| Lys, filtrering & annet utstyr Ett forum som tar for seg alt av løsninger og teknikk innen lys, filtrering, komputere, skummere, reaktorer, pumper osv. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 (permalink) |
|
Senior Member
Medlem siden: Oct 2006
Sted: Askøy...5300 Kleppestø.
Meldinger: 1,458
|
Hei folkens..
Har de siste tre ukene "slitt" med MYE jordings strøm i avleggerkaret mitt her hjemme En gang tidligere i min gamle 343 liter opplevde jeg noe tilsvarendes husker jeg,og tok "strømfeiltesten"på den "enkle" måte da.. Ut en og en kontakt, og stikke fingrene i vannet mellom hvert kontaktut tak... til jeg ikke fikk støt lengre.. Mener det var noen kontakter der også ja. .Den gang var det noen Koralia stream pumper fra Kina som var årsaken til problemet mitt.. Denne gang fikk jeg besøk av Torbjørn,og lånt meg ett slikt apparat for å måle med.. Satte det på og vannet viste vel 110volt! ![]() Takk ut en kontakt om gangen/bare skummeren min har jo her tre pumper,så er vel rundt 10 "potensielle" bomber her i dette systemet også ja.. Målte mellom hvert ut tak av kontakt ut trekk,med apperatet,og gav ikke utslag før kontakt nr. 5. i min rekkeflølge.. Da gikk displayet på måleren rett ned til 0.02 mener jeg det sto Denne gang viste det seg å være en Titanvarmekolbe med føler og kontrollbokks fra WEIPRO,jeg kjøpte gjennom fish-street tidligere(kjøpte det like før oppstart av zeokaret , så mener det er rundt 5 mnd.tid siden,etter husken min.. Dette er jo også ett KINA produkt...,men var jo billigt da... Ikke for å si noe stygt om "fish.street",da jeg har hørt fra andre at de yter en fantasisk og rask service generelt,og det er jo ikke DE som lager disse heller da.., men.. mottoet her er vel som mange ganger fortalt før at.. "EN FÅR HVA EN BETALER FOR".....og dette weipro produktet er selføgeligt som med de Koralia nr 4 pumpene jeg en gang hadde.. fjernet fra alt som heter akvarier her nu.. Men.. fant nu heldigvis ut av dette her,og på en MYE MER BEHAGELIGT MÅTE ENN SIST GANG!!heldigvis
Knut-Arne Berg. Hmm.. er vel ikke noen "fiskemann",men en kan jo få fargerike flotte kar for det da.. Sist endret av Knut-Arne Berg; 3rd January 2010 kl 18:08. |
|
|
|
|
|
#2 (permalink) | |
|
Junior Member
|
Sitat:
Bra du fant ut av det. Men hvis det viser 0,02 Ohm på Varme kolben din er dette veldig nærmt Full kortslutning. Spørsmålet er då?? Har du ikke jordfeil bryter hos deg?? Det burdre definitivt slått ut ved en sånn Feil. Drifts messig er det jo bra at systemet ikke stenges ned. Men sikkerhetsmessig er det ikke bra at du her full jordfeil/kortslutning og ingen ting skjer?? |
|
|
|
|
|
|
#3 (permalink) |
|
Senior Member
|
dette er ikke no kortslutning, det er en fase som ligger mot vannet, når knut stikker langfingrene i vannet og står barbeint på kjellergulvet som er jorda
|
|
|
|
|
|
#4 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Kansje jeg som blander litt dette med Ohm med annet her da? Er jo ikke noe elektrikker selv, men Torbjørn var her ute som sagt i dag,og målte vannet han også,når det var strøm i det..+ stakk fingrene nedi vannet der.. "det sittret godt der" kommenterte han. Han måtte dessverre gå,da han ventet besøk hjemme,så selve feilsøkningen ble utført av meg ja. Hvet ikke hva dette målerinstrumentet eksakt heter jeg lånte av han,men var kjøpt på Clas olson til rundt en 100 lapp sa han,og har to slike ledninger på hvor en stikker ene enden nedi vannet,og andre i jord(betonggulvet her.) en skulle skru bryteren på målebokksen til høyre to trinn(en V med bølget strek bak,og så står det 200 der på den innstillingen,om det sier deg noe). Ellers.. joda.. jeg hadde en full utskiftning av alle kurser på huset her for ett par år siden,og har etter som jeg mener "siste skrik" i automatsikkringer her da Eivind Du har nu vert her ute selv,og sikringene nedi kjelleren er lagt opp av aut. elektrikkerfirma for vell ett år siden, så regner med de er av respektabel standard da.. Men.. når jeg hadde fått fjernet Dette weipro produktet fra vannet,så var det som sagt ikke noe merkbart å kjenne i vannet heller i følge "fingermetoden",så at feilen lå der,er vel ikke noe å krangle om,he-he. Og på displayet på denne målebokksen til Torhav var det knapt noe målbart å se etter at dette Kinaproduktet var fjernet,så tydeligvis fant jeg feilen. Torhav kan sikkert bekrefte at vannet før feilsøkning holdt god strømføring.. Ingen sikringer slo ut nei,men har selvsagt både jorfeilbryter på både sikringer og i elskapet,såpass hvet selv jeg da..
