inn/dele sumpen i "avdelinger". Da kan du bruke disse kammrene til alternative nærings forbukere som feks makroalger, planter, algeskrubber eller en miks av DSB og de fornevnte. Ellers så er det som Borge sier at du fører vann in fra tank i den ene side (Gjerne med ett rack med filtrerings poser med dagelige bytter av hvis nødvendig) Så må man ta hensyn til skummer som skal brukes (Ekstern/Intern). Hvis du velger en Intern skummer så kan det være greit med en bobble felle for å unngå flow av mikro bobbler. Når det gjelder uttak fra sump og tilbake i tank så ville jeg brukt en ekstern pump som monteres på utsiden av tanken. Da borer du hull i sumpen og monterer gjennomføring i hennhold til Overflow raten og kobler Pvc slange (myk, for hindring av vibrasjoner) og en ventil for å forenkle vedlikehold av pumpe etc. Når det gjelder varigheten for når karet er klart, så finnes det så mange forskjellige svar at du blir forvirret av mindre. Følg med på nærings verdiene og hva som skjer i karet og introduser dyrene over tid, så skal det gå bra |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
takk for flott svar taage
nå skal det også sies at kjemi ikke var mitt sterkeste felte på skolen, er nok atskillig bedre på dyresiden enn kjemisiden har i dag limt og inndelt sumpen, hvis jeg forsto deg riktig så ville du lagt returpumpe eksternt utenfor sumpen? i så tilfelle hvorfor er dette gunstig. Jeg har gått til innkjøp av en tunze skimmer 9211..har du noe erfaring med denne? har jo skjønt at en god skummer er helt nødvendig for å oppnå godt resultat |
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) | |
|
Administrator
|
Sitat:
Bare husk å bruke en mykere slange mellom pumpe og gjenomføringen, og en dempe matte under pumpen for å unngå vibrasjoner og bråk. Som sakt så er det smak og behag, men det er noen som kanskje velger å ha sumpen i underetasjen hvis det er tillgjengelig og Kone mor gir deg gir velsignelse og da er jo tilgjengeligheten av utstyret i sumpen mye bedre i forhold til en sump som står montert rett under en innebygd tank med f.eks 30 cm klaring.... trangdt og kronglete. Trenger selvsakt ikke være i under etasjen, men poenget er at du må tenke gjennom effektivitet og tilgjengelighet når du monterer utstyret slik at det blir så enkelt som mulig å arbeide/vedlikeholde i sumpen din. Jeg kjenner ikke til denne skummeren, så jeg kan ikke uttale meg. Men som du sier så er det viktig med en skummer som holder god nok kvalitet, og det kan være så mangdt. Størelse og flow gjennom skummer samnt hva slags belastning du tror karet vil utsettes for er også viktige momenter. Overkill på skummer ser jeg ikke noe hensikt i hvis du ikke har tenkt til å kjøre ett rent fiske kar. Men det heller ikke lurt å kjøpe en underdimmensjonert skummer som du blir nødt til å bytte etter ett år |
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
har kjellern full av unger
Når det gjelder plassen(rommet i sumpen hvor returpumpe) blir plassert....så må det vel være en fordel at dette volumet er størst mulig(med tanke på at fordamping da ikke vil føre til at man må etterfylle 1 gang i timen).....eller? vil etter hvert kople opp flotør med nivåføler slik at etterfylling går noenlunde av seg selv. |
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Senior Member
|
Fiks ett automatisk system. Ikke tenk tanken på noe annet. Du sparer deg 10 minutter hver j* dag. Og en blir ekstremt fort lei
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) | |
|
Administrator
|
Sitat:
Da er det etter mine erfaringer heller viktigere som Borge påpeker at du bør prioritere osmose annlegg og Automatisk vannforsyning til sumpen først Jeg kan anbefale at du prioriterer Skummer/Osmose annlegg/Automatisk vannforsyning/Retur Pumpe (Eheim er ett godt og driftsikkert merke, med en Turnover på ca 1500L i timen)/ så til slutt sirkulasjon i karet.. som kan være så mangdt Bare husk at det er viktig og ta henyn til steinformasjonen/dødsoner/fremtidige beboere/koraller og ikke minst målene på tanken din for best mulig sirkulasjon/strømning
|
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
osmoseanlegg har jeg fra tidligere. skjønner det bare er å ordne automatisk påfylling først som sist
|
|
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Senior Member
|
Kan glatt anbefale tunze sin. Resten jeg har sett er...
Tunzes fungerer og er velprøvd. Det at jula går uten noe vidre om og men er verdt mye. Den tuselappen du sparer på Kina greier tar du igjen etter 6 måneder når du bestiller nr to. Mange som liker å spare derr også, ender opp med å gå på større akvarium og kjøpe en bedre uansett, eller dukker opp og legger ned tanken to år etter. |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| oppsett | Ny til Hobbyen | 6 | 23rd February 2006 21:28 | |
| Oppsett av sump - Walder | Nessen | Lys, filtrering & annet utstyr | 9 | 7th February 2006 21:09 |
| HQI oppsett.. | Frogfish | Lys, filtrering & annet utstyr | 6 | 9th November 2005 21:37 |
| AKvarie oppsett | Frogfish | Lys, filtrering & annet utstyr | 11 | 19th April 2005 22:20 |