| Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
Ja en ser Jo raskt Hvor feil man har tatt når man bestiller sump og forandrer utstyr etterhvert.
Jeg lurer meg på om en kan plage glassmesteren vår til å føye inn en aldri så liten jobb før jul *sukk*. Ny mce600 kom fra Moss i kveld og den ser jo meget fin ut, men vannstanden i sumpa er jo alt for lav til at dette fungerer bra sammen, noen plass må vannet ved ett evt strømbrudd også! Så i morgen tenker jeg det blir en aldri så liten modifikasjon av innsuget til denne skummeren samt en må finne en smart sak for å få denne til bare å konsentrere seg om overflate hinna. Etter å ha kjørt uten skummer så lenge så ser jeg jo at jeg ikke kan filtrere bort i den store vannmassen, antallet filterfødere har explodert og det er jo klart at evt egg larver og ukjent plankton av ymse art er snadder for mye. Men drittlei lorthinna som samler seg i overflata. Planen nå er overflate skimming samt Ozon som en bonus på returvannet på skummeren. Vi får se i morgen om dette var lønnsomt |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Heisan Borge
Nu er jo du mer eller mindre "like flink"som meg med å mate forumet med bilder av dill &dall da Skulle mene ett slikt oppsett skulle være tilstrekkeligt til att MCE,en skulle kunne ta seg av hinnen ovenfra som kommer ned i sumpen din da Jeg selv hadde (i første karet mitt tidligere,ett 343 liter),en slik skummer hengendes i ene kortenden av dette displaykaret(hadde ikke sump eller kam/avrenning på det karet),og denne gjorde faktisk en god jobb,mener jeg å huske. Hadde imiddlertid rimelig god sirkulasjon der for å holde god bevegelse i overflaten,så ikke hinnen skulle få ligge seg der,og var vel hemmeligheten på ett slikt oppsett! Jeg hadde masse SPS i det karet,og det funket faktisk veldigt godt,selv om det var enkelt satt opp uten sump,avrenning,aut.vannpåfyllning,etc. Eneste jeg har å si mot denne MCE,en var att den var ikke noe for mannfolk med skikkelige syltelabber(trang og klussete å gjøre skikkelig rein/av og på med pumpe),men bortsett fra det,enkel og grei,og veldig lett å stille inn. (Smart også med denne filterbokksen,som kan kjøpes med, til filtermatriell) Tror kansje att ved å modde selve skummeren til å bare suge overflatehinnen,ikke er noen god ide,da den da vil dra luft inn med vannet,og skal ikke mye til før det stopper opp i innsugsrøret dens(må huske på det er en smekker liten pumpe i denne),så da må du heller kansje vurdere en ekstra overenning nede i sumpen i stedet for å rote med skummeren,men skulle strengt tatt ikke være behov for noe slikt mener jeg,utifra mine egne tidligere erfaringer med denne skummer i ett sumpløst oppsett,
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
Ja, men det er jo ikke måte på hvor trasig det er å laste opp bilder da.
Mjo, det er slik at jeg har noen overrenningskammer. MEN jeg mangler 1. Short versjon: Overrenning i akvariet rett ned på ats Fra ats ned i refuget Fra refuget så er det ett fall ned på kammeret der løftepumpa opp til tanken skulle vært. Problemet er at dette fallet ble for høyt og introduserte mengder med bobler til tanken. Fra dette kammeret er det rett linja over en kam over i neste rom der løftepumpene nå står. Dette er da laveste punkt, problemet er jo at alt av partikler o.l. Må passere dette punktet, noe som fører til at skummeren tar tak i masse snadder den ikke skulle ha fått. Æsj skal se om jeg får til å ta noen bilder i dag. Men ingen løfter |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
min filosofi jeg lever etter!.. " Det enkle.. er som oftest også det beste,og som fungerer over tid! Greit att du er en slik type(etter som jeg har lest av andre her inne),som liker å lage/finne opp alt muligt av finurligheter
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hadde ikke vært noe å finne opp om jeg hadde tenkt på vanndammer til å begynne med
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) | |
|
Administrator
|
Sitat:
Og som Knut nevner: tenk i praktiken (sa svensken) det enkle er ofte det beste. Sliter litt med å danne ett bilde av problemet her, men jeg liker å løse slike problemer stillinger hvis du klarer å laste opp bildet i galleriet ditt på forumet. |
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Senior Member
|
Problem løst. Siden jeg ikke har pc men bare iPad må jeg på eplehuset i morgen å plukke opp en sånn kabel til å få inn bilder til padden. Da får jeg til å laste inn bilder mot photobucket som jeg kan linke til.
Skummeren drar godt. Står på laveste innstilling samt at den suger fra nivå under det den er ment for, ca 10mg Ozon og uten pellets enda. Håper å finne på noe smart med reaktor stæsj for å få matet denne skummeren uten så alt for krimskrams med bakteriebengt vann. |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Senior Member
|
Mja, venter på kabel til å få koblet opp kameraet. Har nå også fått satt opp en biopellets reaktor, men blir ikke enig med meg selv om den står rett plassert, dere sfår se selv når bildene kommer.
Nuvel, denne smørja har stått ett døgn og ingentng skjer Men vannet mitt er ihvertfall ike gulaktig noe mer. O3 lenge leve |
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
|
Du bør ha utløpet så nær skummerinnsug som muligt,da skummeren bidrar med ilting,som igjen lufter ut co2 rester fra bioreaktoren din,Borge
Ja.. ryktene vil ha det til att det dannes "litt" CO2 under prosessen i slike biopelletsreaktorer, som "muligens" kan påvirke ph-verdiene dine..
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Senior Member
|
Mia, men samtidig så er jeg litt interessert i å få bakteriene inn i vannmassen og inn i filterføderne.
Men er kort vei fra denne traktoren og til skummerintaket. Reaktoren er bunnmatet, noe som gjør at den spytter ut alt i toppen og opp i overflaten... Tja, vi får se. O3 og bakterier er ikke noe særlig da, men O3 er bra for vannfarger |
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Skummer til sump | froesak | Kjøpes | 1 | 14th January 2009 22:42 |
| Zinn/Aquarientechnik plankton reaktor | 1538Moss | Tropisk Oppdrett | 3 | 13th November 2007 21:41 |
| Plankton Artemia osv | Chriss | Muslinger, Nyttedyr og andre virvelløse dyr | 1 | 1st November 2005 09:30 |
| Parasitt eller 'plankton'? | Vizar | Plager, Skadedyr & Parasitter | 1 | 11th June 2005 22:18 |
| Overflate avrenning nødvendig (nytt akvarie oppsett)? | Frogfish | D.I.Y Gjør det selv | 10 | 24th October 2004 00:35 |