Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 1st January 2011, 11:48   #1 (permalink)
Senior Member

Medlem siden: Aug 2005
Sted: Kvinnherad
Meldinger: 299
Standard litt endringer kanskje??

Hei alle mann!
Starter det nye året med ett nytt innlegg:-)
Er ikke heilt fornøyd med sirkulasjonen og lyset i karet mitt.
Sirkulasjonen består mest av billige pumper, og tenkte eg skulle bruke dette året på å oppgradere, ka anbefaler dere å bruke?
Når det kommer til lyset,har eg vell ett bra oppsett, men syns det blir litt livløst på en måte. har 8x 39watt over en 343liter. alle røra er fra ati.
Savner litt metalhalogen, savner litt skimmer fra karet, noen anbefalinger her, noen som kunne tenkt seg å bytte? Alle røra er helt nye.
Erik er offline   Svar med sitat
Gammel 1st January 2011, 15:06   #2 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
Standard Sv: litt endringer kanskje??

Ikke godt å si hva som er "bedre",enn alt annet nu for tiden Erik.

Ang. sirkulasjon,så har jeg jo hatt,og har fortsatt en haug med forskjellige pumper i flere utgaver og merker,og ikke minst med forskjellig driftsmåte.

Ang."stream"pumper,så har jeg hatt 4.stk koralia nr.4,og de virket helt fint til de akkurat passerte 1.år,da dauet de alle innen to,max tre mnd.mener jeg å huske.
Kjøpte også 4-5 slike dobble billige streampumper som de har på "fish-street",men de holdt bare halvparten av koraliane igjen,så DET var skivebom her da..
Wortec har jeg ikke hvert borti,men har lest masse på nett,og Kenneth,n frarådet meg sterkt å kjøpe de også når jeg var nedom han engang,da han sa han måtte kontinuerligt skaffe nye deler til kundene sine på de han hadde solgt,og mente det var en god del mindre reklamasjon på Tunze,utifra anntall han solgte.
Tunze har jeg hatt og har en GOD del av i forskjellige årganger og modeller,og tja..
Har vel 4-5 stk. inne hos Kenneth til reperasjon pr. d. dato,som jeg har ventet en god stund på nu,og en av de siste gangene jeg var nedom han i sommers,kjøpte jeg meg bl.annet en Tunze 6105(styrbar),og ser nu att den er stoppet også nu,så denne holdt ett halvt år her omtrent.
(må jo legge til att jeg har kjøpt en god del tunzer som sagt,og i forrhold til anntall jeg har,så er det vel disse jeg har hvert mest fornøyd med av type tradisjonelle"stream"

Var veldig fornøyd med ocean motionen min, med RD pumpenog deiligt å kunne forholde seg til bare EN enkelt matepumpe,samt lydløsheten dette gir.
Krever sin størrelse på pumpe,men vil si veldig driftsikkert,setter en det riktigt opp fra begynnelsen.

Ang. lys,så blir det vel nesten som å "banne i kjerka",å nevne noe annet en "Led",nu for tiden,men har bare erfaring med slike weipro leketøys led selv her ja.
Synes imiddlertid dette er alt for dyrt på større oppsett pr.d.dato,så har "parkert" tankegangen om led på lang-lang tid,enda.
Har også registrert att ett par har gått VEKK i fra led etter en tid og over på andre system igjen,men nok om det.

T- 5 funker godt,og har god erfaring med diverse oppsett her,og gir mye og hjevnt lys over hele flaten.
Lite varme til vannet,og mange kombinasjonsmuligheter for å finne "sitt"lysbilde i reefet.
Minus er kort levetid på rør(merkes ved mange rør på innkjøpsiden),og tja.. noen liker flimmer,andre ikke.

Hqi er vel klassikkeren (regner ikke med T-8 lenger da),og gir også godt lys(og varme) til vannet ,og en får flimmer som med led..
Pærene koster jo en del,men "varer" lengre enn T-5 rør,og en trenger jo ikke sååå mange hqi pærer over da.
Må likevel kansje ta med i beregningen att en muligens bør annskaffe seg en riktig dimensjonert kjøler(denne bruker også støm),til sommeren,og utetemperaturene begynner å krype oppover på den røde streken..

