| Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
Jeg har et slikt osmose anlegg Aqua Medic : Seawater Catalogue : reverse osmosis : Standard
jeg lurer på dette med innstillingen, det er en skrue opp som man kan styre ut vannet med. Det står ingenting i manualen annet enn at man kan styre out flow. hvortid skal man egentlig bruke denne skruen ? Den kan stenges helt uten at det har noen innvirkning på vann strømmen på vannet jeg skal beholde. Den styrer waste wather men jeg forstår ikke hvorfor og hvortid jeg skal skru på denne. |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
Allright Kari, da har jeg fått tid til å lese litt kjapt igjennom den derre manualen.
Slik jeg forstod det så er det nr 11 du snakker om i manualen som henger på nr 6?. Det hele er på en måte en manuell måte å diagnosere ro´en på\filterene. Feks så skal det renne ut 14liter avfallsvann pr time fra easline 90 kontra 3 liter rent ro vann fra enheten ved ca 15grader. Hvis vannet er kaldere vil selvsagt produksjonen bli mindre, kontra varmere vann inn så vil produksjonen være raskere,men ikke mere en 40grade,da det var skadelig på filterene. Hvis avfalls vannet eller det rene vannet minsker betraktelig fra normalt så kan det være at det ene eller flere av filterene er tette eller oppbrukt. Da kan man altså ta en test med den nr11,ved å ta den av slik at vannet tappes ut fra greia. Ha vanntilførselen på etter at du har tatt av nr11 og la den spyle igjenom i 1 time for å evt løsne noe av smusset. Etterpå setter man på nr11 og lar den fylle seg opp igjen,og skjer det samme så vil det si at du må bytte filtere da de er tette\oppbrukt. En laaaaangt enklere metode er å ordne seg et Tds meter som man fester på ro´en. Den måler hvor rent vann ro´en produserer til en hver tid digitalt og du klarer da å lese av når det er på tide å skifte nye filtere. Skruen går jeg utifra sitter på nr11?fant den ikke i manualen. Den stiller du inn slik at du får omtrent 14 liter avfallsvann ut fra nr11 i timen ved 15 grader og ca 3liter rent rovann ut i fra den andre. Det vil nok bli litt mindre produksjon da du sikkert har den på kaldtvann,og i følge tabellen så lager esaline 90 rundt 46liter rent rovann i døgnet ved 5grader,som blir noe som 1.9liter rent rovann i timen ved 5 grader. Hvis du stenger utgangen til avfallsvannet,så blir jo aldri vannet renset,avfallsvannet vil blande seg inn igjen med det rene i filterene og komme ut skittent der det egentlig skulle kommet ferdig renset ro vann ut. Jeg tror det er slik den funker. Tds meter finner du bla her Filter Direct Online Store (C) Filter Direct Online Store (C) Jeg har den første fra samme plass,og den fungerer som den skal. Mvh Sverre |
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hm dings nr 11 har jeg ikke i det hele tatt kun en enslig slange som kommer ut og waste vannet kommer direkte ut av denne.
Jeg har en liten skrukran midt på som styrer ut vannet og uansett hvordan jeg stiller det så kommer det osmose vann ut i akkurat samme tempo. Selvom jeg stenger kranen helt. her er en link Aqua Medic : Seawater Catalogue : reverse osmosis : Standard Det jeg ikke helt forstår ( husk jeg er kvinne og blond ) er hvordan jeg skal bruke denne kranen. Jeg fikk min sønn til å lese bruksanvisningen og han mente jeg skulle av og til spyle igjennom på " full gass " i 15- 20 minutter og bare la den renne langsomt under bruk forøvrig. Jeg har brukt den i 6 måneder nå og har hatt den på " normal " flow at det har rent sånn passe vann ut, det kommer like mye rent vann ut uansett innstilling. Den lager ca 120 liter i døgnet og da bruker jeg kaldt vann med bra trykk. Vet ikke hvor mange bar - det er kranen til vaskemaskinen jeg bruker. Jeg har vel kanskje gjort noe feil et sted underveis, jeg har aldri spylt ut noe som helst før i dag. Kanskje jeg bør kjøpe meg noen nye deler for jeg har brukt den mye syns jeg. Men jeg kan jo kjøpe et slikt instrument, men da må jeg jo ha et perfekt utganspunk hvis det skal kalibreres eller kanskje det allerede er gjort på instrumentet ? Takk for det forklarende innlegget ditt forresten |
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Moderator
|
Jeg regner med det er den blå/sorte (kommer an på modellen) metallventilen du tenker på. Denne er for flushing av membranen, evt nedjustering av effekten. Om du åpner denne helt vil vannet strømme forbi membranen inni filteret, skyller/vasker den. Disse membranene tetter seg til med tiden, og denne flushingen vil øke levetiden. Når du stenger ventilen helt jobber filteret maksimalt, og leverer så mye osmosevann det kan. Om du ikke stenger denne ventilen helt vil trykket på membranen minke, og den har et litt bedre liv. Bakdelen med det er at du sløser en del med vannet, og produksjonen går ned. Forfiltrene vil også bli fortere tett, så det er ikke noe jeg ville anbefalt da disse har en mye kortere levetid enn selve membranen. Det du vinner på å spare membranen forsvinner altså fort. Min anbefaling er å ha denne stengt hele tiden og at den åpnes fullt opp en time en gang i mnd eller noe slikt. Bare ikke skru ventilen for hardt til da den blir ødelagt. Gi deg når du kjenner den blir treg.
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
|
ok da henger jeg med, jeg stenger den til daglig og åpner den en stund en gang i måneden. Bruksanvisningen var ikke så enkel - den var ikke skrevet for amatører. hehe. Takk for hjelpen
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Osmose | sølvi | Kjøpes | 0 | 4th February 2008 23:19 |
| Osmose. | trippleH | Lys, filtrering & annet utstyr | 8 | 30th September 2007 15:05 |
| osmose/vannrensing | geirove | Lys, filtrering & annet utstyr | 1 | 18th November 2006 13:36 |
| Osmose | Hans | Ny til Hobbyen | 3 | 18th April 2006 18:35 |
| osmose | svein | Lys, filtrering & annet utstyr | 8 | 7th April 2006 22:29 |