Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 16th February 2010, 10:14   #1 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Sted: Bergen
Meldinger: 427
Standard luftbobler i retur vann

Jeg fikk en ny pumpe i går - returpumpe som står utenfor sumpen. Klarte selfølgelig å få vann utover gulvet da jeg skulle bytte denne. Pumpen står under vannstanden på sumpen og jeg tenkte ikke så logisk at vann kan renne oppover - uttaket fra sumpen er lavere enn pumpen men detfosset altså ut vann da jeg tok pumpen ut. phu..

Vel den nye pumpen er på plass men den spytter ut fine luftbobler og jeg lurer på om det indikerer en lekkasje en eller annen plass. At den suger luft i en kobling.
Jeg tør ikke å gå ut av huset før dette er fikset.

Jeg hadde litt natron i karet i går grunnet lav ph og jeg lurte en stund på om det kunne ha sammenheng med boblene. Jeg bladet natron i osmose vann og løste det opp før jeg tilsatte det.
Så her sitter jeg å venter på erfaringer. ( gulvet er jeg ikke bekymret for, det var stygt fra før av )
Kari H er offline   Svar med sitat
Gammel 16th February 2010, 10:21   #2 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

Standard Sv: luftbobler i retur vann

oi-- så nå at jeg er i feilt forum, sorry..
Gammel 17th February 2010, 19:20   #3 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

Nå har jeg prøvd det meste her, demontert og remontert deler på den nye pumpen og skrudd alt av og på igjen men det kommer likevel et hav av små luftbobler. Har prøvd delene fra den gamle pumpen som er identisk det kommer like mye luft.

Er det skadelig med så mye oksygen i vannet en periode ? jeg vet ikke hvor feilen er og jeg orker ikke å skru alt ned å prøve en gang til. ( har fått influensa )
Det kommer ikke fra sumpen, der er det ingen oksygen tilgjengelig , skummeren er ikke knyttet til retur vannet. Alle koblinger virker tette ,det lekker ikke ut vann når jeg stopper systemet.
Så spørsmålet er igjen om det kan ha noe med natron å gjøre ? litt under en pakke.
Gammel 17th February 2010, 22:29   #4 (permalink)
Administrator

H.A.Z sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Kristiansand
Meldinger: 1,338

Dette er ikke noe jeg har vært borti,

men luftbobler skal ikke ha noe å si bortsett fra at du kanskje ser mindre og det kan hindre lyset noe.

Kan være noe som heter Kavitasjon uten at jeg kjenner mere til det.

Returpumper blåser luft. UTROLIG irriterende!!! Noen tips?? - Saltvannsforum

Aquafreaks - Forum for de med saltvann i akvariet
H.A.Z er offline   Svar med sitat
Gammel 17th February 2010, 23:17   #5 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

Jeg har konkludert med at det kan være kavitasjon ja dessuten er pumpen helt ny og derfor ikke inngått, så litt " gukke " kan kanskje hjelpe på som smørning.

Ikke et stort problem, kun en utfordring.
Gammel 17th February 2010, 23:47   #6 (permalink)
Senior Member

Borge sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Trondheim/Norge
Meldinger: 457

Har lite tro på kavitasjon i de små pumpene vi har. Skal være kraftige saker som greier å presse vann gjennom ett rør over 1.9m/sec eller lage ett slikt undertrykk at det imploderer.
om jeg skulle ha valgt ville jeg sagt at du har noen rørkoblinger som ikke er helt tette, nei de trenger ikke lekke vann er det noe med at vannmolekylene er noen større? jeg opplever det på endel testutstyr jeg kjører som er brukt at det ikke er helt tett. Lekker ikke vann men suger luft ved enhver mulighet. Spesiellt på sugesiden av pumpene.
http://familienholen.net/borge
Borge er offline   Svar med sitat
Gammel 18th February 2010, 08:16   #7 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

Ja jeg kan faktisk høre at det skje noe før inntaket.
Da får jeg tømme sumpen og sku av stoppekranen også, jeg kan kansje legget et slikt hvitt stoff rundt gjengene. Vet ikke hva det heter, en slik tynn film som rørleggerne bruker. Siden boblene legger seg enkelte plasser i karet så bør jeg ha det vekk.
Gammel 18th February 2010, 08:36   #8 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458

Sitat:
Opprinnelig postet av Kari H Vis post
Ja jeg kan faktisk høre at det skje noe før inntaket.
Da får jeg tømme sumpen og sku av stoppekranen også, jeg kan kansje legget et slikt hvitt stoff rundt gjengene. Vet ikke hva det heter, en slik tynn film som rørleggerne bruker. Siden boblene legger seg enkelte plasser i karet så bør jeg ha det vekk.
Gjengeteip,regner jeg med du mener her..
Får sikkert slikt,bl.annet nede på Wallendal i Srandgaten,siden du bor midt i sentrum Kari.
Gammel 18th February 2010, 09:04   #9 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

hehe ja det var ordet ja. Jeg ser at det var slik på den gamle pumpen men ikke på den nye så jeg skal gå over alle deler, men denne gangen skal jeg tømme sumpen først
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
røbrunt dritt med luftbobler raggen Kjemien i akvariet 16 8th February 2008 08:08
Retur/ekstern pumpe kjøpes. SalTiE Kjøpes 0 29th December 2007 19:56
tips til valg av retur-pumpe fra sump. joachimB Lys, filtrering & annet utstyr 18 9th December 2006 18:24
Luftbobler fra skummer kommer i akvariet. BareAre Akvarie tekknisk 7 16th February 2005 16:58
Skummer og luftbobler....igjen... Petrus Lys, filtrering & annet utstyr 6 3rd February 2005 20:15