| Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hei! har nå lest flere steder på noen fora følgende påstand om at optiwhite glass er svakere enn vanlig floatglass.
Dette er en av flere myter som oppstår i hobbyen vår. Noen nevner bla. at jernet som er tatt bort i optiwhite glasset skal være en medvirkende årsak til denne svekkelsen. At jern bidrar til å svekke glasset er ikke troverdig siden vi snakker om et amorft materiale og ikke en legering. Jeg har valgte å bruke en artikkel fra tidskriftet: HERON Vol. 52 (2007) No. 1/2. Dette er en artikkel som er fri for partiske eller markedsøkonomiske baktanker The strength of glass, a nontransparent value F.A.Veer Faculty of Architecture, Delft University of Technology, Delft, the Netherlands Artikklen er basert på et studier som har foregått over en periode på 7 år. I denne artikkelen drøftes flere typer og varianter av tester. Har tatt meg den frihet å "sakse" en tabell fra artikkelen som går rett på underlaget for dimensjonering. ![]() Som tabellen, fra HERON Vol. 52 (2007) No. 1/2 side 96, viser så er det i realiteten ikke noe styrkeforskjell mellom optiwhite og vanlig floatglass. Denne tabellen underbygges videre i artikkelen, men for å ikke gjøre dette innlegget for utflytende anbefaler jeg heller at den søkes opp på nettet for nærmere lesning. Legger også til ett klipp fra artikkelens innledning som sier noe om materialet glass. ![]() Dette er en smule utenfor mitt fagområde, men det er vel lov å støtte seg til ens kones ekspertise. Om det er andre som har faglige referanser som viser til det samme tema så hadde det vært interessant. Ser ingen grunn til at det skal råde usikkerhet rundt et tema som er så vitenskapelig velfundert. PS! Knut-Arne - her ser du min fremgangsmåte for å få inn mye tekst uten å bli avspist med for mange ord. Tor
Einstein ¨as simple as possible, but not simpler¨ Sist endret av torae; 6th February 2010 kl 12:16. Begrunnelse: Manglet bilder... |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Member
|
En ting jeg synest var interessant er at I glasstykkelseskalkulatoren jeg har, den fra nzmas, så står det at typisk bøyestyrke på glass er fra 19.3 til 28.4 MPa. Så at det er over 80 her er merkelig. Men kanskje dette er korttidstrykk heller enn langtidstrykk. Glasset tåler ca dobbelt så mye ved korttidstrykk står det nevnt i den tilhørende artikkelen på nzmaa. Stod det noe om det?
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hei! der var en stor differanse uten at jeg vet årsaken. En ting som er vesentlig å merke seg uansett denne differansen resultat viser mellom vanlig glass og jernfattig glass.
Når det gjelder forsøket på å forklare kalkulator og denne testen så har jeg tatt ut noe av teksten som forklarer prepareringen av prøvene. Her går forberedelsen ut på å minimalisere mikrosprekker for å øke bruddstyrken i prøveemnene. Dette har helt klart en stor innvirkning, men i hvor stor grad vet jeg ikke. ![]() Tor
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
flott tor, akkurat en diskusjon jeg trenger nå mens planlegginga forefår
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Administrator
|
Jeg begynte på en oversettelse på nettopp dette emnet fra en kar i statene som driver med glass.
Var litt spesiell beskrivelse av hvordan man velger glasstyper/tykkelse etc, men jeg kan godt poste den her hvis det er inntresant? |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Administrator
|
Det var ganske mye og kanskje litt lang skrevet, så den er ikke ferdig enda.... men poster når jeg har den ferdig.
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) |
|
Senior Member
|
Bra Tage, gjør det. Artikkelen jeg referer til kan søkes opp på nettet, men jeg synes ikke det er riktig av meg å kopiere den da det er snakk om et vitenskapelig arbeid.
Konklusjonen, om den er uklar, så er den at optiwhite glass er minst LIKE sterkt som vanlig glass. Tor
|
|
|
#9 (permalink) | |
|
Administrator
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#10 (permalink) | |
|
Administrator
|
Sitat:
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Glass Borring | Cyric313 | D.I.Y Gjør det selv | 0 | 17th May 2009 21:17 |
| Weisglass/optiwhite glass/float glass | Tage | Lys, filtrering & annet utstyr | 11 | 29th November 2008 18:43 |
| Pusse glass | stoffer | Akvarie tekknisk | 9 | 19th September 2006 22:10 |
| nytt HQI glass | Nagel | Akvarie tekknisk | 3 | 16th September 2006 10:44 |
| Liming av glass/PVC | Mack | D.I.Y Gjør det selv | 10 | 5th May 2006 21:25 |