Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 6th January 2010, 09:27   #1 (permalink)
Junior Member

Medlem siden: Dec 2009
Sted: Bergen
Meldinger: 55
Standard trenger tips om skummer, Lys, Sand og stein.

Dette er mitt første innlegg her på Aquafreaks! Det er meg og damen som er sammen om denne hobby'en. De spørsmålene jeg har er angående ett 720L Helglass akvarium vi har kjøpt, Vi har bygget Akvariums sjenk med plass til sump og annet utstyr. vi har en 110L sump vi har tenkt å bruke. Høyden inni sjenken er 70cm, Det er begynnelsen på oppsettet. og hva jeg har å gå utifra. Har allerede begynnt å eksperimentere litt, har laget en prøve på ca. 15kg stein. fram til nå er jeg veldig fornøyd med steinen, den virker porøs og fin, og når jeg heller vann på steinen trekker det raskt gjennom steinen, porøsiteten vil bli bedre når resten av saltet i steinen er vasket bort. for de som lurer har jeg brukt en oppskrift jeg har funnet på internet..

den er som følger: 3 deler grov skjellsand, 1-2 deler portland sement (vanlig sement) disse 2 ingridiensene blandes så sammen tørt, så tilføres vann for å få en tykk masse som ikke er for våt og heller litt på den tørre siden slik at den er tykk og god, når det er blandet godt tilføres 2 deler Grovt salt til blandingen, (bland saltet inn, og ungå å bland så mye at saltet begynner og løse seg opp.) Jeg hadde 1 stor balje med sand i som jeg brukte til å lage former når jeg støpte, her stopper bare kreativiteten deg, er sanden litt våt er det lettere og forme sanden til de formene du vil ha på steinen. la blandingen ligge i formene ca 24timer. Jeg er ingen ekspert på dette området eller område rundt akvarium, men alle som prøver dette burde ha steinen i ett vannbad med sirkulasjon rundt 3 måneder, og hvertfall skifte vann og vaske beholdern de ligger i hver andre dag! (beholderen burde være godkjent for mat, slik at du ungår forurensing fra beholderen og bruk ferskvann) når disse mnd'ene er gått har jeg tenkt å legge steinene i rent vann for å så sjekke PH og Salinitet ett par ganger på en uke. og er PH'en nøytral og saltinnholdet i vannet ikke er målbart eller hvertfall så lite at det ikke vil ha noe betydning er steinen klar til å bli levende stein. Men dette emne kan du google hvis du lurer på noe mer, eller spør =)

Grov Skjellsand og grovt salt ble kjøpt på felleskjøpet, Sement og sand ble kjøpt på coop ops bygg.

Dette er hvertfall den fremgangsmåten jeg har tenkt å ta, Og som sakt er jeg ingen ekspert og all informasjonen jeg har skrevet her er informasjon jeg selv har lest på internet skrevet av andre som selv har eksperimentert! og har andre her noen efaringer eller meninger angående dette vil nok jeg og mange andre at du skal dele disse med oss =)..

Jeg har blitt anbefalt Deltec AP 851 skummer. noen som har efaringer med denne?
Er det noen som har efaringer med Deltec TC 2060 ekstern skummer?
Er det noen som har efaringer med Bubble Magus BM250S?
Er det noen som har efaringer med Tunze doc 9020 skummer?
Er det noen som har en god brukt skummer til salgs?
prisen på skummer vi kunne tenkte oss å betale er hvertfall ikke noe særlig over 6.000 selvom vi godt kunne tenkte oss en rimligere =).

Hvor selges T5 armaturer billig? =).

Hvor kan det være lurt å kjøpe sand fra? helst en sand som er fin å se på :P, og som ikke koster skjorten! =)..

Beklager ett så langt innlegg, men var mye å skrive

lqven er offline   Svar med sitat
Gammel 6th January 2010, 16:51   #2 (permalink)
Member

Medlem siden: Nov 2009
Sted: Stavanger
Meldinger: 155
Standard Sv: trenger tips om skummer, Lys, Sand og stein.

Jeg kjøpte denne T5 armaturen , prisen inkluderer 4 rør , derav 2 blå . lampen har 2 brytere , men bare en nettledning , men synes prisen på 215 euro ikke var så verst da , vet ikke om grotech er et bra merke ( er ny på dette her )

aquapro2000 -
seeker er offline   Svar med sitat
Gammel 6th January 2010, 18:26   #3 (permalink)
Junior Member

Den Grotech'en til 215 Euro pluss moms er 90cm lang. jeg kunne tenke meg en som var 150 - 180cm. 150cm holder vel til ett 200cm langt kar?

Jeg har funnet denne, den er 150cm og 6x80W, noen som vet om denne er noe bra? den koster 159 dollar.
T5 HO LIGHT FIXTURE 6X80W 1.5M

1280W regner jeg med er nok til en 720L? er det mulig å få for mye lys i akvariet? hvor mye lys er anbefalt til ett 720L akvarium?
Gammel 7th January 2010, 10:35   #4 (permalink)
Moderator

Torhav sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Sted: Åsane/Bergen
Meldinger: 606

Ja, du kan nok få for mye lys, men den mengden du beskriver her skal nok være helt grei. Jeg er redd det kan irritere deg litt at lampen ikke er lengre, men det blir en smaksak. Jeg ser den er noe smal, men om den sprer lyset godt nok er det ikke sikkert det betyr noe.
Torhav er offline   Svar med sitat
Gammel 7th January 2010, 18:16   #5 (permalink)
Administrator

Tage sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Grimstad (Fevik)
Meldinger: 1,639

Hva slags dimmensjoner har dere på karet?