Sist endret av Knut-Arne Berg; 1st January 2011 kl 15:10.
Knut-Arne Berg er offline   Svar med sitat
Gammel 2nd January 2011, 14:48   #3 (permalink)
Senior Member

Ett godt og utfyllende svar som vanlig knut arne. Kordan ville en sånn wavebox gjort seg som supplemang i karet mitt monn tro? Har jo tenkt mang en gang at eg vil ha closed lopp opplegg, men er så jæv.. dyrt med en skikkelig pumpe med trøkk i. Og som småbarnsfar kan eg ikkje kjøpa i hytt og pine.
Men det er ingenting i veien med å fordele innkjøpa over lengre tid.
Trur kanskje eg fortsetter med t5 en stund til, får se når eg må bytte rør, kan eg kjøpe ny lampe er ikke store forskjellen på ny lampe og nye rør8-/
Gammel 2nd January 2011, 20:38   #4 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458

Tja.. Har jo også en slik Tunze weavbokks(den store modellen),og kjørte den oppi Askøyreef nr.1.
Fikk den egentligt aldri skikkelig innstilt i det karet..den skulle jo klare en 1100 liter meed 2 meter lengde,som dette Askøyreefet er,men som sagt vrien å få til å "spille"skikkeligt med,og har hørt en del andre bekrefte dette også på forskj. forum..
En annen sak er att pumpen som står i den er en av de pumpene jeg venter på fra Kenneth,n etter innlevering på reperasjon,da denne dauet hen på tampen av Askøyreef 1,s levetid.

Hørtes veldigt mye denne ujevne spesielle "dur,en" fra dette weav systemet til Tunze også.. til og med helt inn fra stuen til soverommet,og til konas store ergelse.

Får vel igjen en ny pumpe med tiden.. av Kenneth,n,og kommer nok helt sikkert til å legge den ut for salg her da,så skal du på død og liv ha deg en slik,så kan du jo få være med å vente på Kenneth,du også.
Ellers.. har jeg jo ett brukt OM oppsett med en større RD pumpe her inne nu til salgs,og DET bråker ihvertfall ikke!
Gammel 2nd January 2011, 21:03   #5 (permalink)
Senior Member

Sitat:
Opprinnelig postet av Knut-Arne Berg Vis post
Tja.. Har jo også en slik Tunze weavbokks(den store modellen),og kjørte den oppi Askøyreef nr.1.
Fikk den egentligt aldri skikkelig innstilt i det karet..den skulle jo klare en 1100 liter meed 2 meter lengde,som dette Askøyreefet er,men som sagt vrien å få til å "spille"skikkeligt med,og har hørt en del andre bekrefte dette også på forskj. forum..
En annen sak er att pumpen som står i den er en av de pumpene jeg venter på fra Kenneth,n etter innlevering på reperasjon,da denne dauet hen på tampen av Askøyreef 1,s levetid.

Hørtes veldigt mye denne ujevne spesielle "dur,en" fra dette weav systemet til Tunze også.. til og med helt inn fra stuen til soverommet,og til konas store ergelse.

Får vel igjen en ny pumpe med tiden.. av Kenneth,n,og kommer nok helt sikkert til å legge den ut for salg her da,så skal du på død og liv ha deg en slik,så kan du jo få være med å vente på Kenneth,du også.
Ellers.. har jeg jo ett brukt OM oppsett med en større RD pumpe her inne nu til salgs,og DET bråker ihvertfall ikke!
Ja, har sett på det systemet ditt ja. koster nok mer enn eg har tenkt/lov å bruke på hobbyen. Du kan jo gi meg ett hint ka du tenker å ha for denne løsningen på en pm
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Endringer av forsiden Frogfish Informasjon! 14 27th November 2009 22:32
Litt oppdrettsprat espeng Tropisk Oppdrett 33 27th August 2009 00:37
Kanskje man kan gi litt tilbake til korallrevene? H.A.Z Pratemakeren 1 16th November 2008 22:47