| Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Moderator
|
Jeg er ikke helt fornøyd med ytelsen på min APF600. I dag er den matet av en maxijet 1000. Innløpet på skummeren er ca 7 cm over vannstanden i sumpen, og slangen frem til skummeren er vel en 30-40cm. Jeg har en mistanke om at dette reduserer ytelsen på på pumpen såpass at den ikke leverer nok vann til skummeren.
Koppen tømmes annenhver uke, og da er den så vidt halvfull. Det som er i koppen er mørk som kaffe. I stigerøret pleier det å henge et tykt lag med skikkelig seig masse. Jeg har forsøkt å rengjøre koppen oftere, men det ser ikke ut til å hjelpe noe særlig. Skummet kommer seg bare ikke over kanten. Har noen tro på at det kan hjelpe å sette på en større matepumpe? Om det blir pumpet mer dritt inn i skummeren pr time klarer den kansje å holde skummet "stivt" nok. Jeg skulle gjerne sett at møkka havnet i koppen, og ikke bare i stigerøret. Har noen et bilde av hvor høyt nivået i skummeren er på sin APF600 når den skummer som den skal? |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Forhandler
|
For de fleste Deltec-skummere i AP-serien pleier det å være en fin tommelfingerregel å ha en vannstand i skummeren lik høyden til den svarte innfestingsringen på skummerkoppen.
Altså, start matepumpe uten at skummerpumpen er i gang -> juster vannstand i skummeren med kran på utløp eller vannmengde inn til skummeren slik at vannstanden er kant i kant med den svarte innfestingsringen på skummerkoppen-> start skummerpumpe med full luftåpning (fjern kran for luft hvis den er påmontert). Normalt med disse justeringene vil skummet brytes 3-5cm under skummerkoppens kant og man vil skumme forholdsvis vått. Vannmengde gjennom skummeren vil ikke alene påvirke skummeren i særlig grad hvis ikke vannstanden er riktig. Sist endret av BareAre; 4th February 2010 kl 22:57. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
akvarieutstyr.com
|
Det er mist like vitig at skummeren får et helt fritt utløp uten noe fixe løsniger.
Det du egentlig spør om er matepumpe og slange inn til skummeren og det er ofte løsningen på mange skummer problem, det er ofte en fordel å ha en stor og kraftig pumpe på innløpet med kortest mulig vei fra pumpe til skummer og med så stor diameter som mulig på slanger/rør men ikke større enn minste diameter på inntaket på skummeren. Det jeg har best erfaring med uansett skummer av APF600 design er en pumpe som er minst 1.5 ganger så stor som anbefalt og gjerne 2 ganger om det er mulig og sette på en god kuleventil for god regulering. Du skriver ingenting om alderen på skummeren?. En klassisk feil er saltnivå, jo høyere saltnivå jo høyere vil den skumme, stabilitet i saltnivå er veldig viktig for et godt skummer bilde og dette er igjen veldig avhengig av at skummeren får suge maksimalt med luft, en restriksjon på luft inntaket gir også dårlig skumming. Forvørig er ozon en "mirakel maker" på en APF600, en liten Sander C25 gir en hefig forbedring i skummer bilde og skummet blir ganske anderledes, gjerne mer som seig gjørme/bek og du får krystallklart vann. Det hele koker ned til å kunne levere max luft og vann inn i skummeren sammen med et fullstendig fritt utløp, det er viktig å tenke på hevert prinsipp ifbm utløp også at skummeren står "riktig" i forhold til vann nivå inn og ut. Du får fyre på med info om hvordan den er plassert og montert så får vi se om det er mulig å få den til å fungere slik at den får fortjent sitt rykte som en av markedets beste skummer i sin klasse - den er egentlig helt utrolig effektiv og jeg har sett APF600 fint takle et 1050liter med rimelig mye fisk og koraller så den har potensialet men den krever et gjennomtenkt oppsett og en skikkelig justering sør den er på sitt beste. Mange som har APF600 monterer og justerer den helt på "trynet" men den er så effektiv at selv om den gjerne knapt fungerer 50% så er de fornøyde, så du har sikkert ikke rare justeringen igjen i og med at den allerede leverer skummet halveis opp til koppen så er det nok bagateller som skiller fra kjip skummer til konge skummer.... |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Moderator
|
En kontroll av nivået med stengt luftventil avslørte problemet. Nivået var ikke høyere enn innløpet på skummeren. Ved å kappe bort 2/3 av slangen mellom pumpen og skummeren steg nivået til ca 10mm under den sorte platen. Nivået kunne sikkert vært noe høyere, men skummet ser i alle fall mye lysere ut. Bakdelen med denne løsningen er at om pumpen skulle løsne fra slangen er faren stor for at det blir vått på gulvet. Den har holdt snart to år nå, så det er vel på tide at den løsner...
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Deltec APF600 | Joorgen | Selges | 0 | 18th January 2009 19:07 |
| Deltec Apf600 Skummer + eheim 1262 | kimnielsen | Selges | 0 | 1st April 2008 21:22 |
| Eheim til APF600 | s022400 | Lys, filtrering & annet utstyr | 5 | 5th December 2006 19:22 |
| skummer som ikke skummer?? | endy | Lys, filtrering & annet utstyr | 12 | 7th July 2006 05:31 |
| Kunsten i å være skikkelig drittsekk | Frogfish | Pratemakeren | 0 | 31st August 2004 23:24 |