Gammel 7th January 2010, 18:39   #6 (permalink)
Junior Member

Den er 200x60x60cm =).
Gammel 7th January 2010, 19:23   #7 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Meldinger: 427

Bruker du salt fra felleskjøpet ?
Kari H er offline   Svar med sitat
Gammel 7th January 2010, 19:37   #8 (permalink)
Senior Member

Knut-Arne Berg sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458

Sitat:
Opprinnelig postet av lqven Vis post
Den er 200x60x60cm =).
Vel..hjelper deg helt sikkert ikke mye dette Iqven,men har sjekket litt rundt noenlunde samme problemet her selv for tiden,ang. mitt eget stuekar..
Det har ett overflatemål på 85cm*200cm..og jeg har lyst til å konventere over til T-5 løsning nu på dette karet i forbindelse med gjennoppbyggning..
Var inne på Gieseman,s hjemmeside og leste litt innfo om disse "Matric"lampene deres..
De hadde en på 12*80watt..
80 watterne er jo rundt 150 cm lange, og ser de der inne sier denne utgaven dekker en overflate på opp til 100cm*180 cm..
Fra front til rygg,er jo dette rikeligt for min del,men "opp til 180 cm i lengderettning"på mine/våres 200 cm lange kar..DET ble for dårligt for mitt vedkommende ihvertfall,så en kan dermed forvente at disse 80 watts amaturene kan brukes på kar inn til 180 cm ,ikke mere..
Beste alternativ blir nok da med T-5 løsning, å koste på seg 39 watt.s løsninger,som plasseres side om side,to i lengderettningen(passer perfekt!),og så for ditt vedkommende gå for to amaturer på 8-10 rør pr stk..
For mitt vedkommende,ser det ut for at jeg må påkoste meg to amaturer i lengden+ to i bredden,for å dekke overflaten her tilfredstillendes,da det ser ut for å være "tynt"med 12 rørs 39watts.T-5 utgaver på markedet..
Blir mye rør dette gitt..,og utifra mine karmål..vesntligt dyrere å gå for T-5 løsning enn HQI,når en regner på pris pr.rør som trengs,og levetider, på rørene..
Tror nok du kommer bedre ut med noen av disse løse store Amerikanske reflektorene,beregnet på HQI,og så eksterne Ballaster til disse..enn T-5 løsning, grunnet lengden på karet ditt.
For mitt vedkommendes har jeg vel egentligt bestemt meg for T-5 nu,men prismessigt..helt sikkert ikke klokeste valget,klar over det ja...
Gammel 7th January 2010, 20:30   #9 (permalink)
Junior Member

Wink Sv: trenger tips om skummer, Lys, Sand og stein.

Sitat:
Opprinnelig postet av Kari H Vis post
Bruker du salt fra felleskjøpet ?
Ja, fra felleskjøpet har jeg kjøpt saltet og skjellsanden jeg bruker til å lage stein. om det funker eller ikke, det vet jeg ikke enda =). Men har lest rundt på andre steder der folk har gjort noelunde det samme som meg, og de har hvertfall fått det til å funke..

Jeg snakket med Pjot, han anbefalte meg å prøve å lage steinen selv, jeg var da litt eller egentlig ganske i tvil på at jeg ville prøve å lage den selv, av den grunn at jeg ikke har hatt akvarium eller har noen efaringer.. Men etter litt ettertanke er det vel bedre med ett slik prosjekt i en oppstart enn i ett godt innkjørt kar med levende oppi til mange penger som kan misstrives og evt dø, det er mange penger tapt.. Selvom jeg helst ville hatt akvariumet oppe å gått helst igår, så må jeg bare ta meg i nakke og gå forsiktig fram. bruke den tiden det tar med denne steinen jeg lager og heller være forsiktig og følge godt med når den dagen noe levende skal oppi karet, Da tror jeg at med litt hjelp fra Pjot og kanskje noen andre som kan lære meg å se om innbyggerene har det bra, og at vannverdiene står i stil i forhold til hva som er i karet. men dette vet jeg ikke noe om enda, men det er en tanke =).

Altid skal jeg skrive så mye .
Gammel 7th January 2010, 20:43   #10 (permalink)
Senior Member

Kari H sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Meldinger: 427

Jeg liker når folk skriver mye, jeg tror jeg gjør det selv også. tenker høyt liksom.

Jeg trodde du laget saltvann av salt fra felleskjøpet, så jeg missforstod litt.
Det er spennende med hjemmelagete ting og enda gøyere når det virker, du får ha lykke til, det virker som du har kommet et godt stykke på vei. Gleder meg til de første bildene
Kari H er offline   Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Sand & Stein ?? Zebrasoma Kjøpes 2 8th August 2008 10:44
Sand/levende stein sølvi Ny til Hobbyen 10 7th October 2007 17:37
Nybegynner trenger litt tips Patrick Ny til Hobbyen 31 17th August 2007 11:03
hjelp..... Fortsatt ganske fersk, trenger tips christine Ny til Hobbyen 5 27th May 2007 14:01
Fish only akvarium - trenger tips Vizar Aquascaping 8 18th March 2005 00:35