Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 11th April 2010, 18:08   #1 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Sted: Bergen
Meldinger: 427
Standard temperatur

Søkte på emnet og fant ingen tråder.

Hva er maks temperatur karet kan tålet og minimum og hvor fort kan jeg la det svinge.

I dag har jeg 25 grader inne, nå kom solen,.det er 17,3 utenfor. Skal kjøpe utvendige rullegardiner i morgen for å sperre varmen ute fra vinduene. Har også kjøpt meg en kjøler type stor og dyr fra korallen. Antar at denne vil bråke litt så jeg satser på å ikke bruke den om natten.

Hadde airconditon her i fjor men katten og fuglen ble så redd at de hyperventilerte begge to så den solgte jeg, så lå vi her å gispet etter luft alle sammen.
Man kan vel neppe ta kaldtvannsbytte ? slik som i ferskvann.
Frosne colaflasker i sumpen kan vel dempe temen noe ? Vifte har som jeg kan bruke, men her blir det opp i 35 grader inne når det står på... de 3 dagene..

Kanskje jeg bare skal pakke ut " ydyret " å teste det. Kan jeg senke til 24 grader og slå av om natten ? har da en vannmengde på ca 630 -640 liter.
Kari H er offline   Svar med sitat
Gammel 12th April 2010, 22:01   #2 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
Standard Sv: temperatur

Sitat:
Opprinnelig postet av Kari H Vis post
Søkte på emnet og fant ingen tråder.

Hva er maks temperatur karet kan tålet og minimum og hvor fort kan jeg la det svinge.

I dag har jeg 25 grader inne, nå kom solen,.det er 17,3 utenfor. Skal kjøpe utvendige rullegardiner i morgen for å sperre varmen ute fra vinduene. Har også kjøpt meg en kjøler type stor og dyr fra korallen. Antar at denne vil bråke litt så jeg satser på å ikke bruke den om natten.

Hadde airconditon her i fjor men katten og fuglen ble så redd at de hyperventilerte begge to så den solgte jeg, så lå vi her å gispet etter luft alle sammen.
Man kan vel neppe ta kaldtvannsbytte ? slik som i ferskvann.
Frosne colaflasker i sumpen kan vel dempe temen noe ? Vifte har som jeg kan bruke, men her blir det opp i 35 grader inne når det står på... de 3 dagene..

Kanskje jeg bare skal pakke ut " ydyret " å teste det. Kan jeg senke til 24 grader og slå av om natten ? har da en vannmengde på ca 630 -640 liter.
Ett sted mellom 24 og 28 grader er vel greit egentligt med tanke på dyrene i karet.
Mener de fleste ligger rundt 25-27 grader celsius,men når du nærmer deg 30 grader begynner det vel å bli litt mer kritiskt..
Med en riktig dimensjonert kjøler til vannvolumet ditt,så har jo denne som oppgave å holde temperaturen stabil over døgnet uavhengigt av romtemperatur svingningene.. men de bråker mer eller mindre alle disse kjølerne,så er egentligt ikke noe "stuevennlige"er man var for litt lyder..
Høres ut som ett kjøleskap,som slår seg inn og ut,med tanke på om den kjøler eller ikke,mener jeg..
Bør vel "stå på" hele døgnet igjennom,men normalt vil den vel ikke gå på natten,når ikke HQI pærene varmer vannet ditt,viss det ikke er snakk om VELDIGT varme sommernetter her da..(finnes jo de også,til og med her i Norge).
"Fordelen" med slike kjølere,er vel først og fremst att en kan oppnå veldigt hjevne temperaturer i vannet,døgnet igjennom(fordel for det levendes i karet!)sammen med alle andre parametere som bør holdes mest muligt hjevne..
Tror nok du vil oppleve att kjøleren vil gå mer med HQI i forrhold til f.eks. en T-5 løsning,men det er jo ikke poenget her.
"Frosne colaflasker" i sumpen,kan funke ja,men tror du fort går lei en slik løsning,og ser ikke helt for meg att en klarer å holde temperaturene i vannet opptimale over tid heller ved dette,og er vel helst i kategorien "nødløsning",en må ty til i ekstreme situasjoner..
Har aldri brukt slike kjølere selv,og har heller ikke behov for det(håper jeg)i det nye akvarierommet mitt i kjelleren,hvor det meste er i betong uten vinduer i.
Slet litt med høye temperaturer i "Askøyreefet" oppe i stuen tidligere,når varmen sommerstid sto på sitt verste/beste,etter som man ser det..men har jo en slik luft til luft varmepumpe montert i veggen her,som en kan stille på kjøling sommerstid,og klarte å holde vanntempen i sjakk ved hjelp av denne i karet,tross 3*250 Watt HQI+ 8*39 watt T-5 av lys over det karet.
Nu må en heller ikke glemme att pumper står for en god del av varmen i vannet,vanligvis..
Mange watt med pumper gir mange watt varme.....
Solgte forøvrigt den lampen jeg nevner her,og "nye Askøyreef",kommer til å kjøre med bare T-5 over,er planen,så kommer sikkert bedre ut sommerstid da,regner jeg med..

