| Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
|
Hvordan setter dere opp et slikt kar og hvor stort bør det være og hva har dere av utstyr til dette, jeg tenker da lys og skummer ogfull pakke ?
Kjører dere noen form for medisiner i karet umiddlebart eller ? |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) |
|
Member
|
Hei Kari.
Et karantene kar er kjempe lurt. Det trenger ikke å være noe kjempe avansert eller stort,så her er det opp til plassen og lommeboken du har til rådighet. Jeg har 2 karantene kar,et 40liter og et på rundt 100liter. Det minste bruker jeg til koraller og det største til fisk. Det minste har jeg en 11w arcadia lampe på med saltvanns rør,mini utvendig filter med svamp,kull,zeolitt stein og varmekolbe. Kjører ca 50% vannbytter fra hoved karet hver dag hvis jeg har det i bruk, det samme gjør jeg med fiske karet. Har i tillegg sotet fiske karet for å minimere stress. Fordel med temperatur måler og evt en måte å ta phen på. Skummer trenger du egentlig ikke,men hvis man føler at man ikke klarer å holde vannkvaliteten i sjakk med vannbytter,så bør man altså koble på en skummer. Jeg har tilgang på Api sine produkter til fisk,samt salifert sin flatworm exit. Mange har prøvd Salifert Stop Parasite med hell og da doserte dem rett i hoved karet,ellers vil jeg si at medisinering bør skje i karantene karet. Tropic marine pro coral cure er og et middel mange bruker. Det fine er jo at når det ikke er i bruk så pakkes det ganske enkelt ned som det pakkes opp. Karantene karet kan og brukes til avlegger kar eller yngel kar. En ting jeg kan nevne er at hvis du har fisk eller annet til behandling i karantenen,så bør du etter at du er ferdig med behandlingen desinfisere karantene systemet. 2dl husholdnings klor pr 10liter vann,så da kjører du bare klor igjennom karantene systemet en stund før du pakker det ned. Spyl godt med vann etter på,så er det klart til neste gang du trenger det. Mvh Sverre |
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Member
|
Glemte å nevne en viktig ting,jeg har og lufte stein oppi.
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) |
|
Senior Member
|
Takk for hjelpen nå føler jeg meg litt mer opplyst og siden jeg har penge tre i hagen ingen samboer, så kan jeg sette ut bøtter og kar hvor jeg vil
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) |
|
Member
|
Hahaha fine.
Jeg hadde tenkt å få tak i et slikt penge tre jeg og,men de skulle være så vanskelige i mat veien har jeg hørt,så jeg kjøpte meg en rosa spare gris istedenfor. |
|
|
|
|
|
#6 (permalink) |
|
Senior Member
|
Salifert Stop Parasite ville jeg ungått i ett nyinnkjøp.
Karantene er noe en som regel (ihvertfall i mitt tilfelle der å fange fisk er en vits) gjør med nyinnkjøp, gi fisken kobber istedet så vet du at det som måtte være der ihvertfall er borte, salifert vet du jo at det er store sjangser men du har ingen garanti slik en har met kobber. btw som en litt viktig kurositet; Stop parasite tar livet av ihvertfall sps, så kari kommentere å spurte om to forskjellige bruksanvisninger på dette stoffet. |
|
|
|
|
|
#7 (permalink) |
|
Senior Member
|
Nå har jeg bestilt noe hos Kenneth men i farten husker jeg ikke hva det heter.
En dipp og en flatworm killer. Vet ikke helt hvordan jeg vil gjøre det. Jeg la inn bilder i går av disse flatormene, som både er beige og røde og har tatt helt av. Tenkte å plukke ut korallene og behandle dem utenfor karet. Jeg har bare 6-7 stykker som jeg tror kan være i faresonen og 2 som jeg ikke ser noe som helst på. Den ene korallen hadde 100 vis av ormer som jeg plukket vekk manuelt. Jeg vil gardere meg at dette ikke skjer igjen. Jeg kjøper ikke ofte og mye koraller men jeg vil gjerne ta vare på det jeg kjøper, så jeg får skaffe meg et kar - det kan jeg bruke til yngelkar senere ( så kan jeg kjøpe nytt karantene kar Og som min datter sier " du kan henge bøtter og kar i taket ,dusje i saltvann og koke potetene i saltvann " her skal det ikke stå på godviljen.. Ingenting er et problem - kun en utfordring. |
|
|
|
|
|
#8 (permalink) | |
|
Member
|
Sitat:
Alt av medisinering bør jo foregå i et karantene kar det et vi jo enige om. At det finnes mange medisiner\remedier som er direkte farlige i et korall akvariet som kobber som du nevner det er det,men ikke salifert sin for den er uten. Jeg vet om flere som har prøvd ut Salifert sin stop parasit med stein koraller oppi,også står det jo litt om det rundt på de mange utenlandske foraene også. Jeg vil tro at Salifert hadde fått ganske mange anmeldelser hvis det ikke var reef safe. De sier jo klart at dette er reef safe og uten kobber. Hvis du har opplevd noe annet så setter jeg stor pris på om du vil forklare det litt nærmere, for jeg har bare hørt om de positive sidene ved dette produktet isåfall. |
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
|
Nå har jeg bare bestilt flatworm exit og jeg syns det virker komplisert å måtte suge de søde opp med en gang, for de kan jo være hvor som helst bak 60 kg stein og alle kroker. I så fall må jeg bruke en tynn slange og ta det fra a til å i karet.
Jeg bestilte en dip som han ikke hadde inne og fikk beskjed om at han sendte meg en annen i stedet. Vet ikke hva jeg får, men det er Kenneth jeg har bestilt av. Dipen skal jeg vel bruke når jeg bringer nye ting i hus om jeg ikke har karantene kar ? Så kommer det vel litt an på hvor man handler og jeg har brukt M.Z som butikk så jeg antar at jeg kanskje har fått noe med meg derfra. Har ikke mistet noe untatt sjøharen. Jeg tenkte å behandle korallene med denne flatworm exiten, men jeg må lese bruksanvisningen først. Jeg har en 100 liters dunk og varme kolbe. Jeg vet ikke hva disse ormene kan ta knekken på om jeg også behandler karet uten koraller. Mulig fisken er i fare da , men som sagt så vet jeg lite om medisinen enda. |
|
|
|
|
|
#10 (permalink) |
|
Moderator
|
Om du tar ut en og en sten og behandler disse hver for seg tror jeg desverre at du kan holde på i en liten evighet. Til slutt kan du i verste fall ende opp med flatormer som er resistent mot medisinen. Disse formerer seg meget hurtig, og bestanden tar seg ekstremt hurtig opp igjen. Et middel som skal være meget effektivt er levamisol (mot innvollsorm hos storfe). Desverre er dette reseptbelagt, men skal være mulig å få gjennom veterinær. Det er ikke helt fritt for bivirkninger, men det regnes likevel som å være trygt å bruke rett i hovedkaret. Du kan alltids høre hva en veterinær kan hjelpe deg med. Tabeletter er ikke brukende forresten. Det du trenger er ca 4-5gram rent virkestoff. Dette skal holde til flere kurer som må kjøres etter hverandre for full effekt.
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Karantene kar, hvem hva hvordan og hvorfor. | Borge | Lys, filtrering & annet utstyr | 5 | 6th August 2009 17:57 |
| Karantene på koraller? | sølvi | Ny til Hobbyen | 6 | 9th January 2008 13:26 |
| Karantene | Frogfish | Pratemakeren | 22 | 9th February 2006 14:40 |