Knut-Arne Berg. Hmm.. er vel ikke noen "fiskemann",men en kan jo få fargerike flotte kar for det da.. Sist endret av Knut-Arne Berg; 3rd January 2010 kl 19:24. Begrunnelse: la til en settning ang. Borge. |
|
|
|
|
|
|
#5 (permalink) | |
|
Junior Member
|
Sitat:
Kortsluttning er når det er kontakt mellom fasene. Og kortsluttning tar sikringene seg av. Uansett det som Knut beskriver er en jordfeil og er som du sier når det "lekker" fra en fase til jord. Jordfeil er det jordfeilbryteren som tar seg av. Og det er en sikkerhet jeg synest er viktig. Det kan sikre alt fra smålekasjer i strømen som Knut beskriver. Men hva om et lysarmatur faller nedi når du står med halve kroppen nedi karet?? |
|
|
|
|
|
|
#6 (permalink) | |
|
Junior Member
|
Sitat:
Okey hørest ut som at du har hatt en strøm lekkasje i den Weipro saken. Det kan og være du har jordfeilbryter men at akvariet ditt ikke er jordet og jordfeilbryteren ikke registrerer strømen i karet. Men jeg hadde samme feil på en pumpe. Der var jordfeilen så stor til slutt at dette ble tatt av jordfeilbryteren.. |
|
|
|
|
|
|
#7 (permalink) | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Og skulle det bli PLUTTSELIGT bli"stille"her inne fremover fra meg..,så får jeg håpe det ikke er fordi amaturet du laget for meg,datt i vannet der da,men meg oppi..
Knut-Arne Berg. Hmm.. er vel ikke noen "fiskemann",men en kan jo få fargerike flotte kar for det da.. Sist endret av Knut-Arne Berg; 3rd January 2010 kl 19:49. |
|
|
|
|
|
|
#8 (permalink) | |
|
Junior Member
|
Sitat:
Heheh. Ja Regnet med det var gått opp for deg siden du skrev det. Armaturet ditt er så godt festet at det er ikke problem.... Nei da.. Skal ikke være noe pekefinger her. Men det med strøm er noe man ikke spøker med. Strømen spøker hvertfall ikke... Dessuten tror jeg det skulle mer en et armatur til for å stoppe deg på forumet. |
|
|
|
|
|
|
#9 (permalink) |
|
Senior Member
|
Jepp tar selvsagt poenget ditt Eivind,og du får kansje ta med deg litt måleutstyr neste gang du kommer ut for å sikkle i fraggtanken min,så vi kansje kan få sjekket opp litt mere grundigt inn mot jordfeilbryteren her..
Men haster vel forhåpentligvis ikke,og årsaken til at jeg ikke var så giret på å stikke syltelabbene mine oppi dette vannet,er eliminert for denne gangen,ihvertfall Får kjøpe meg en sånn måleduppeditt som jeg lånte av Torbjørn,da jeg ser fordelene med å ha en slik på akvarierommet mitt. Eh.hem.. er vel kansje ikke den som har til vane å fatte meg i korthet her inne på forumet nei.. ..,men kommer jo med noen gode poenger da..innimellom..Har jo f.eks. fått pm fra blandt annet Tor, hvor han påstår han liker Trenger jo ikke gå i samme fellen alle mann,og vil jo helst selv lære av andres suksee,og ikke feiler,det er vel det som gjør dette til ett åpent og godt forum,hvor en kan ta litt gode poenger/ideer her og der,og prøve å realisere disse innen sitt eget system,om en har behov for slik input.. Selfølgeligt må vi også kunne tørre å lufte egne feil.og i etterkant får en jo håpe andre også der har noe å lære,så en ikke går i for mange like feil hjemme selv. Ikke alle som er så tekniskt annlagt(meg selv inkludert
|
|
|
#10 (permalink) | |
|
Junior Member
|
Sitat:
Alltid noe å lære på Askøy. Synnest også det er mye å hente på friske diskusjoner på Forumene Er enig det synspunktet med at det er flere veier til Rom... men det er kjekt å spørre folk som har reist en av veiene om tips. Vi skal nok få målt litt ute hos deg Knut. Det er nok i orden. men som sagt hvis det ikke er jord forbindelse i mellom eletriske anlegget ditt og karet. Så kan det oppstå strømlekasjer i karet. 'Jordfeil uten at jordfeil bryteren oppdager dette. Men alt som er til bruk i akvariet skal være dobbelt isolert for å dobbelt sikre dette. |
|
|
|
|
![]() |
| Bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester) | |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|