Sist endret av Knut-Arne Berg; 12th April 2010 kl 22:04.
Knut-Arne Berg er offline   Svar med sitat
Gammel 13th April 2010, 09:57   #3 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

Tenker mest på nattesøvnen jeg, jeg er allerede oppi 25.5 grad her inne, uten noen form for varme på. Det ligger jo midt inni taket og solen steker , har hengt opp blendingsgardiner på utsiden som jeg trekker ned når solen kommer på ruten.

Jeg får teste ut spetakkelet.
Gammel 7th May 2010, 17:51   #4 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

Det er jo et gammel innlegg det over. Nå har solen kommet og jeg hadde 28 grader i karet i dag så jeg satte i gang vann kjøleren. Det tok ikke lange tiden før karet var nede i 27.4
Men jeg kjenner på meg at jeg meg og katten burde kjøle oss ned vi og - helleren det blir varmt her inne i taket.

Lurer på om jeg kan kjøle ned til 25 -26 på kvelden og slå av. hvor fort vil det bli varmt igjen da ? Da er lyset av men det er fremdeles varmt her til solen forsvinner og utover. Tempen øker vel fort i baljen ?

Jeg er litt skeptisk til å sovne fra slike koblinger, kan kanskje sette på skikkelige slangeklemmer - bare tredd dem innpå ganske provisorisk. Og kjøleren står da utenfor sumpen. phu det er varmt her..
Gammel 8th May 2010, 23:27   #5 (permalink)
Senior Member

clown sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Orkanger
Meldinger: 941

Det hjelper mye om lyset er av !
En god vanlig golv ventilator er ogs[ en fin greie , for katt, folk og fisk
Gammel 8th May 2010, 23:33   #6 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

he he ja jeg hadde en gulv kjøler som bare skulle ha slange ut vinduet - så der gikk katten ut også i det jeg startet spetakkelet og papegøyen datt ned fra pinnen. 75 decibel så den solgte jeg.

Nå har jeg koblet opp mitt fantastiske kjøleanlegg for akvarier til nesten 6000,- den senket tempen på 2 timer ( 3 grader ) vifte har jeg kjøpt også... og jeg MÅ ha en ny gulvkjøler så ikke katten og tippen kreperer.
Men jeg angrer ikke på den d-d kjøleren jeg invisterte i. Hadde 28 grader i stuen i går og 26 i karet.
I dag har jeg hatt på noen vifter og det senket og tempen lite granne, så jeg får kombinere det litt.
Gammel 8th May 2010, 23:56   #7 (permalink)
Member

Medlem siden: Nov 2009
Sted: Stavanger
Meldinger: 155

Sitat:
Opprinnelig postet av Kari H Vis post
he he ja jeg hadde en gulv kjøler som bare skulle ha slange ut vinduet - så der gikk katten ut også i det jeg startet spetakkelet og papegøyen datt ned fra pinnen. 75 decibel så den solgte jeg.

Nå har jeg koblet opp mitt fantastiske kjøleanlegg for akvarier til nesten 6000,- den senket tempen på 2 timer ( 3 grader ) vifte har jeg kjøpt også... og jeg MÅ ha en ny gulvkjøler så ikke katten og tippen kreperer.
Men jeg angrer ikke på den d-d kjøleren jeg invisterte i. Hadde 28 grader i stuen i går og 26 i karet.
I dag har jeg hatt på noen vifter og det senket og tempen lite granne, så jeg får kombinere det litt.
Hvilket merke er det på kjøleren din , og hvor kjøpte du den ... karet mitt ligger på 28 grader ..men det har det gjort hele tiden fra jeg startet det i februar..har aircon. i varmepumpa i stua ..men antar at jeg trenger noe kjøling til sommeren.
seeker er offline   Svar med sitat
Gammel 9th May 2010, 09:41   #8 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

Merket er D-D ( dc 750 ) De samme som selger salt.

Kjøpte den hos Korallen i fjor. Den er ganske stille, men litt mer bråkete enn et gammel kjøleskap, men den slå seg jo av når tempen er nådd.

Nå tenkte jeg å bruke en vanlig bordvifte på dagtid og se om jeg kan senke tempen noe , ligger på 27 grader på en vanlig dag - og kjøre kjøleren på om ettermiddagen.

Syns det var en god investering , jeg kan jo sette timer på den også så jeg kan føle meg trygg hvis jeg forlater hjemmet. Skulle hatt datastyrte persienner også :-)
Kanskje jeg burde få meg solcelle panel til hele systemet på sommerstid. Det er jo nå vi skal spare strøm
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Absolutte max temperatur i kald saltvanns akvarie Frogfish Akvariet 5 19th April 2005 09:19
vann temperatur og årstider Frogfish Kjemien i akvariet 8 10th November 2004 22:01